Artbestämma strängar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Artbestämma strängar?

Inlägg av brempa »

Hej!

Jag köpte en grymt skön bas för några veckor sedan, en P, den tredje i samlingen. Nu har jag en svart, en vit och en Sunburst. Känns som en bra mix:-)

Hur som helst, säljaren visste inte vilken typ av strängar som satt på. Finns det något bra sätt/knep att ta reda på vilken sort det kan vara?

Jag skall ta några bilder och bifoga...
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Artbestämma strängar?

Inlägg av strummer »

Vissa är ju lätta, de med färgad tråd runt, och daddarios olikfärgade pluttar i ändarna, andra har guldiga eller silvriga, sen kan man kolla om kärnan är rund eller sexkantig, och säkert finns nåt fiffigt knep för att kolla efter nickeöl också.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Artbestämma strängar?

Inlägg av Cuba »

Med skjutmått eller micrometer kan du mäta tjocklek.
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Artbestämma strängar?

Inlägg av brempa »

strummer skrev:Vissa är ju lätta, de med färgad tråd runt, och daddarios olikfärgade pluttar i ändarna, andra har guldiga eller silvriga, sen kan man kolla om kärnan är rund eller sexkantig, och säkert finns nåt fiffigt knep för att kolla efter nickeöl också.
Öl har jag bra koll på, Nickeöl har jag dock aldrig hört talas om :D
En bild säger mer än 1000 ord har jag hört, tror inte det gäller i detta fall dock...

Bild

Bild

Brukar spela på DR HiBeams som jag gillar skarpt. Dessa känns dock lite ... "styvare" kanske. Bättre "kärna", definition och, inbillar jag mig, lite mer bas/botten... Kan iofs bero på instrumentet men jag tycker nog att dessa "låter bättre"...

/Anders
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: Artbestämma strängar?

Inlägg av Zoufbass »

EBS stainless?
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Artbestämma strängar?

Inlägg av brempa »

Zoufbass skrev:EBS stainless?
Kanske men kanske ändå inte... Basen är importerad från Japan.. Är de bra?
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: Artbestämma strängar?

Inlägg av Zoufbass »

Jag använde dom för några år sen och minns dom som en styvare sträng med lite hi-beam karaktär. Bytte bort dom för att dom blev lite för styva på en 35inch
Skriv svar