Varför hackar ni på EBS?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev:Är inte POG:en analog?
Multiplexen verkar ju också trigga bättre...
POG är digital.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:
blackparkas skrev:Är inte POG:en analog?
Multiplexen verkar ju också trigga bättre...
POG är digital.
Det var det värsta, det trodde jag inte om EHX!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om man jämför signal och den "färgen" signalen har efter den passerat Ebs respektive Ehx pedaler så skiljer sig tonen ganska markant.. här kommer givetvis tycke och smak in..

Personligen har jag enbart jämfört EHX multiplexer och Octabass'en.. och skillnaden i "värme" upplevde jag vara till Multiplexerns fördel.. sen har jag fastnat för den då den passar mitt spelsätt lika bra eller bättre än någon annan pedal jag provat.. (Boss gammla Oc2:a och whammyn..)

Jag är spänd på att få prova POG'en för att avgöra om signalen är lika varm som ur multiplexern.. och om ljudet passar i resten av min signalkedja..

Tror att det är som med Pickups.. man måste prova sig fram för att hitta vad som passar just sin bas och sitt sätt att spela.. rekommendationer är till sist bara just det.. rekommendationer...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Har skrivit i tråden POG Micro om vad jag tycker om poggen, och jag kan bara hålla med Hellboy till punkt och pricka !!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hellboy skrev:
lowfreq skrev:Har skrivit i tråden POG Micro om vad jag tycker om poggen, och jag kan bara hålla med Hellboy till punkt och pricka !!
Men oj vad jag är duktig då!! 8) :twisted:

Skämt å sido. Jag har kollat otroligt mycket basprylar genom åren och min uppfattning är att många hoppar på nya, moderna, varianter lite på fel grunder. Visst, en digital oktatrampa triggar bättre men på samma sätt som med all digital utrustning finns det begränsningar vad det gäller dynamik m.m. på ett sätt som inte analoga prylar har. Digitala prylar är endimentionella. Analoga prylar är tre dimentionella och har inga begränsningar i upplösning. Jag har gått från ett digitalt mixerbord i studion till ett analogt av precis samma anledning. Och, ja, jag har också köpt en basPod Pro men jag använder den inte. Nåon som vill köpa?? :? Jag har gjort samma misstag som alla andra. Men jag tänker inte göra om dom igen. Jag gillar min OctaBass.

MVH//Jan

Jag tror att man måste ha spelat ett tag för att inse vad ens prylar har för inverkan på dynamiken. Det jag irriteras av mest när det gäller prylar är brist på just dynamik och frekvensåtergivning.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja, dynamik är viktigt.
Jag är väl lite tjurig, men varför vill man ha kompressor??? Jag kan förstå att en ljudtekniker som tycker att man spelar lite ojämnt vill lägga kompressor på basen, men frågan är om man själv skulle vilja det... det där ojämna kanske är den intressanta dynamiken. Nu spelar jag i och för sig nästan alltid på rörgrejer som har lite inbyggd kompression men jag tycker inte att jag saknar kompressor när jag provar transistorprylar heller.

De där multieffekterna tar bort rätt mycket av uttrycket, håller helt med. Men de kan låta kul i alla fall, man måste bara vara noga med när man koppar in. Själv tycker jag att det är bäst med en massa pedaler.

Det är som David Gilmour sade på frågan varför han har tjugo-trettio pedaler istället för multieffekter: "They are good, but not brilliant" (multieffekterna alltså)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Raderat av författaren.
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 16 dec 2009, 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

JunJun skrev:
Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
Om du syftar på mig så va ja faktiskt medlem på pratabas före ja börja på EBS.
Men vår käre marknadsanvarige Raffe höll ju däremot till här ett tag, men han tröttna på att allt han sa fick sågen hela tiden :D :D

Ja som sagt så har de blivit en del trådar om hatet/kärleken till EBS och de kanske är dags för vissa att använda sök funktionen här på forumet??

Och jag säger som förut....

Gillar du EBS så köp de, gillar du de inte så köp nåt annat.
Ja kommer aldrig pracka på någon en EBS produkt och säga att de är världens bästa grejer.
Allas öron är olika..
Men däremot tycker jag att man iallafall kan prova grejerna och sen säga bra eller anus... De är många som bara verkar hata grejerna men aldrig riktigt testat dem..
Som dem flesta vet så kör jag själv inte på EBS utan Ampeg, men de har inte med att jag tycker EBS är dåligt eller så, utan för att jag gillar ljudet ur dem grejerna jag har och ser ingen anledning att byta så länge ja inte hittar något låter "bättre" i mina öron..
Många kanske tycker de borde vara självklart att jobbar man på EBS eller annat märke så SKA man älska och köra på grejerna.
Istället så ser jag fördelarna med att vara konstruktivt kritisk.
Hackandet i chatten är reklambannern som tar över ibland när man vill annat så det ska du inte ta åt dig.

För övrigt tycker jag det du säger är helt rätt. Så synd att så många har svårt att skilja dåligt=passar inte mig och dåligt=bristande kvalité.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

200071 skrev:Så synd att så många har svårt att skilja dåligt=passar inte mig och dåligt=bristande kvalité.
+ Hur mycket som helst!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Fast ingen som sågar EBS gör väl det utan att ha testat grejerna ordentligt?
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Johannes skrev:Fast ingen som sågar EBS gör väl det utan att ha testat grejerna ordentligt?
var inte så säker på det. med tanke på så många som kan beställa/prata gott om (eller tvärtom) ett instrument bara för att det ser ut som det gör så är nog svaret på din fråga rätt skrämmande...
gäst

Inlägg av gäst »

bassdude skrev:
Johannes skrev:Fast ingen som sågar EBS gör väl det utan att ha testat grejerna ordentligt?
var inte så säker på det. med tanke på så många som kan beställa/prata gott om (eller tvärtom) ett instrument bara för att det ser ut som det gör så är nog svaret på din fråga rätt skrämmande...
Hm, ja, du har nog rätt. Fast man kan ju såga utseendet på ett instrument utan att ha testat det. Jag är i alla fall en fd EBS-ägare så jag tycker allt att jag har rätt att uttala mig. Sedan så brukar man ju stöta på Fafnern på backline-på-plats-gig ibland också.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

JunJun skrev:
Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
Om du syftar på mig så va ja faktiskt medlem på pratabas före ja börja på EBS.
Nej!
Jag syftar absolut inte på dig, försökte bara vitsa till det med EBS hemsidan som envisas med att ploppa upp när man klickar på chatten, det är ju nån bugg där...

*EDIT*
Jag har f.ö. inga åsikter om EBS eftersom jag aldrig testat en sån stärkare.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Johannes skrev:
bassdude skrev:
Johannes skrev:Fast ingen som sågar EBS gör väl det utan att ha testat grejerna ordentligt?
var inte så säker på det. med tanke på så många som kan beställa/prata gott om (eller tvärtom) ett instrument bara för att det ser ut som det gör så är nog svaret på din fråga rätt skrämmande...
Hm, ja, du har nog rätt. Fast man kan ju såga utseendet på ett instrument utan att ha testat det. Jag är i alla fall en fd EBS-ägare så jag tycker allt att jag har rätt att uttala mig. Sedan så brukar man ju stöta på Fafnern på backline-på-plats-gig ibland också.
Kan nog bara hålla med men eftersom jag jobbat där tidigare och varit igenom större delen av deras sotiment så har jag också en ganska klar uppfattning om vilka av deras grejor jag gillar. Däremot är det också så att mina ljudideal ändrat sig en hel del sedan dess också. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Lite off-topic men jag ville bara säga en grej om octabass. Om man palmmutar och tar lös e-sträng triggar den betydligt mycket bättre än om man inte gör det. Bara ett litet tips. Är väl det där att övertonerna försvinner.
Användarvisningsbild
pedjoh06
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 01:34

Inlägg av pedjoh06 »

Ok, lite sent ute men här är min lilla åsikt....
Var tidigt ute och hade först kontakt med Bosse E och sedan en del med Mats (tror jag att han hette i alla fall, konstruktör). Då hette det Efekt elektronik och gjorde bla en kompressor som var rätt sjysst.
Skaffade sedan en preamp, EBS 1 som lät kanon i de flesta fall, bla så var den ju rent tekniskt helt kanon med mixade filterdelar som inte låg i serie med signalen som brukligt var utan i en "mixer-liknande" koppling så att ingen frekvens egentligen tog över rent signalmässigt. Dessutom var DI-utgången grymt bra.
Tyvärr var nätdelen något underdimensionerad kylmässigt, så den blev ofta lite för varm...
Sedemera drabbades EBS nog av sparfeber för nästa version var inte alls lika kul ljudmässigt och där hade man bla sparat in kraftigt på nätdel mm, vilket gav ett klart sämre ljud.

Min personliga åsikt är att EBS som de flesta andra tillverkare har vissa produkter som är helt "outstanding" samtidigt som andra mindre lyckade försöker säljas på namnet.
För övrigt är det ju kanon att detta görs här i Svedala! :)

Nä nu vill jag inte tjöta mer....


/Pederbas
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
Det där får ni ta med Semborg. Det är inget vi har bett om eller
betalat för, så vi är oskyldiga till alla ev hackar :) Det enda var väl att vi gjorde reklam för pratabas i vårat utskick i begynnelsen, och i gengälld skulle vi få ha med en banner ett tag på pratabas, sen var det plötsligt EBS banners överallt. Och, ett tillägg till JunJun´s kommentar till varför jag sällan dyker upp här, det har mer med att tiden inte räcker till (jo, det tar grymt med tid att engagera sig här, som jag tror fler har märkt). Att jag blir nedsablad varje gång är väl självförvållat, så det får jag väl ta :)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

EBS Ralf skrev:
Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
Det där får ni ta med Semborg. Det är inget vi har bett om eller
betalat för, så vi är oskyldiga till alla ev hackar :) Det enda var väl att vi gjorde reklam för pratabas i vårat utskick i begynnelsen, och i gengälld skulle vi få ha med en banner ett tag på pratabas, sen var det plötsligt EBS banners överallt. Och, ett tillägg till JunJun´s kommentar till varför jag sällan dyker upp här, det har mer med att tiden inte räcker till (jo, det tar grymt med tid att engagera sig här, som jag tror fler har märkt). Att jag blir nedsablad varje gång är väl självförvållat, så det får jag väl ta :)
Det där med chatten är mest komiskt, har blivit lite av ett signum! Vad vore Pratabas utan den EBS-hackade chatten?. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

EBS Ralf skrev:
Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
Det där får ni ta med Semborg. Det är inget vi har bett om eller
betalat för, så vi är oskyldiga till alla ev hackar :) Det enda var väl att vi gjorde reklam för pratabas i vårat utskick i begynnelsen, och i gengälld skulle vi få ha med en banner ett tag på pratabas, sen var det plötsligt EBS banners överallt. Och, ett tillägg till JunJun´s kommentar till varför jag sällan dyker upp här, det har mer med att tiden inte räcker till (jo, det tar grymt med tid att engagera sig här, som jag tror fler har märkt). Att jag blir nedsablad varje gång är väl självförvållat, så det får jag väl ta :)
Det är nog snarare det att man hamnar hos EBS vid minsta felslag som blir en smula irriterande i längden! Som sagt en fråga för Semborg!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

EBS Ralf skrev:Och, ett tillägg till JunJun´s kommentar till varför jag sällan dyker upp här, det har mer med att tiden inte räcker till (jo, det tar grymt med tid att engagera sig här, som jag tror fler har märkt). Att jag blir nedsablad varje gång är väl självförvållat, så det får jag väl ta :)
Men för sjutton Ralf, du får ju säga till Bosse att släppa piskan han har på ryggen på dig... :wink:
Hälsa grabbarna by the way!

Okej till ämnet, jag tänker inte köra hela racet här igen. Det finns i spridda skurar här inne både ris och ros om EBS från min sida.

MEN, jag blev faktiskt på nytt glatt överraskad då jag förra helgen hade ett litet reunion party med mitt gamla band [gaeleri] och vi körde på den rigg som stod i lokalen - en EBS Fafner (vilken är min favorit hos EBS) ihop med en en EBS Classic Line 410. Det lät faktiskt betydligt bättre än vad jag kan minnas att min hottade Fafner med Pro-Line lådorna gjorde. Det lät faktiskt riktigt bra om denna kombo, mer "vintage" och det blev bara bättre om man kranade på lite på driveratten. Nu vet jag inte om det gjorde en viss skillnad att jag också premiärkörde min Squier Telebas som har sitt säregna sound samt att jag så småningom blev aningen berusad. Men jag får nog säga att denna kombination lät bra även om jag inte skulle byta min Ampeg mot den. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Ja, det är lite mer vintage-stuk även på soundet i ClassicLine. Pröva 810:an med, så kanske du blir ännu gladare...och nya toppen med, som har mer sound än någon tidigare EBS topp, också den mer åt vintage-hållet. Finns att läsa mer om på hemsidan nu, för övrigt. :)

Jo både Bosse och piskan är på väg till NAMM nu, så man får väl passa på att prata bas då. He he.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Misstänkte väl att det var nått!
När katten är borta dansar råttorna på bordet :lol:

Hade varit kul att testa 810 också, får se om jag kommer upp under våren till sthlm, då tittar jag nog förbi en sväng också.

Ha det gott!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Än en en gång säger jag det: EBS valvdrive är min bästa kompis!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar