Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av itash »

Spelar i ett band som har en lokal med rejält PA, bekvämt nog, och tänkte klara mig utan stärkaren framöver eftersom jag behöver den på annat ställe. Jag kör vanligen min Boss ME50B till de flesta effekter, och funderar nu på om det kan räcka med den rakt in i PA:t (även om den inte har balanserad utsignal eller DI egentligen). Den har ju trots allt en EQ/compressor-del som är helt ok.

Min fråga är egentligen: skulle jag ha någon nytta av att lägga till en DI, typ Sansamp BDDI? Eller skulle den bara ge lite mer EQ-möjligheter (=tveksam nytta)? Tycker disten i den verkar låt ganska trist (Bossen är helt ok på den sidan).

(Eller ska man kasta sig in i Darkglass-världen? Nej, det var en för jobbig och GAS-ig fråga.)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av mrbaloo »

Du behöver nog bara en vanlig DI, ingen extra preamp. Enkelt och bekvämt med ME-50B.
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av itash »

mrbaloo skrev:Du behöver nog bara en vanlig DI, ingen extra preamp. Enkelt och bekvämt med ME-50B.
Jag är helt ny på detta med DI. Vad är en "vanlig DI"? Kan du ge exempel?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av mrbaloo »

En di omvandlar en högimpedanssignal från din bas till låg impedans mikrofonnivå och balanserad signal. Perfekt när man vill koppla sin bas till mixerbord som inte har speciell ingång för det. Då spelar det ingen roll om du har pedaler i signalkedjan.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av mrbaloo »

Lite om detta på Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/DI_unit" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns passiva och aktiva DI, dvs de som inte behöver ström och de som behöver ström för att fungera (batteri, extern strömmatning eller via fantommatning från mixer).
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av mrbaloo »

Läs gärna mer här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2369" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av mrbaloo »

Glömde bara att förtydliga att det finns rena DI och preamps med inbyggd DI (tex SansAmp Bass Drive DI, MXR M80 och EBS Microbass II ).
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av itash »

Tack för bra svar! Så i princip, en passiv DI efter Bossen skulle funka rätt bra, gissar jag. Men om jag vill simulera en stärkare kan en preamp vara ett tänkbart tillägg, som jag förstår det.

Relaterad fråga: om jag skulle köra t.ex. en sansamp och bossen, vilken ska vara först? En passiv DI skulle jag sätta sist som jag förstår, gäller det även sansampen?
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av itash »

Ampeg SCR-DI låter ju mera som det jag söker än Sansamp, om jag vill emulera stärkare. Erfarenheter av den?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av mrbaloo »

itash skrev:Tack för bra svar! Så i princip, en passiv DI efter Bossen skulle funka rätt bra, gissar jag. Men om jag vill simulera en stärkare kan en preamp vara ett tänkbart tillägg, som jag förstår det.

Relaterad fråga: om jag skulle köra t.ex. en sansamp och bossen, vilken ska vara först? En passiv DI skulle jag sätta sist som jag förstår, gäller det även sansampen?
Ja, kör antingen Bossen + DI i serie (i den ordningen) eller kör Bossen + valfri preamp med DI-utgång (i den ordningen). Då blir det nog jättebra.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av mrbaloo »

itash skrev:Ampeg SCR-DI låter ju mera som det jag söker än Sansamp, om jag vill emulera stärkare. Erfarenheter av den?
Kanske här: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=4&t= ... =Ampeg+SCR" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av Danne »

Du kan ju hålla utkik efter en begagnad Line 6 Pod annars om du vill ha något som skall föreställa förstärkare. Har ju även högtalarsimulering.
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av itash »

Case closed. Jag har nu, med hjälp av Mr Baloo här, insett att jag 1) klarar mig med ett enkelt DI, 2) att preamp är roligare/mer vad jag vill ha (bättre grundton än vad bossen levererar), och 3) att Ampeg SCR verkar vara min kopp te av youtube att döma. Så siktar på det. Och trigger happy som jag är kommer jag köpa mig en ny snarast, om ingen omgående ropar att de vill bli av med en. :D
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av Roger Hedin »

Om jag var du skulle jag definitivt kolla in den här innan det är för sent:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=86456" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är bra på riktigt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Boss ME50B - behöver jag även en DI?

Inlägg av itash »

Roger Hedin skrev:Om jag var du skulle jag definitivt kolla in den här innan det är för sent:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=86456" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är bra på riktigt...
Är nog på jakt efter nåt mindre, portabelt, så får nog bli SCR-DI.
Skriv svar