H strängen går av på min bas

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
merkier
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 11:32

Inlägg av merkier »

Fick en polare till mig att köpa en sträng igår (jag slutar kl 18 och hinner aldrig till någon affär) och jag fäste den bak i stallet.

Det verkar funka fint. Tiden får avgöra. Men den är ju inte alls lika böjd som för.

Dock köpte han en 125a och jag brukar ha 120. Hör knappt när jag spelar på den :P Men det får vara så för nu.

Dessutom såg jag att där jag haft strängen för, "upp" genom stallet, verkar ha blivit lite upprivet och är förmodligen det som spökat. Bara att leta upp något att fila med och se om det hjälper.


tänkte. att nu när jag ändå skriver kan jag lika bra passa på att fråga en sak till.
När man kör H,E,A,D på en 4 strängad bas, vilka ändringar/justeringar bö man göra med basen? Vet att man bör fixa en del, men har inte gjort något åt det för jag vet inte vad jag ska göra.
Eller det kanske är bäst att bara lämna in den till någon som kan och få det fixat? Eller är det något man själv kan göra utan något strull?

just ja. Tack för alla andra tips jag redan fått :P

ihh.. det blev långt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Intonering + ev upplipning i sadeln om den är för trång.. annars borde du va good to go..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
merkier
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 11:32

Inlägg av merkier »

Liten skrev:Intonering + ev upplipning i sadeln om den är för trång.. annars borde du va good to go..
Sadeln har slitit upp sig själv ganska bra :S
När det kommer till intonering har jag noll koll på det.
Vet var man ska skruva, men hur och varför vet jag knappt.
Finns det någon guide någonstans?
Användarvisningsbild
Fungrim
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 21:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Fungrim »

"Imagination is cheap, as long as you don't have to worry about the details." - Daniel C. Dennet
BTB405QM, GK400RB, Peavey 410TX, Ashdown Drive Plus, ESB MicroBass II /Lars J. Nilsson
merkier
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 11:32

Inlägg av merkier »

Why do I keep forgetting that? :P

tack som fan, ska hem och leka med det ikväll.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Det är viktigt att sätta på strängen på rätt sätt, faktiskt.
Om strängen lindas på fel så kan den bli vriden i sin "längdaxel" och ju tjockare sträng desto större påverkan på strängen.

Kolla här.
http://www.youtube.com/watch?v=a8FlX1bGtGE
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

basmartin skrev:
unicornbass skrev:
basmartin skrev:
merkier skrev:ok... ska kolla. Är inte så glad i att börja filla i min skönhet dock :P

Ni tror inte att det är intoneringen som kan vara fel? För jag har fått höra från en del (som tydligen vet bättre än mig) att den är fel intonerade. :S
Tror inte du smäller strängar för att basen är dåligt intonerad. Vill du inte fila så köp en ny stallsadel.
Fan, Martin, du ska alltid vara före!!
Det säger min trummis också!
En parantes till det här är att när jag skulle lära mig synkoper så tyckte jag att det handlade om att vara lite före trummisen :P

Ett annat bra citat som mina bandkompisar retar mig för är:
"Fan grabbar, spelar man upp och ner med plektrumet så går det dubbelt så fort" - efter att jag hållit på att ta ihjäl mig på down in black med bara downstrokes
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Diesel skrev:
basmartin skrev:
unicornbass skrev:
basmartin skrev:
merkier skrev:ok... ska kolla. Är inte så glad i att börja filla i min skönhet dock :P

Ni tror inte att det är intoneringen som kan vara fel? För jag har fått höra från en del (som tydligen vet bättre än mig) att den är fel intonerade. :S
Tror inte du smäller strängar för att basen är dåligt intonerad. Vill du inte fila så köp en ny stallsadel.
Fan, Martin, du ska alltid vara före!!
Det säger min trummis också!

En parantes till det här är att när jag skulle lära mig synkoper så tyckte jag att det handlade om att vara lite före trummisen :P

Ett annat bra citat som mina bandkompisar retar mig för är:
"Fan grabbar, spelar man upp och ner med plektrumet så går det dubbelt så fort" - efter att jag hållit på att ta ihjäl mig på down in black med bara downstrokes
Det samma kommer nog jag att säga vad gäller dubbeltumme... Jag håller på att tvätta bort smeknamnet "smällebaus" dock... :wink:
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar