DOD Boneshaker

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

DOD Boneshaker

Inlägg av ennam »

Köpte den här i julas lite ovetande om hur den skulle låta men jag var väldigt förtjust i konceptet med en dist som har tre band semiparametrisk EQ före gain. På internationella forum med flera amerikaner snackas det mer om den då den har sålts för skamset lågt nypris flera gånger direkt från digitech och de har delade meningar om den är bra eller inte. Jag har blivit lite förtjust.

Den provkördes på rep först igårkväll, då lite pirrigt eftersom då jag kört den hemma kändes det som att de inställningar som lät bäst blev lite väl av "sovrumskaraktär" trots att jag experimenterat med att få upp vitalt mellanregister på pedalen. Jag fick ut en suck av lättnad på repet då den med lätta justeringar mycket väl skar igenom fet hårdrocksgitarr och totalt omixbara cymbaler. Disten i fråga är en riktigt aggressiv dist som beskrivs av DOD/digitech att vara high gain, mitt första intryck med detta var att den hade mindre gain än vad jag förväntade mig dock inte så att det känns att man saknar. EQ:n gör att man har en mycket bred pallett av ljud och viktigast: man kan ha kvar botten, den har till och med en ratt utöver EQ:n som släpper igenom extra botten och gör att den i det låga registret påminner mig om en big muff (dvs ubertungt på extrema inställningar, nästan ren sinusvåg i karaktär), man kan också skära bort basen helt men det är troligtvis inte normalanvändaren här intresserad av. Pedalen har även otroligt spräckt diskant och mellanregister och vrider man på gain så får man nästan maxad gitarrtoppsdist och lite till, man hämnar dock inte riktigt i fuzzregister.

Jag är nöjd då jag har velat ha en dist som är high gain och och arg men inte låter som en fuzz och jag gillar den mycket mer än den jag hade innan som var en variation av proco rat med blend. Som jag använder den nu så är det dist som låter typ converge-hårdrock som är skitig och arg men är tajt ändå.
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410