"Noble" preamp Di...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

"Noble" preamp Di...

Inlägg av Hågge »

Någon som testat denna lilla manick?
https://www.youtube.com/watch?v=vIzc5TSNsTA" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Basmagnus »

Nix, men har haft en del mail-konversation med dom. Har varit sjukt sugen i drygt ett år men inte fått tummen ur.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av funkys**t »

När jag såg den här väcktes ett enormt habegär.
http://youtu.be/Wz-L2Gnuej4" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re:

Inlägg av Hågge »

Basmagnus skrev:Nix, men har haft en del mail-konversation med dom. Har varit sjukt sugen i drygt ett år men inte fått tummen ur.

Lång väntetid på dessa?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av mikkejohansson »

Också sett den flera gånger och suktat. Vore kul att AB-testa med REDDI.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Basmagnus »

Hågge skrev:
Basmagnus skrev:Nix, men har haft en del mail-konversation med dom. Har varit sjukt sugen i drygt ett år men inte fått tummen ur.

Lång väntetid på dessa?
Nja, först fanns de inte med 240V. Jag skulle få första exet, sen fick de lite problem med de första och efter det har det runnit ut i sanden.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re:

Inlägg av Hågge »

Basmagnus skrev:
Hågge skrev:
Basmagnus skrev:Nix, men har haft en del mail-konversation med dom. Har varit sjukt sugen i drygt ett år men inte fått tummen ur.

Lång väntetid på dessa?
Nja, först fanns de inte med 240V. Jag skulle få första exet, sen fick de lite problem med de första och efter det har det runnit ut i sanden.
Ok :tummenupp:

Är bra sugen.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peter_s »

Hågge skrev:Någon som testat denna lilla manick?
https://www.youtube.com/watch?v=vIzc5TSNsTA" onclick="window.open(this.href);return false;
Japp! Men eftersom jag fick hem min ganska nyligen har jag inte hunnit testa den så mycket. Den låter dock grymt bra, genom både hörlurar och framför replokalsriggen. Har tänkt använda den när mitt band ska spela in, om några veckor. Ska bli intressant.

Enligt Jack Roan, som designar och bygger Noble, låter prampen särskilt bra med P-bas. Själv har jag än så länge bara testat den med P-bas, så jag har inget att jämföra med. Men Jack verkar ha rätt. :)
Hågge skrev:Lång väntetid på dessa?
När jag beställde min, strax före jul, var byggtiden dryga två veckor. Så det gick väl en knapp månad mellan beställning och leverans. En klart hanterbar väntetid, alltså. Kan också tillägga att Noble-Jack, är väldigt lätt att ha att göra med. Så om du undrar något, tveka inte att mejla honom. Mitt intryck är att han gärna svarar på frågor.

Och, som sagt, den låter bra: :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wz-L2Gnuej4[/youtube]
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Hågge »

Strålande peter_s :tummenupp:

Det blir säkert kanon i studion. Vill verkligen ha en egen Rör-preamp även fast det ibland finns på plats när man spelar in. Denna "Noble" är ju otroligt mycket smidigare än exempelvis Avalon, Jules och Reddi, som iofs inte är en preamp. Att man kan ha den på pedalbordet är ju grymt. Och att man sen får några extra 9volts utgångar på köpet är ju bara en bonus, även fast dom tyvärr inte är isolerade. Grejor som är "smidiga" tenderar man ju att använda mer, i alla fall jag.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Också sett den flera gånger och suktat. Vore kul att AB-testa med REDDI.
Det tycker jag också. Har aldrig testat en REDDI, men hört mycket gott om den, och har rent av funderat på att skaffa en, på vinst och förlust. Det som fick mig att välja Noble-preampen var just att den är en preamp, som kan kopplas direkt till ett slutsteg om en så önskar. Som jag förstått det går det inte att använda en REDDI som en preamp, på samma sätt. Och så gillar jag att Noblen är designad specifikt för bas. En REDDI är ju inte designad för att användas till elbas, utan kan användas tillsammans med alla möjliga instrument. (vilket Noblen säkert också kan, tänker jag mig)
Hågge skrev:Strålande peter_s :tummenupp:
Ja! Hittills är jag väldigt nöjd. Den låter bra, och den förefaller vara byggd som en stridsvagn. :)
Hågge skrev:Det blir säkert kanon i studion. Vill verkligen ha en egen Rör-preamp även fast det ibland finns på plats när man spelar in.
Jag tror också att den kommer bli bra i studion, och jag gillar verkligen vad den gör med ljudet även i replokalen, och i övningslurarna. Det blir fett, men ändå tydligt. Gissar också att den kommer låta bra live. Särskilt de få gånger som en får möjlighet att ta en direktsignal till PA:t.
Hågge skrev:Denna "Noble" är ju otroligt mycket smidigare än exempelvis Avalon, Jules och Reddi, som iofs inte är en preamp. Att man kan ha den på pedalbordet är ju grymt. Och att man sen får några extra 9volts utgångar på köpet är ju bara en bonus, även fast dom tyvärr inte är isolerade. Grejor som är "smidiga" tenderar man ju att använda mer, i alla fall jag.
Samma här. Fast, jag har inte monterat min på pedalbordet än, och är inte helt säker på att jag kommer göra det heller. Måste nog hitta några nya bra pedaler att kombinera Noblen med först... Jag har t.ex. ingen overdrive/dist som riktigt passar mig för tillfället.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Basmagnus »

mikkejohansson skrev:Också sett den flera gånger och suktat. Vore kul att AB-testa med REDDI.
https://instagram.com/p/-X5UhYD54N/
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peppe »

Hur låter Noble'n i en förstärkare då? Eller kör man den bara som DI?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re:

Inlägg av Hågge »

peppe skrev:Hur låter Noble'n i en förstärkare då? Eller kör man den bara som DI?

Ingen aning! Men den låter säkert bra "Rörigt"
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re:

Inlägg av peter_s »

peppe skrev:Hur låter Noble'n i en förstärkare då?

Bra. :)

Givetvis beror det på vad en har för förstärkare, och om en kopplar den rakt in i slutsteget eller via förstärkarens preamp, o.s.v. Själv har jag en relativt neutral och i sig småtrist förstärkare, och Noblen ger ljudet i den en extra, både fetare och klarare, dimension.
peppe skrev:Eller kör man den bara som DI?
Det kan en nog göra, om en vill. Själv använder jag den som preamp, och gissar att jag bara kommer använda DI-funktionen vid enstaka tillfällen. Detta eftersom mitt band spelar sällan på ställen där basen lajnas till PA:t, och för att jag sällan befinner mig i studiomiljöer.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Markooo »

Är sjukt sugen på en men prislappen är ganska ordentlig...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av victorstoltz »

Markooo skrev:Är sjukt sugen på en men prislappen är ganska ordentlig...
900DOLLARS?! :shock:
Ja, det var rätt steep. Men den låter ju svingött!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av gthyni »

Varför postar ni sånt här? Olidligt bra ljud och en häftig prislapp som man aldrig kan motivera (iaf inte för kärestan)


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av lekamen »

Hågge skrev:Strålande peter_s :tummenupp:

Det blir säkert kanon i studion. Vill verkligen ha en egen Rör-preamp även fast det ibland finns på plats när man spelar in. Denna "Noble" är ju otroligt mycket smidigare än exempelvis Avalon, Jules och Reddi, som iofs inte är en preamp. Att man kan ha den på pedalbordet är ju grymt. Och att man sen får några extra 9volts utgångar på köpet är ju bara en bonus, även fast dom tyvärr inte är isolerade. Grejor som är "smidiga" tenderar man ju att använda mer, i alla fall jag.
Blev det någon Noble för din del Hågge? Jag har fått en svår GAS på denna nu helt plötsligt :-O
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Hågge »

lekamen skrev:
Hågge skrev:Strålande peter_s :tummenupp:

Det blir säkert kanon i studion. Vill verkligen ha en egen Rör-preamp även fast det ibland finns på plats när man spelar in. Denna "Noble" är ju otroligt mycket smidigare än exempelvis Avalon, Jules och Reddi, som iofs inte är en preamp. Att man kan ha den på pedalbordet är ju grymt. Och att man sen får några extra 9volts utgångar på köpet är ju bara en bonus, även fast dom tyvärr inte är isolerade. Grejor som är "smidiga" tenderar man ju att använda mer, i alla fall jag.
Blev det någon Noble för din del Hågge? Jag har fått en svår GAS på denna nu helt plötsligt :-O

Nix! Men den dyker upp i skallen titt som tätt och stör mig:-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av gthyni »

Ja, huga, en lockade rörglödshägring i natten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av theLopp »

Jävla GAS! ;-) Har precis börjat spela in nästa platta och använder min REDDI som låter så in i ... bra, blandar in lite "skit" från Le Bass och det blir fantastiskt.

REDDIn är ju tyvärr lite sådär att ha på pedalbordet men Noble verkar ju onekligen vara väldigt smutt. Och så börjar tankarna snurra, kanske bara att beställa och stilla nyfikenheten.

De demos jag har sett hittills låter ju riktigt bra! Vet inte hur olik den är jämfört med REDDIn, någon som testat?
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av lekamen »

Köp en noble! Och kom med en recension till oss andra!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av theLopp »

Ok, beställde precis en... ;-)
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av lekamen »

theLopp skrev:Ok, beställde precis en... ;-)
Jaa, bravo!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re:

Inlägg av Hågge »

theLopp skrev:Ok, beställde precis en... ;-)
Grymt!! grattis! Fan vad sugen jag är på en.
Skriv svar