Varför hackar ni på EBS?

Prata om effekter och pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

EBS låter ju faktiskt inte bra i mina öron. Om jag då påpekar det, hur kan det då vara "rent skitsnack"? Det hade ju snarare varit skitsnack om jag tvärt emot min övertygelse hävdat att det låter bra.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag hatar EBS, EBS suger.






Så länge man är inne på chatten!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev: Jag har inte lagt på minnet vad de instrumenten hette, men det har ofta varit i "replokalskomplex/studieförbund/skol-/undervisningssammanhang som det figurerat diverse HELT undermåliga instrument och förstärkare.

(Eftersom det inte är så lyckat att elda med lackat trä så tog jag inte ens reda på hur lämpade dom var som bränsle...) ;-)
Amen to that!

Jag har sällan skådat så mycket dynga som inom ovan nämnda sammanhang. Vad som rör sig i skallen hos dom som köper in stränginstrument dit är för mig obegripligt.
Påpekar man lite försynt att det kanske inte vore så dumt med en smula justering, nya strängar osv så man i mitt fall till svar;
Hur så?
Det duger väl till nybörjare!
Och strängar byter vi när dom går sönder!!!!! :evil:
Kommer man då med förklaringen att det är med strängar som med rör till t.ex. saxofoner så blir man utslängd!
Du skall inte smäda en blåsares inställning till stränginstrument! :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ok, jag ger mig!
Det var en lite klantig formulering när jag skrev följande (de flesta missuppfattar mig)

".Man kan tycka vad man vill om hur EBS produkter låter, men att bara säga att de inte låter bra är rent skitsnack"

Jag menar att BARA skriva att de låter dåligt är skitsnack.
1. EBS låter inte dåligt, men alla gillar inte soundet
2. Det är så tråkigt när man inte får några motiveringar, vi kan ju lära oss mycket av andras värderingar.

"EBS låter skit" är ju inte så kul, men "EBS låter könlöst, sterilt och livlöst" är en helt annan femma. Då vet man ju vad ni snackar om...

Jag tycker också att det kan bli sterilt med EBS, så jag har absolut inga invändningar mot era åsikter. Jag vill bara höra varför....

Själv tycker jag att det vore roligt om alla försökte med någon liten motivering i sina omdömen. Om jag läser att någon tycker att den ena pedalen är bättre än den andra så är det ju svårt att ta till sig det om man inte får veta mer än så....

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Håller helt med om det där med musikskolornas och fritidsgårdarnas instrument. Basar med en ny sträng, en svart, två fem år gamla....osv.
Oftast skulle det bli hyfsat ok om man bara brydde sig lite om underhåll. Det värsta är ju att instrumenten är svårspelade med en centimeter stränhöjd...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
+miljadersmiljarder!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?

HAHAAAA!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

GNUlars skrev: 1. EBS låter inte dåligt, men alla gillar inte soundet
Och om man inte gillar soundet så tycker man att det låter vad?
Då tycker man att det låter dåligt. Dåligt i mina öron kan vara fantastiskt bra i dina öron.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Dags att ge sig in i disskusionen.
Visst e d jättekul att lilla Sverige lyckats ta fram produkter som säljer som smör utomlands. Heja Sverige!!

Har endast testat ett fåtal EBS pedaler och kan bara säga att dom inte övertygat mig.

Multicomp: GILLAR EJ! för att det "händer för lite" när man trampar på den.

Octabass: BIG NO NO! triggar för dåligt på låga frekvenser!

Multidrive: för lite dist, ingen blendratt, ingen tonratt (diggar ej eq-switchen)

Lars!
hoppas du är nöjd med recensionen. jag vill även påpeka att detta endast är min personliga åsikt så inga påhopp tack!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Visst, det är ju skitkul att du skriver vad du tycker om grejerna.

När det gäller oktavpedal: Prova Electro Harmonix POG, triggar perfekt på vad som helst (ackord, distljud, låga H..) den är visserligen digital och ingen vanlig oktavpedal, men triggningen är ofelbar. finns som stor dyr och liten mindre dyr. Är man rädd för digitala pedaler kan man ju köra direktsignal förbi pedalen istället, jag skall fixa till det i mitt pedalbord tänkte jag.

Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...

Angående bra eller dåligt så är det väl individuellt vad man menar med dåligt. Jag har testat så mycket grejer att jag snart gillar allt på något sätt, i alla fall kan jag kanske förstå vad man kan använda det till. En del tycker att det de inte gillar är dåligt. Jag är mer försiktig med ordet dåligt, men man gör som man vill. På det här forumet kan det vara rätt livat med alla oblyga åsikter rätt upp i ändtarmen. Jag kommer att vara mer försiktig med hur jag uttrycker mig i fortsättningen här... Det blir lätt fel när man blir missuppfattad eller uttrycker sig klumpigt.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jag kör med två EBS speakon-kablar, funkar kanon !! :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GNUlars skrev:När det gäller oktavpedal: Prova Electro Harmonix POG, triggar perfekt på vad som helst (ackord, distljud, låga H..) den är visserligen digital och ingen vanlig oktavpedal, men triggningen är ofelbar. finns som stor dyr och liten mindre dyr. Är man rädd för digitala pedaler kan man ju köra direktsignal förbi pedalen istället, jag skall fixa till det i mitt pedalbord tänkte jag.
Lars!!

Berätta om POG'en i en ny tråd.. Jag är mycket intresserad att höra vad du har kommit fram till ang den och om planen i ditt bord....
Jag spelar just nu i föregångaren / lillebror Multiplex octavern från EHX.
Den har ett otroligt varmt ljud och är billig.. men behöver trixas med ett tag för att den ska må bra... klarar ej akord mm mm..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GNUlars skrev:Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...
Och det är det som är så förbannat bra!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svarte_Jack skrev:
GNUlars skrev:Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...
Och det är det som är så förbannat bra!
Exakt, är det inte det man vill ha i en kompressor?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
Svarte_Jack skrev:
GNUlars skrev:Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...
Och det är det som är så förbannat bra!
Exakt, är det inte det man vill ha i en kompressor?
Hehe...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Bassplaya skrev: Octabass: BIG NO NO! triggar för dåligt på låga frekvenser!
Alltså, hur octabasses triggar, hänger ju på vad det är för kvalitet på tonen som den ska trigga. Om den får för mycket övertoner, då hänger den inte med. Dvs att ju längre ner på halsen du spelar, ju fladdrigare blir det. Det är inte att den är dålig på att trigga låga frekvenser. På min 6-strängade Tobias så hänger octabassen med ner till D på 3e bandet på B-strängen utan problem. Men den triggar inte så bra om jag spelar lös E-sträng. Och den triggar lös A-sträng dåligt också, men A på 5e bandet på E-strängen funkar hur fint som helst. Så den är inte dålig på att trigga låga frekvenser, utan den är dålig på att trigga övertonsrika toner. Och transienter.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

...och dessutom så triggar OctaBassen bättre än Boss OC-2...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

GNUlars skrev:Visst, det är ju skitkul att du skriver vad du tycker om grejerna.

När det gäller oktavpedal: Prova Electro Harmonix POG, triggar perfekt på vad som helst (ackord, distljud, låga H..) den är visserligen digital och ingen vanlig oktavpedal, men triggningen är ofelbar. finns som stor dyr och liten mindre dyr. Är man rädd för digitala pedaler kan man ju köra direktsignal förbi pedalen istället, jag skall fixa till det i mitt pedalbord tänkte jag.
har testat Micro POG:en
BEEEEEEEEEEEEEEAAUUTIFUL!! ME LOVE IT LONG TIME!!
triggar fantastiskt ÄVEN PÅ LÖST E!!!
it´s the on for me!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Alltså, hur octabasses triggar, hänger ju på vad det är för kvalitet på tonen som den ska trigga. Om den får för mycket övertoner, då hänger den inte med. Dvs att ju längre ner på halsen du spelar, ju fladdrigare blir det... ...den triggar lös A-sträng dåligt också, men A på 5e bandet på E-strängen funkar hur fint som helst. Så den är inte dålig på att trigga låga frekvenser, utan den är dålig på att trigga övertonsrika toner. Och transienter.
Det där är väldigt sant - och jätteviktigt!! Man måste ju "spela octaver" när man använder octaver! Om man dessutom rullar av lite diskant och lägger en kompressor före octavern så får man ju grymt mycket bättre trigg o follow.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Toppen!

Bra att ni tog upp det där med vad som påverkar triggning...
Många spelar som vanligt och tycker att det bluddrar om oktavpedalen och att den därmed är dålig, sällan helt sant.
Prova med tonratten nere, prova med en annan bas, prova med halsmiken, mjukare anslag, allt påverkar och allra mest hur mycket övertoner ditt ljud innehåller. Det förvirrar oktavpedalen...
Man kan ju trixa lite. Det skulle ju inte vara så svårt att bygga in en tonkontroll-kondensator i pedalen (som tar bort diskant och aktiveras när man trampar in pedalen). Vill man sedan ha diskantrikt normalljud kan man ju köra detta förbi pedalen eller lägga pedalen i en loop. Om man har true bypass i pedalen så är det enkelt, tror att det är rätt enkelt att bygga om en EBS till true bypass. Inte för att det gör pedalen bättre i sig, men det skulle möjliggöra tonkontrolltrixet...
Tror att jag skall prova det när jag hinner. Det är ju inte alltid läge att släpa med den ofantligt stora POG:en..

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är otroligt kul att höra att det finns så många uppfattningar om EBS.


Jag har aldrig fått Octabassen att trigga lägre än F#, oavsett vilken bas jag använder, vilket jag tycker är helt värdelöst faktiskt om jag ska vara ärlig, så där förstår jag inte hur man kan tycka den är bra på riktigt då den onekligen uppfattas av så många att trigga dåligt.

Efter vad jag förstår så funkar ju POG:arna (även de mindre varianterna) utan att behöva mickla sig till döds innan man använder dem, perfekt ner till B, vilket jag kan tycka är minimum för vad en oktavpedal ska klara av.
Man tycker då iaf att den borde klara av E, det gör då inte min.

Hellboy, jag är helt övertygad om att MÅNGA anser du har helfel när du säger att det inte finns någon bättre oktavpedal än Octabassen, finns säkert nå´n som tycker du har rätt också, men inte lika många.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Är inte POG:en analog?
Multiplexen verkar ju också trigga bättre...

Jag har testat med sammanlagt 7-8 basar med min Octabass, dvs de 5 spelbara basar jag har idag och några som har sålts, den triggar inte lägre än F# vilken bas jag än tar.
Men det kanske bara är min det är fel på, eller så är det bara din som funkar som den ska... :D

Se´n är det klart att man inte har användning för en oktav ner på C på B-strängen, men jag tycker att man bör kunna spela det, om man skulle vilja... E-strängen ut är ju ett absolut minimum, och gärna drop D. Men det är ju bara att glömma.


Men jag tycker mig ha hört så många som klagat på Octabassen nu så det känns väldigt underligt att du tycker den är bäst.
Intressant.
Senast redigerad av blackparkas den mån 10 dec 2007, 14:08, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar