Laptop som effektprocessor?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Laptop som effektprocessor?

Inlägg av maxoges »

Jag tittade på Boss nya GT-1b för 2000kr och tänkte borde inte en laptop kunna göra samma sak bättre. Jag har sett multieffektpedaler komma och gå sedan 90talet. Det känns som att skaffa ett interface som passar vilken laptop som helst och sedan byta programvara/laptop när den gamla blir daterad, verkar vara vettigare. Ur miljösynpunkt iallafall :) Alla gamla multipedalvrak som hamnat på soptippen. Känns som att en I5-processor klarar rätt mycket :)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Laptop som effektprocessor?

Inlägg av gthyni »

hemma ja,
på scen aldrig
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Laptop som effektprocessor?

Inlägg av mikkejohansson »

Ska till ett bra ljudkort för att slippa latency, inget problem med multieffekter vanligtvis. Men annars är det väldigt intressant.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Laptop som effektprocessor?

Inlägg av hitman »

Äntligen är det dags för ditt bassolo. Du har laddat under hela konserten, strålkastarna riktas mot dig där du stiger fram ur skuggorna...

"Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas"

Nej, skojar bara - jag tycker idén är spännande! Nuförtiden låter ju stärkarsimulatorer och effekter alldeles utmärkt med mycket låg fördröjning (latency) och en PC (eller kanske hellre Mac, se ovan...) lär ju ha mycket större kapacitet än en multieffekt.

Men jag skulle ha en A/B-omkopplare ifall datorn strular.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Laptop som effektprocessor?

Inlägg av 41HZ »

Kompisen kör ena halvan av gitarr-riggen genom iphone+ljudkort och vidare in i en gitarrförstärkare. Tycker kanske inte det låter världsbäst, men han kan enkelt switcha mellan olika ljudkedjor och är nöjd så...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Laptop som effektprocessor?

Inlägg av Eagle Hazze »

Det finns väl några lösningar där man använder iPad på scen och helt enkelt dockar sin padda i en rigg.
http://www.wired.com/2011/11/guitar-ped ... -on-stage/
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Laptop som effektprocessor?

Inlägg av HirYoshima »

Det blir väl samma sak som när man sitter i studio och har lajnat basen till datorn och lagt på några effekter? Amplitube och allt vad de heter.. bara att lägga på de pluggar man vill ha...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar