SansAmp

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

SansAmp

Inlägg av busse »

Mina planer på att rationallisera bort stärkaren fortsätter, provade faktiskt att ha stärkarvolymen på noll på sista spelningen och bara lina till PA:t utan att märka nån skillnad då jag hade på mig in ear medhörningen. Nu funderar jag ändå på en SansAmp och det har visst varit tal om nån modell som heter GT2B, har varit inne på Tech21 hemsida men inte hittat den utan hittar bara GT2 men den verkar ju vara för gitarr. De jag hittar är Bass Driver DI och Bass Driver DI Programmable, den sista verkar ju vara fin då man skulle kunna ha tre ljud och då klara man ju sig bra, nån som vet hur dessa pedaler funkar rakt in i PA:t. Är GT2B nån gamal modell eller har jag missat den?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: SansAmp

Inlägg av BBQV »

busse skrev:Mina planer på att rationallisera bort stärkaren fortsätter, provade faktiskt att ha stärkarvolymen på noll på sista spelningen och bara lina till PA:t utan att märka nån skillnad då jag hade på mig in ear medhörningen. Nu funderar jag ändå på en SansAmp och det har visst varit tal om nån modell som heter GT2B, har varit inne på Tech21 hemsida men inte hittat den utan hittar bara GT2 men den verkar ju vara för gitarr. De jag hittar är Bass Driver DI och Bass Driver DI Programmable, den sista verkar ju vara fin då man skulle kunna ha tre ljud och då klara man ju sig bra, nån som vet hur dessa pedaler funkar rakt in i PA:t. Är GT2B nån gamal modell eller har jag missat den?
GT2B har gått mig förbi också...

GT2 är lite begränsad som allt-i-ett-låda då den bara har en teleutgång. Ljudet är det dock inget fel på! Jag har använt den som preamp rakt in i bordet med bra resultat.

Bass Driver DI är bättre rustad för preampsysslor eftersom den har tre utgångar. Skillnaden mot GT2:an är att BDDI:n inte har samma bredd ljudmässigt, då GT2:an ursprungligen är tänkt för gitarr med tre distinkt olika grundljud (Fender, Marshall och Mesa). Den programmerbara varianten lär vara samma sak som BDDI x 3.

RBI är en rackmonterbar BDDI, vilket kan kännas mera "på riktigt" om du är ute efter en preamp. Ser ut och fungerar som en vanlig 19" 1HE preamp.

PSA slutligen, är en MIDI-styrd preamp, rackmonterbar, som kan allt som de andra kan plus att den är programmerbar. Du kan lagra en massa olika ljud och hoppa mellan dem med hjälp av en MIDI-pedal.

Mitt tips är att köpa en RBI om du föredrar rack (Dereborn kan recensera, han har en) eller en BassDriver om du vill ha den på golvet. Både GT2:an och BDDI:n finns recenserade här på forumet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tackar för infon, blir det nån SansAmp så blir det nog Bass Driver DI Programmable i sånt fall. Jag funderar vidare om man behöver en kompressorpedal till en sån där eller jämnar den ut signalen på nåt vis? Jag vill helst ha nåt som tightar till ljudet utan att märkas men man kanske slipper detta med en SansAmp, en riktig rörtopp komprimerar väl en del så det kanske också finns med i pedalen.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tycker nog att SansAmparna pressar ihop ljudet när man pushar dem lite, dessutom förstör man lite av rörsimuleringseffekten om man trycker ihop ljudet innan. Prova utan först, se'n kan du köpa en om du tycker att det behövs. Ska du ha kompressor, sätt den efter SansAmpen!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tackar för infon om kompressorn. Läste recentionerna och SansAmpen skulle visst vara lite elak, hur är det att få till ett varmt rent ljud med den grunkan blir det bra eller är den mer lämplig för råare rockigare sound?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det där hi-techrena ljudet är nära nog omöjligt att få till, lika omöjligt som igenom en riktig rörstärk, men ett varmt och öppet ljud utan dist går bra. Du kan få en riktigt elak och spretig, vass dist, men oftast räcker det att backa lite på presence- och /eller drivekontrollen för att det ska låta bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

busse skrev:Tackar för infon om kompressorn. Läste recentionerna och SansAmpen skulle visst vara lite elak, hur är det att få till ett varmt rent ljud med den grunkan blir det bra eller är den mer lämplig för råare rockigare sound?
Inga problem att få till ett varmt "rent" ljud med BDDI´n. Man kan avända BLEND ratten för att balansera ljudet.

Gjorde en lite ljud inspelning där man hör skillnaden.
Alla rattar står på kl 12 (rakt upp), förutom BLEND ratten som jag vrider på från 0 till Max.
Sansamp Test
Senast redigerad av Boom den fre 15 aug 2008, 01:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fan, sådär bra låter inte min! :evil:

Mycket läckert Boom! :clappy:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

BarbequeVillage skrev:Fan, sådär bra låter inte min! :evil:
Jodå, visst gör den det :)
Den har inte så många kontroller, men ganska många ljudmöjligheter.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Boom skrev:
BarbequeVillage skrev:Fan, sådär bra låter inte min! :evil:
Jodå, visst gör den det :)
Den har inte så många kontroller, men ganska många ljudmöjligheter.
Tror du det kan vara sladden som ställer till det...? :oops:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Inga problem att få till ett varmt "rent" ljud med BDDI´n. Man kan avända BLEND ratten för att balansera ljudet.

Gjorde en lite ljud inspelning där man hör skillnaden.
Alla rattar står på kl 12 (rakt upp), förutom BLEND ratten som jag vrider på från 0 till Max.
Det där lät ju bra, är det spelat rakt in i dator eller är det lagt på nåt som kompressor eller så i efterhand? Funderar starkt på en Bassdriver Programmable, såg att dom dessutom verkar ha rätt kurs hos 4Sounds på dom 2195 kr till och med billigare än hos Tysken.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Nej, ingen kompressor eller nått annat. Bara rätt in i datorn.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nej, ingen kompressor eller nått annat. Bara rätt in i datorn.
Fan också det gör mig ju ännu mer övertygad, synd att jag nyss betalat min nya custom byggda Sandbergbas även om jag inte fått den bara för att få den på "rätt" år. Det är ju typiskt att dom skall ha bra pris på SansAmpen då.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

busse skrev:
Nej, ingen kompressor eller nått annat. Bara rätt in i datorn.
Fan också det gör mig ju ännu mer övertygad, synd att jag nyss betalat min nya custom byggda Sandbergbas även om jag inte fått den bara för att få den på "rätt" år. Det är ju typiskt att dom skall ha bra pris på SansAmpen då.
Då är det bara till att börja spara, eller ta ett lån på GE Money Bank (nä, gör inte det).
De kommer nog att ha bra pris på SansAmpen i fortsättningen.
Grattis i förskott till Sandbergen, jag är jättenöjd med min California JJ.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Då är det bara till att börja spara, eller ta ett lån på GE Money Bank (nä, gör inte det).
De kommer nog att ha bra pris på SansAmpen i fortsättningen.
Grattis i förskott till Sandbergen, jag är jättenöjd med min California JJ.
Nä inga lån och jag har väl egentligen pengar men det känns lite häftigt att lägga ut 2200 kr till då jag redan lagt ut 17500 kr för en bas. Egentligen skulle man slå till för till och med tjejen tycker jag skall göra det då det är extrapris, hon tyckte även att en Ice blue metallic Sandberg J-bas med lönnbräda med pearblocks och P/J mickar var ett bra köp då jag förklarade att en motsvarande Fender säkert skulle gå loss på 35-40000 kr.
Tack för tipset, men jag har snöat in på den "3-kanaliga" modellen, den borde ju vara riktigt bra då man kan ha tre ljud att välja mellan live.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

BarbequeVillage skrev:En begagnad BDDI kanske?

http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=5260442
fast för de pengarna brukar man få en beggad 3-kanalig
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar