pressure wound eller half round?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

pressure wound eller half round?

Inlägg av anli »

Sitter och grunnar på om jag inte skulle ta hem ett gäng short, long och super long scale strängar att variera med, och tänkte först Dadarrio Half Rounds.
Men kom på att GHS har "pressure rounds" som är väl nåt liknande (tror Dereborn har sådan?).

Nån som har input om dessa eller andra liknade strängar?

Har provat half rounds på ricken, men gillade det inte. Gillade dom dock när de satt på shortscale med humbucker.
Sugen att prova igen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Har haft båda sorter på min P-bass. Half rounds var som inspelade nickel roundwounds medans GHS Pressurewounds var 50/50 flats/rounds och äggformade. Fick otroligt mycket beröm för min "feta" E-sträng när jag hade .106 setet på min gamla 01 MIM fender P.

Jag väljer hands down Pressurewounds från GHS, så fort pengar kommer ska jag beställa såna igen, frågan är om .102 eller .106 setet är bäst? Hmm :)
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

För ett par 100:a år sen köpte jag ett set pressurewounds av märket Rickenbacker till just min Rick och gillade dom helskarpt vill jag minnas!
Blir till å prova igen.
Senast redigerad av peppe den tor 05 nov 2009, 14:53, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Jag har spelat ganska mycket på både Dáddarios Half Rounds och GHS pressurewounds. Båda sorterna finns i diverse skallängder. Jag splear mest på 32" skala men även på 34".

Dáddario har genom åren haft lite olika varianter på sina halfrounds. Den som jag köpte senast var en som också kallas Warm/Bright Semi flatwound innan dess hade dom en series II (stainless steel) och innan dess en annan variant av Stainless steel.

Jag tycker att Dáddarios strängar har en jämn respons över hela basens frekvensområde ochmed ett tydligt zing i diskanten. Jämfört med GHS pressurewounds är Dáddarios lite styva.

GHS pressurwounds har en mycket kraftfull respons i basen och en bra diskant medan mellanregistret är lite tillbakahållet. Dom är också mjuka och behagliga för fingerspel.

Jag tycke att Dáddarios passar bäst på mina 34-skala basar (P och J) Medan GHS oftast sitter på någon av mina 32-or (Urge och Jackson)

Jag kan inte bedöma hur länge dom håller sin ton eftersom jag inte har krav på att strängarna ska låta nyköpta.

Saitenkatalog.de har både Dáddario och GHS i ganska stort utbud till vettiga priser.

lev väl
Skriv svar