Koppla pedaler

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Koppla pedaler

Inlägg av Punkster »

Hallå!
Jag har ett litet problem. När skaran av pedalen vid fötterna växer så dyker frågan om i vilken ordning dom ska kopplas upp. Dom flesta jag har pratat med säger att kompressorn ska kopplas först, men jag tycker att det låter mycket bättre med disten.
Jag har en overdrive, kompressor, chorus och en multi fx. I vilken ordning skulle du kopplat dom? Och varför?
/Linus
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Koppla pedaler

Inlägg av basmartin »

Punkster skrev:Hallå!
Jag har ett litet problem. När skaran av pedalen vid fötterna växer så dyker frågan om i vilken ordning dom ska kopplas upp. Dom flesta jag har pratat med säger att kompressorn ska kopplas först, men jag tycker att det låter mycket bättre med disten.
Jag har en overdrive, kompressor, chorus och en multi fx. I vilken ordning skulle du kopplat dom? Och varför?
Skulle koppla dem i den ordningen du skrev.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Smaksak! Det beror ju tex på om du vill komprimera det distade ljudet eller dista det komprimerade ljudet, vilket kan låta ganska olika. Prova dej fram! (Min enda regel är att stämapparaten skall ligga först efter instrumentet!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Chorus låter bäst okopplad, i övrigt kobbla som du gör om det låter som du vill
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev:Smaksak! Det beror ju tex på om du vill komprimera det distade ljudet eller dista det komprimerade ljudet, vilket kan låta ganska olika. Prova dej fram! (Min enda regel är att stämapparaten skall ligga först efter instrumentet!)
Dist är ju inte dynamiskt, det blir inte starkare ju hårdare man spelar, utan bara mer dist. Sätter man en kompressor före disten tar man ju bort möjligheten att styra disten med anslaget.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

så här ser min signalkedja ut..
1. bas->
2. stämappart (korg dt10) ->
3. kompressor (t-rex squeezer) som bara används när jag spelar rockigt med jazzbasen ->
4. T-rex bassjuice ->
5. ibanez pd7 phat head ->
6. proco juggernaut.

Och här är varför.
2. Stämapparaten ska vara först för att ha högsta möjliga signal, ifall någon pedal skulle soaka signalen.
3. Kompressorn har jag som andra pedal eftersom jag endast vill komprimera skillnaderna i volym mellan strängarna på jazzbasen. Om jag spelar med någon annan bas är den pedalen av.
4. Bassjuicen har jag som 3:a för att den har en fett grynigt lite honkigt ljud som jag använder ganska sällan nuförtiden. den fungerar som karaktärsdist om jag vill ändra ljudkaraktären.
5. ibanez-disten har jag som 4 eftersom jag emellanåt använder den som eq-pedal. den här och bassjuicen skulle kunna byta plats men samtidigt vill jag ha den bredvid juggernauten dom gångerna jag vill feta på ljudsignalen exempelvis i ett hårdare parti, iom att pd7an har tonkontroller som ger riktigt feta ljud.
6. juggernauten (som blivit min huvuddist) har jag sist och ute på kanten av 2 anledningar... först och främst för att slippa kolla ner var pedalen är, så vet jag att den är längst ut på kanten. och sen sitter inputsen till höger på den vilket gör att den hamnar längst till vänster för att såna där småsladdar man har mellan pedalerna ska räcka utan att man behöver ha för långa.

så lite kort beskrivet.. fick jag tag i en emma kompressor, en emma dist, de 2 olika stinkfoot-pedalerna och en bassdrive så vet jag att det med sannolihet kom att ändras en del i signalkedjan.. men det är smällar man får ta.

några effekter-pedaler har jag inte, men skulle jag haft dom skulle jag haft som före distarna eftersom jag använder distarna för att boosta hela ljudet och skita till det.. då skitar jag hellre till en effektsignal än lägger effekt på en skitig signal om du förstår vad jag menar.. så ser iallafall jag på det hela.

basmartin: du har en poäng i det att kunna styra disten med anslaget..som jag ser som en riktigt användbar aspekt.. men eftersom jag mestadels kör utan kompressor hamnar den delen egentligen lite utanför mitt normala "tänk".. men gissa om jag ska prova om det kanske fungerar bättre... förutom detaljen att jag vill att nivån ska bli högre när jag trycker på disten. lägger jag kompressor efter blir inte ljudnivån högre när jag trycker på disten.. men det skulle fungera om man bara vill skita till ljudet... för mig dårå..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

basmartin skrev:
TDHP skrev:Smaksak! Det beror ju tex på om du vill komprimera det distade ljudet eller dista det komprimerade ljudet, vilket kan låta ganska olika. Prova dej fram! (Min enda regel är att stämapparaten skall ligga först efter instrumentet!)
Dist är ju inte dynamiskt, det blir inte starkare ju hårdare man spelar, utan bara mer dist. Sätter man en kompressor före disten tar man ju bort möjligheten att styra disten med anslaget.
Det beror väl lite på vad man distar med, min overdrive beter sig olika beroende på anslag tycker jag. Har man nån form av rörpedal borde det väl också funka? Men som sagt, det beror väl på vad man är ute efter, bäst är att prova sig fram!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

Jag har stämmaren sist och använder den förutom till att stämma så för att få käften på allt oljud mellan låtarna.
våra låtar slutar ofta rätt abrubt och då trycker jag in den först för att få helt tyst, blir ofta rätt mycket rungång med båda (och i bland tre) distar igång. har jag den före så låter distarna lite smått ändå även om stämpedalen är mutad.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, det var ett bra användningsområde för stämapparaten!
får du uppfattningen av att den får för låg signal någon gång eller flyter det bra?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sagt det förut.. säger det igen: Bästa spenderade timmarna med lödkolven jag gjort är när jag byggde min Loopstrip.. signalkedjan blir helt plötsligt väldigt okännslig.. man kan bygga olika sounds på ett mycket lättare sätt..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev: Det beror väl lite på vad man distar med, min overdrive beter sig olika beroende på anslag tycker jag. Har man nån form av rörpedal borde det väl också funka? Men som sagt, det beror väl på vad man är ute efter, bäst är att prova sig fram!
Precis!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

macahan nä jag tycker det flyter på bra, ena gitarristen i bandet har det kopplat på samma sätt och där funkar det också bra. båda kör med korg DT-10
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

alrajt.. ja.. nuförtiden har mitt band mer klassiska avslut som klingar ut, men om jag vetat om det här för säg 7 år sedan hade det varit en dundergrej för mig, för då var det många låtar med abrupta slut.. :D
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Funderar på att laga min gamla dbx kompressor och sätta den efter alla pedaler eller kanske i effekt loopen för att få lite mer styrsel på nivåerna med olika ljud.skulle då åxå behöva en mojäng i effektloopen som man kan höja signalen med typ solohöjning.Bara en fundering än så länge.....
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar