Den eller den?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Den eller den?

Inlägg av Vibe »

MXR M-80 Bass DI+ V.S Sansamp Bass driver DI?
vilken är bäst i distsammanhang?
inte hört någon IRL
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Bäst och bäst...

Sansamp har rätt uppkäftigt kaxig dist med mycket strängljud. Ganska elak diskant.

MXR är såvitt jag minns lite snällare men kanske mer allround. Vill du vara stygg tror jag mer på Sansamp, men den är inte så bra till traktordist av typen Jack Bruce på Creamtiden.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

japp, jag vill vara stygg, men jag klarar inte av "getingdist", vill ha ordentligt bett
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag har MXR-pedalen och har ägt en Tech 21 Bassdrriver DI Programmable.

MXR-pedalen är bra på det sättet att du kan använda den dels som EQ, dels som dist och dels som dist MED 3bands-EQ. Tycker att just blend-ratten är lite trixig, tycker att den mer gör så att grundljudet som ska dista försvinner, och det som finns kvar är ett fräs i bakgrunden. Det är ganska mycket dist i den redan från början, men med lite nogrant rattande kan man få fram sjyssta ljud ur den.

Tech 21-disten var lite marigare, där hade jag problem faktiskt... Antingen fick jag typ döds-dist, eller något väldigt konstigt, "mysigt" ljud som inte borde ha haft dist. Väldigt svart/vit-pedal på det sättet, men lirar man punk eller ganska aggresiv metal så borde den passa perfekt.
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

tanken är att använda den till aggresiv metal, dock inte döds. måste nog se till att testa nånstans..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Sansampens drive-läge är nästan oanvändbart, allt mellanregister försvinner, inte kul ifall man vill höras. Men den funkar fint som linebox. Jag har haft mycket användning av den.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Båda burkarna har samma in- och utgångar och gör samma sak, fast med lite olika infallsvinkel.

MXRen är en EQ/distpedal med jäkligt bra ljud och många variationsmöjligheter. Den ger "bra ljud" helt enkelt. SansAmpen gör anspråk på att kunna härma flera olika stärkare (SVT, Bassman, MESA etc.). Vilken som är bäst är en fråga om tycke och smak.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Den eller den?

Inlägg av Makten »

Vibe skrev:inte hört någon IRL
Jag avråder starkt från att köpa distpedaler på inrådan av andra utan att ha provat själv! Det är nästan omöjligt att beskriva "kvaliteten" hos själva distorsionen med ord. Bara en sån sak som att jag tycker Sansamp BD låter skit och andra tycker att den är underbar säger väl en hel del. Det beror också väldigt mycket på hur man använder pedalen. För direktinspelning duger nästan ingenting med dist i mina öron, men framför en lätt överstyrd rörförstärkare kan man stoppa vad som helst och det låter bra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Synd att du bor lite långt bort Vibe, har ju en MXR-pedal du hade kunnat få prova, så hade jag kunnat prova SWR-lådan... :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Den eller den?

Inlägg av anli »

Makten skrev:
Vibe skrev:inte hört någon IRL
Jag avråder starkt från att köpa distpedaler på inrådan av andra utan att ha provat själv! Det är nästan omöjligt att beskriva "kvaliteten" hos själva distorsionen med ord.
Håller med, en pedal som låter kass med en bas kan låta mumma med en annan.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

FreCKo skrev:Synd att du bor lite långt bort Vibe, har ju en MXR-pedal du hade kunnat få prova, så hade jag kunnat prova SWR-lådan... :)
Stockholm är ju inte så farligt långt iufs, kan hojta om jag har vägarna förbi
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Vibe skrev:
FreCKo skrev:Synd att du bor lite långt bort Vibe, har ju en MXR-pedal du hade kunnat få prova, så hade jag kunnat prova SWR-lådan... :)
Stockholm är ju inte så farligt långt iufs, kan hojta om jag har vägarna förbi
Ta med dig SWR-lådan, kanske kan bli ett byte? :wink:
Skriv svar