Beslutsångest Kompressorpedal

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
DEW
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 08:49
Ort: Varberg

Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av DEW »

Sitter här och funderar på om jag inte skulle köpa mej en kompressorpedal igen. Hade en EBS MultiComp för några år sedan, men efter den packade ihop har det inte blivit någon ny.
Valet står för tillfället mellan Darkglass Super Symmetry, Seymor Duncan Studio Bass eller TC SpectraComp.

TC:n är intressant av många skäl. Jag vet hur en kompressor funkar och är inte rädd för alla möjligheter som finns i och med TonePrint, snarare tvärtom. Multiband är också tilltalande MEN hur låter den? Är den digital och platt eller finns det liv i den? Vill inte tröttna om några månader. Lite för mycket intryckt i en lite för liten förpackning till ett lite för billigt pris.......ja, ni fattar varför jag är misstänksam.

De andra två är ju inte multiband, men om de gör jobbet bättre är inte multiband något som är ett måste. Har två Darkglass pedaler som jag är otroligt nöjd med, så utan att ha testat den känner jag på mej att den är grym! Seymor Duncan pedalen har jag läst mycket gott om, därför är den på listan.

Någon som har erfarenhet av dessa och kan dela med sej av lite intryck?
Förslag på andra pedaler är också välkommet. Blend-ratt är dock ett krav och jag vill inte att pedalen färgar mitt sound på något sätt.
Spector NS-5 XL, P-Bas -64:a, P-Bas 86:a, J-Bas Plus, Mesa D-800, TKS 1126
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av bjelkeman »

Strummer brukar ha bra koll på kompressorer...

(Själv så tål jag dem inte. :twisted: )
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av Danny »

Jag gillar SpecraCompen. Iofs har jag ett ganska specifikt behov då jag bara komprimerar min dirt/effekt kanal. Efter lite pillande i mjukvaran så har jag fått till det som jag vill ha det. Helt klart värt det. Plus att den inte tar upp nån direkt plats på pedalbordet.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av gthyni »

Jag var sugen på OneControls gula, men Hogge sålde sin Duncan Studio så det fick bli den. Flexibel med blend bl a och låter bra men man måste ge den lite tid för att hitta rätt. Har en icke programmerbar Spectracomp inbyggd i stärkaren, bara en ratt (mer eller mindre komp) inte flexibel men ett good-enough-ljud direkt om man inte ids hålla på och ratta.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
DEW
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 08:49
Ort: Varberg

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av DEW »

Vad det gäller SpectraCompen är jag nog mest orolig för A-D och D-A omvandlingen. Bra omvandlare för det priset känns inte rimligt. Eller? Är det något man märker av?

Duncan Studio kanske är den gyllene medelvägen mellan pris, storlek och flexibilitet? Några erfarenheter av DarkGlass vs Duncan?
Spector NS-5 XL, P-Bas -64:a, P-Bas 86:a, J-Bas Plus, Mesa D-800, TKS 1126
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av Danny »

DEW skrev:Vad det gäller SpectraCompen är jag nog mest orolig för A-D och D-A omvandlingen. Bra omvandlare för det priset känns inte rimligt. Eller? Är det något man märker av?

Duncan Studio kanske är den gyllene medelvägen mellan pris, storlek och flexibilitet? Några erfarenheter av DarkGlass vs Duncan?
Det är inget som jag någonsin ens reflekterat över. Den låter bra med lagoma inställningar. Tycker många av de TonePrints som finns är för extrema.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
DEW
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 08:49
Ort: Varberg

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av DEW »

Danny skrev:
DEW skrev:Vad det gäller SpectraCompen är jag nog mest orolig för A-D och D-A omvandlingen. Bra omvandlare för det priset känns inte rimligt. Eller? Är det något man märker av?

Duncan Studio kanske är den gyllene medelvägen mellan pris, storlek och flexibilitet? Några erfarenheter av DarkGlass vs Duncan?
Det är inget som jag någonsin ens reflekterat över. Den låter bra med lagoma inställningar. Tycker många av de TonePrints som finns är för extrema.
Tänker man inte på det brukar det sällan vara ett problem. :tummenupp:
Jag räknar med att alla TonePrints är överdrivna. Det brukar vara ett vanligt fenomen bland presets. :D
Spector NS-5 XL, P-Bas -64:a, P-Bas 86:a, J-Bas Plus, Mesa D-800, TKS 1126
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av archisland »

Har DG-kompressorn och är ruskigt nöjd med den! Har även en EBS MultiComp som jag ibland växlar med när jag vill ha mer plats på bordet. Super Symmetryn är ruskigt mångsidig och har en skön, nästan vintageaktig karaktär i mina öron. Funka guldfisk!
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av funkys**t »

Här kan du höra hur multicompen låter:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har tre favoriter:

Bild
Fet och god, lite överkänslig för basar med HÖG signal...

Bild
Genomskinlig, brusfri och apbra...

Bild
Den hörs inte förrän du stänger av den. Diskret och väl fungerande. en "three tricks pony": kompressor/boost/DI, allt eller var för sig. Dyr och svår att få tag på, men jag hittade en i ett restlager i Tyskland för 1400 inkl. frakt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av lekamen »

Jag sålde Roger hans Diamond och köpte senare tillbaks en igen. Men återigen inser jag att jag bara har behov av min Cali76'a som sitter på pedalbordet så jag kommer nog sälja min Diamond igen. PM'a om det är intressant.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av Roger Hedin »

...och jag sålde min Cali som var större än förstärkaren... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av funkys**t »

lekamen skrev:Jag sålde Roger hans Diamond och köpte senare tillbaks en igen. Men återigen inser jag att jag bara har behov av min Cali76'a som sitter på pedalbordet så jag kommer nog sälja min Diamond igen. PM'a om det är intressant.
Hör annars av dig till mig om inte DEW är intresserad :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av lekamen »

funkys**t skrev:
lekamen skrev:Jag sålde Roger hans Diamond och köpte senare tillbaks en igen. Men återigen inser jag att jag bara har behov av min Cali76'a som sitter på pedalbordet så jag kommer nog sälja min Diamond igen. PM'a om det är intressant.
Hör annars av dig till mig om inte DEW är intresserad :)
Yes, han kan ju få dagen på sig :)
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av lekamen »

Roger Hedin skrev:...och jag sålde min Cali som var större än förstärkaren... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Inte klokt :)
Användarvisningsbild
DEW
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 08:49
Ort: Varberg

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av DEW »

archisland skrev:Har DG-kompressorn och är ruskigt nöjd med den! Har även en EBS MultiComp som jag ibland växlar med när jag vill ha mer plats på bordet. Super Symmetryn är ruskigt mångsidig och har en skön, nästan vintageaktig karaktär i mina öron. Funka guldfisk!
Grymt! Vintage-karaktär låter som en bra egenskap. :tummenupp:
Spector NS-5 XL, P-Bas -64:a, P-Bas 86:a, J-Bas Plus, Mesa D-800, TKS 1126
Användarvisningsbild
DEW
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 08:49
Ort: Varberg

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av DEW »

Tackar för övriga tips!
De flesta går faktiskt bort eftersom att jag tvunget vill ha blend-funktionen. Visst kan jag tänka mej att bygga en blend att ha vi sidan om, men det hade varit skönt att slippa en burk till i pedalbordet.

Men, CALI76:an åkte upp på listan. Den har jag inte kollat på. Verkar väldigt intressant den med. Får läsa på lite mer om den.

(Hmm..... tanken var ju att jag skulle plocka bort pedaler från listan, inte lägga till....... ) :roll: :tummenupp: :D
Spector NS-5 XL, P-Bas -64:a, P-Bas 86:a, J-Bas Plus, Mesa D-800, TKS 1126
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av funkys**t »

funkys**t skrev:Här kan du höra hur multicompen låter:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt" onclick="window.open(this.href);return false;
Otroligt märklig länk måste jag säga...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DEW
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 08:49
Ort: Varberg

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av DEW »

funkys**t skrev:
funkys**t skrev:Här kan du höra hur multicompen låter:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt" onclick="window.open(this.href);return false;
Otroligt märklig länk måste jag säga...

Ha, ha..... Jag kollade aldrig länken eftersom att jag, som jag skrev först, ägt en multicomp så jag vet hur den låter.

Hur som helst så blev det en Cali 76:a. Tror att den blir kanon! Inte multiband men jag tror att HPF funktionen kommer att göra susen.

Tack för alla tips!
Spector NS-5 XL, P-Bas -64:a, P-Bas 86:a, J-Bas Plus, Mesa D-800, TKS 1126
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av strummer »

Jag kör Cali76-tx, helt magisk, och nyligen har jag skaffat en darkglass också, den är riktigt bra. Inte lika bra som calin, men å andra sidan är den mindre och har blend...

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av 41HZ »

Hade TC'n och efter pillande i editorn fick jag den att bete sej som jag ville. Den lät riktigt bra då och man fick oxå bort den enorma volym-ökningen den annars hade.
Sålde den dock och skaffade en duncan studio istället. Grymt nöjd med den!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
DEW
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 08:49
Ort: Varberg

Re: Beslutsångest Kompressorpedal

Inlägg av DEW »

Nu har jag fått Cali76:an. (Inte TX:n utan compacten). Jag är grymt nöjd! Väldigt lättskruvad och flexibel. Förändrar inte ljudet någonting utan jobbar bara precis så som man förväntar sej. Låter väldigt bra oavsett inställningar. Mycket bra! :tummenupp: :tummenupp:
Spector NS-5 XL, P-Bas -64:a, P-Bas 86:a, J-Bas Plus, Mesa D-800, TKS 1126
Skriv svar