Behöver lite hjälp av metal basister!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jimmy Saint
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 05 jan 2008, 06:10

Behöver lite hjälp av metal basister!

Inlägg av Jimmy Saint »

God morgon!

Rätt ny på det här forumet, så ha lite förståelse :>

Använder idag en helstack (basrigg) och en modifierad beton bas, och använder en ebs valve drive.

Tänkte inskaffa mig ett pedalbord med plats för ca 8 pedaler och sammankoppla dem, men behöver lite hjälp och råd vilka pedaler jag ska inskaffa.

Ljudet jag är ute efter är tungt tungt metal ljud, dvs ingen jazz etc ^^

Uppskattar all hjälp!
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

Känns som att du börjar lite i fel ände. Du har bestämt på ett ungefär hur många pedaler du ska ha, men inte vilken typ av pedaler eller vad du vill ha ut av dem? Mitt tips är att spara dina pengar, spela så mycket du kan och låta behovet och ljudidealet styra effektinköpen istället för att låta habegäret göra det. Ju mer du spelar, desto tidigare kommer du att upptäcka vad du verkligen har användning av för effekter (eller inser att du inte behöver några alls).

Fast det är ju klart, det är alltid roligt med nya prylar... ;)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Svår fråga. Jag lirar metal utan några som helst effekter. Det där är ju som vanligt, en smaksak. Det beror ju helt på vad du vill HA för effekter vilket i sin tur beror helt på hur ni låter som. Lirar ni dödsmetall ser jag inte så många användningsområden för annat än dist. Men återigen - smaksak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dist, kompressor och oktavpedal är alltid en bra början.

//Jan
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:Dist, kompressor och oktavpedal är alltid en bra början.

//Jan
Vi har en vinnare. Spara resten av pengarna.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hellboy skrev:Dist, kompressor och oktavpedal är alltid en bra början.

//Jan
+1. Det är lätt att tro att ju mer utrustning, desto bättre blir allting. Ovanstående verkar som ett vettigt behov.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Danne skrev:
Hellboy skrev:Dist, kompressor och oktavpedal är alltid en bra början.

//Jan
+1. Det är lätt att tro att ju mer utrustning, desto bättre blir allting. Ovanstående verkar som ett vettigt behov.
Jag har precis hur många pedaler som helst personligen om jag ska vara helt ärlig. Lugnt 50. Minst. Fast jag använder ju givetvis inte alla samtidigt. Men det där är grunden. Jag har ett pedalbord med 6 pedaler i som jag brukar ta med ut på gig.

Bild

Dom brukar jag steppa runt på ganska frekvent. Ibland vill man lägga lite reverb på bandlös eller stråk el-kontra. Oktavern används ofta, lika så kompressor och dist, T.o.m. lite chorus ibland. Och ett envelope filter kan också vara användbart. Sen finns det ju en massa konstiga trampor. DOD´s gamla "Gonkulator Modulator" kan vara hur rolig som helst om man lyckas hitta någon. Lika så gamla Electro Harmonix pedaler. Bass Balls och Electric Mistress.... Skojjigt. Men effekter ska användas med smakfullhet och måttlighet. Det får man inte glömma. Men ska jag välja tre effekter som jag helst inte vill vara utan så blir det kompressor, dist och oktaver. Det räcker gött.

//Jan
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Jag skulle börja med att hitta en bas som låter precis som man vill, sen hitta en rigg som värkligen låter som man vill. Sen om man värkligen vill ändra på det soundet så ska man absolut köpa pedaler. Men du kommer inte låta mer metal än vad du gör med din bas och förstärkare bara, enligt mig.

Om du absolut vill köpa pedaler så satsa på en kompressor kanske, eftersom att du redan har en skjysst dist.
Nöj dig inte med första bästa utan testa runt i olika affärer och skruva och lyssna på så många som du kan.

Med som sagt, jag tycker det låter som om du inte riktigt är nöjd med soundet du får från din bas och din rigg?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

8 platser = 8 distar.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vad är det för rigg?

eller så kan an ju göra som MALA som hade en av varje EBS-pedal på ett bord :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Diesel skrev: eller så kan an ju göra som MALA som hade en av varje EBS-pedal på ett bord :P
Samma här. Mobba oss bara..... 8)

//Jan
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

SKa man spela Metal så är dist den enda pedal du behöver, förutom en fläskig rigg!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:SKa man spela Metal så är dist den enda pedal du behöver, förutom en fläskig rigg!
skinnbrallor?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

hosse skrev:
blackparkas skrev:SKa man spela Metal så är dist den enda pedal du behöver, förutom en fläskig rigg!
skinnbrallor?
Ja, det också :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Jag spelar metal och använder två overdrivepedaler. behöver en dist eller fuzz + något till lugnare partier, lutar åt octaver, reverb, chorus. sen borde jag vara klar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dist, wah och flanger eller chorus.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hellboy skrev:
Diesel skrev: eller så kan an ju göra som MALA som hade en av varje EBS-pedal på ett bord :P
Samma här. Mobba oss bara..... 8)

//Jan
Tyck bara det var halv-kaxigt :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar