Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Lite fler bilder på fixbreddprototyper:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av multipart »

Jag är idel öga och glad i hågen över ert experiment och förhoppningsvis lyckade lösning. Misstänker att jag kan tänkas bli en storkund!
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av Body&Soul »

Jag har noterat efterlysningen av mått på pedaler och det där funderade jag lite över.

Nedan är en skiss på en konstruktion som är ställbar. Som synes i skissen är det två delar som här är illustrerade med blått och magenta. Dessa passar ihop och har ribbor som hjälper till att låsa radiellt. Två skruvar, varav en i långt skruvhål så bredden kan varieras.

Den blå sidan har en klack till vänster i överkant och på den andra sidan sitter klacken undertill. Dessa är till för att få jämna ytor både i över och underkant så att inte pedalen tippar åt något håll.

Bara en fundering över sent lördagsmorgonkaffe... :-)
pedalhållare.jpg
pedalhållare.jpg (48.71 KiB) Visad 9291 gånger
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av bjelkeman »

Intressant idée Body&Soul. MrBaloo (främst) med lite hjälp från mig plitar på något liknande.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Japp, här är en variant. Rätt pinfärsk faktiskt från Bjelkemans fina verkstad:

Bild

Bild

Bild

Bild

En uppenbar nackdel, trots den superba utskriftskvaliteten, är att "gaffeln" vill tryckas isär då avståndet mellan klackarna går mot maxmått. Men för att vara ett första "provskott" på detta anpassningsbara koncept så tycker jag att det hela fungerar mycket bra.

Provade även att montera kardborre på två sätt:

Bild

Givetvis är det ena mer pilligt och svårt än det andra, men då kardborren appliceras på hela undersidan så tvingar man ju gaffeln att hålla ihop på ett bra sätt. Jag skall prova detta på en lite bredare pedal också.

Läs gärna mer här: http://basgitarr.wordpress.com/2016/04/ ... varianten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad tycks? :vinkar:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av bjelkeman »

Hur blev hållfastheten, om man kan säga så. Höll den justerbara pedalhållaren fast lika bra som de med fast mått?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Hur blev hållfastheten, om man kan säga så. Höll den justerbara pedalhållaren fast lika bra som de med fast mått?
Hej

Nu har jag inte riktigt hunnit sätta fast pedal på pedalbord ännu. Men den modell som jag tejpade hela undersidan på verkar hålla rätt bra. Den är lite kämpig att försöka dra lös från pedalen för hand. Skall montera på pedalbord inom kort för att prova hållafastbarheten på riktigt med mitt klassiska "vända pedalbord upp och ner". Måste bara spela lite bas först bara. ;-)
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av multipart »

Bra jobbat gossar! Ser fram emot att få ner några ex att klämma och känna till PB-träffen! Är de leverans- eller beställningsklara tills dess skulle jag tro att orderblocket blir fulltecknat!
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Jag ville bara ha lite mer åsikter och synpunkter så jag fixade en lång post på Talkbass.com (https://www.talkbass.com/threads/new-pr ... e.1217426/" onclick="window.open(this.href);return false;).

...å det fick jag också, inklusive en del skit. Så jag får väl stå med huvudet högt och (delvis) framstå som en "galen uppfinnare". :D Jag kan förstå alla uppfinnare med mer eller mindre fina uppfinningar och lösningar när det oftast blir obra kommentarer. Men även om det finns en del goda omdömen så är det ju inte helt lätt att bortse från de tråkiga. Givetvis är vår lösning inte för alla och det skall det inte heller vara. Och givetvis är det nåt enstaka troll som gör livet surt för de flesta.

Det var länge sedan jag var aktiv på Talkbass.com men det verkar som om det har urartat en hel del. Men det är kul att det blev så starka reaktioner för en simpel plastbit.

Jag kommer inte lägga ner utvecklingen, det här är ju superkul med konstuktionslösningar och utveckling framåt.

Det som faktiskt framkommit i tråden är att http://www.aclamguitars.cat" onclick="window.open(this.href);return false; har precis denna lösning i en propertiär pedalbordslönsning. Kul att företaget är verksam i Barcelona, faktiskt bara några kvarter ifrån det hotell vi bodde på förra våren (tidig sommar). Så nästa gång det blir Barcelona är det obligatoriskt med ett besök i deras "hemmahamn".

Förmodligen kommer jag inte köpa ett sånt här pedalbord från Aclam, men jag tycker deras lösning visar att det är fler än jag som tänkt tanken, även om jag utvidgar det till att vara universellt för både pedaler och pedalbord.

Snart överger jag Talkbass-tråden om det fortsätter på detta viset. Det kommer liksom inget nytt där. Men kul med alla synpunkter som satt "eld i huset" på något sätt.

Det kommer mera, lita på det!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av bjelkeman »

När det är starka reaktioner åt båda hållen om något man jobbar med så brukar det finnas ett behov.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av Grafen »

Argumentum ad ignoratiam tror jag det kallas, "jag förstår inte, alltså är det fel". Eller som här: "jag ser inte behovet alltså finns det inte".

Det här skulle definitivt lösa en massa problem för mig, för övrigt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av bjelkeman »

Grafen skrev:Argumentum ad ignoratiam tror jag det kallas, "jag förstår inte, alltså är det fel". Eller som här: "jag ser inte behovet alltså finns det inte".

Det här skulle definitivt lösa en massa problem för mig, för övrigt.
:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Fortsatt jobb på konceptet:

Sprängskiss:
Bild

Ihoplåst:
Bild

Öppen låsning:
Bild

Utjusterad till max:
Bild

Ihoplåst i max utdraget läge:
Bild

Låsningen har ett "klickläge" när den är i låst läge.

Förhoppningsvis blir det att skicka modellen in i virtuell-reell-omvandlaren snart. ;)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av bjelkeman »

Skrev ut ett ex häromdagen. Jag tror det blir riktigt bra detta.

Vi upptäckte dock ett fel med modellen (bug? missat sparat filen? något mystiskt?). En uppdaterad model med några småförbättringar som jag föreslog kommer om några dagar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Hej hopp

Nu har vi (bjelkeman och jag) varit i farten igen. Fick precis i eftermiddag ett paket med helt nya prototyper, ja nästan utskriftsvarma.

Bild
Nya prototyper utskrivna

Bild
Ihopsatta prototyper

Bild
Med cellgummi applicerat

Bild
Monterat på min The Weeping Birch Buff-pedal, bara kardborren på hållaren saknas

Dessa exemplar blev tyvärr lite tighta i toleranserna, speciellt den nya låsdetaljen. Men jag filade lite så passade det rätt ok till slut. Och funktionen blev i princip som vi tänkte!

Jag har skickat lite prototyper av pedalhållarna (även ovanståande modell) till BBQV så att han tar med sig för känna-och-klämma i Örebro till helgen.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Var det någon som hann känna lite på pedalhållarna i Örebro? Misstänker att det fanns så mycket att göra i övrigt så att det vart lite svårt att hinna med allt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av blackparkas »

Jag gjorde det!

Det är ju framförallt intressant för pedaler likt Boss, Ibanez, Digitech t.ex. som har botten i gummi...

Jag skulle nog behöva några stycken, även om de flesta mina TS-pedaler JUST NU sitter där de ska, men jag kör hellre din variant om det blir någon tillverkning!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Jag gjorde det!

Det är ju framförallt intressant för pedaler likt Boss, Ibanez, Digitech t.ex. som har botten i gummi...

Jag skulle nog behöva några stycken, även om de flesta mina TS-pedaler JUST NU sitter där de ska, men jag kör hellre din variant om det blir någon tillverkning!
Tack parkas för dessa synpunkter. Vi kanske återkommer med möjlighet att ge andra chansen att prova när vi landat med konstruktionen. Den senaste inkarnationen är rätt ok, men det behövdes lite filande för att delarna skulle passa bra ihop. Men med lite justering så kommer det bli jättebra.

Själv behövde jag faktiskt slita med mig en enda pedal på ett gig i helgen, men samtliga pedalhållare var ju nere i Örebro så alla mina pedaler var redan lösa på mitt golv. Men hade pedalen suttit i en hållare hade det ju varit superenkelt att slita med sig pedalen och inte fundera på om det var kardborreband under pedalen och att den skulle glida omkring på scengolvet.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Japp, nu har jag faktiskt (äntligen) hunnit provköra de senaste prototyperna på mitt pedalbord. Ja, vad kan man säga? Efter lite filande fungerar det ju guldfisk! :D

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Blir nog grymt bra det här när man blir "vän" med måtten så att det passar ihop utan filande.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Efter en stunds jammande med loop-funktionen i min Zoom B3 och idogt pedaltrampande på mina tre pedaler, så visar det sig att det fungerar alldeles förträffligt. Faktiskt (minst) lika bra som hållarna med fast bredd. Kool! Detta känns superbra!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av bjelkeman »

:tummenupp: Kul. Då ser vi fram emot nästa iteration.
Jag har funderat lite på hur man sätter på kardborren utan att man får en pedal som nu är fast, om man inte vill klistra om kardborren det vill säga.

Något annat jag lärt mig nyligen är att design för enkel tillverkning är ett helt kapitel för sig. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev: Jag har funderat lite på hur man sätter på kardborren utan att man får en pedal som nu är fast, om man inte vill klistra om kardborren det vill säga.
Det låter jättebra. Förmodligen är det mycket enklare på en ännu bredare modell än våra prototyper.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Kan ett arbetsnamn för konceptet vara "fx smart"? Tog lite inspiration från "keysmart", en fällknivsliknande nyckelhållare.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av bjelkeman »

Kan fungera. Verkar inte ha några uppenbara varumärken, annat än ett par i Japan och Korea.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av blackparkas »

Kom på att pedaler som t.ex. M80 som har en batterilucka som sticker ut skulle behöva sån här så man slipper ha öppna spjäll in i M80:n..... Och Rat... Och och och...

När kan vi köpa? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar