Warwick red label

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:
peppe skrev:Ni pratar om diskantrika strängar, vafan grabbar är det inte bas vi lirar?
Jag blir faktiskt lycklig av då strängarna dör lite å allt fnissel som dom har när dom är nya förvinner 8)
Faktiskt! De mognar ofta fint på basarna,
På Ricken kan det möjligen vara kul å ha lite extrem edge när det distas.
För att överdriva grundkaraktären liksom.
Och samma här.
Strängar behöver spelas in för att de ska låta bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

ALLA strängar "dör" lika fort för mig. De största skillnaderna jag känner mellan olika fabrikat är när de är nya eller "nykokta", däremot så känns det som att basar med längre mensur tillåter strängarna att "leva" längre = låter diskantrikare en längre tid.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Köpte Warwick red label ,E-strängen var sten död redan som ny....otur kanske,har hänt med jam`s strängar åxå.Alla strängar går en plågsam död i mina svettiga händer.Elexir håller bättre men då gillar jag inte dom så jag koka och kokar......
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ni som kokar och kokar: :wink:
Skulle ni inte kunna testa att diska dem i maskin och berätta om det gör samma jobb som kokningen?!
Jag får för mig att kokningen gör att strängen blir skör, eftersom de mycket lättare går av efteråt.
Diskmaskinen kommer ju bara upp till en 60-70 grader och borde därför vaar skonsammare.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Geddy_Lee skrev:Ni som kokar och kokar: :wink:
Skulle ni inte kunna testa att diska dem i maskin och berätta om det gör samma jobb som kokningen?!
Jag får för mig att kokningen gör att strängen blir skör, eftersom de mycket lättare går av efteråt.
Diskmaskinen kommer ju bara upp till en 60-70 grader och borde därför vaar skonsammare.
eller så köper man helt enkelt nya.. humdidum..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

bassicfun skrev:Köpte Warwick red label ,E-strängen var sten död redan som ny....otur kanske,har hänt med jam`s strängar åxå.Alla strängar går en plågsam död i mina svettiga händer.Elexir håller bättre men då gillar jag inte dom så jag koka och kokar......
elixir far ju coatingen av direkt om man spelar med plektrum
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

knedy skrev:
Geddy_Lee skrev:Ett av de få strängar som funkar för mig.
De mesta övriga dör efter 1-3 rep. Vet inte riktigt hur jag är skapt?! :?
Jag satt ett par DR-strängar på min bas, där snackar vi skillnad direkt efter ett par rep. Från början var dom så brighta det kan bli och nu är dom helt jävla döda, jag har spelat på rostiga strängar som låtit bättre. :P


Red Label har jag provat en gång tror jag, kändes rätt "medelmåttliga", då köper jag hellre D'addario
Har provat ett sett red label och jag tyckte dom dog efter ett halvt rep. Skitsträngar enligt mig :)
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Geddy_Lee skrev:Ni som kokar och kokar: :wink:
Skulle ni inte kunna testa att diska dem i maskin och berätta om det gör samma jobb som kokningen?!
Jag får för mig att kokningen gör att strängen blir skör, eftersom de mycket lättare går av efteråt.
Diskmaskinen kommer ju bara upp till en 60-70 grader och borde därför vaar skonsammare.
Fungerar finfint !!! Lite maskindiskmedel rensar all skit.... :wink: ( Sen dör ju strängarna ganska fort, men det är ju samma sak som när man kokar dem... )
Skriv svar