Va kör ni för strängar??

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:Tror du gjorde fel, kolla här vem som EGENTLIGEN vinner:

http://www.googlefight.com/index.php?la ... 2=dumb+guy

Betydligt mer överlägset, dessutom.
Ahh... here we go again:
From Dodgeball skrev: White Goodman: Go ahead, make your jokes, Mr. Jokey... Joke-maker. But let me hit you with some knowledge. Quit now. Save yourself the embarrassment of losing with these losers in Las Vegas, La Fleur.
Peter La Fleur: Alliteration aside, I'll take my chances in the tournament.
White Goodman: Yeah, you will take your chances.
Peter La Fleur: I know. I just said that.
White Goodman: I know you just said that.
Peter La Fleur: Okay, I'm not sure where you're going with this.
White Goodman: Well, I'm not sure where *you're* going with this.
Peter La Fleur: That's what I said.
White Goodman: That's what I'm saying to *you*.
Peter La Fleur: All right.
White Goodman: ...TouchÈ.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Ah, Dodgeball!

TouchÉ!





:D
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Tomastic Infeld... -minns att jag brukade testa enskilda strängar åt dem när de skulle in på elbasmarknaden i början på 90talet. Då var de inte nåt att ha, men antar att de har utvecklats rejält sen dess. Har numera lärt känna en kille i England som är helt suverän på att göra strängar. Brukar köpa kartongvis av honom, säljer sen rätt billigt till den som känner för det. Alla som testat dem brukar ringa och beställa mera! Dessa strängar använder jag både på bandad o bandlös. Funkar klockrent.
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Kör på Unicornbass roundcore. Mer kan jag inte säga utan att betala reklamskatt. :louder: :headfones: :poke:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

unicornbass skrev:Kör på Unicornbass roundcore. Mer kan jag inte säga utan att betala reklamskatt. :louder: :headfones: :poke:
Skäms inte för att föra reklam här! Bara det sker med ödmjukhet och glimten i ögat. Vi är fler som försöker tala för våra "egna" grejer utan att bli ovänner :wink:
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

200071 skrev:
unicornbass skrev:Kör på Unicornbass roundcore. Mer kan jag inte säga utan att betala reklamskatt. :louder: :headfones: :poke:
Skäms inte för att föra reklam här! Bara det sker med ödmjukhet och glimten i ögat. Vi är fler som försöker tala för våra "egna" grejer utan att bli ovänner :wink:
OK here it comes! Jag kunde inte hitta en sträng som var tillräckligt flexibel och med tillräckligt bra material så jag fick skapa en sträng själv och få tillverkad. Så kom Unicornbass strängen till. Flexibiliteten är A och O för att det ska intonera rätt och få ett öppet basljud i lekmanna-termer...

Reklamskatt var bara ett skämt, helt OK att promota egna saker, tycker jag! Vi har alla vår egna stilar på prylar och tur är det!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

På bandlösa sitter D'Addario Halfrounds, vilket är en utmärkt kompromiss mellan flats och rundspunna. Sliter inte nämnvärt på greppbrädan, ger skön spelkänsla och låter ungefär som rundspunna fast med lite tajtare botten och mjukare diskant.

På P-basen har jag haft JAM:s noname flatspunna, som låter förvånansvärt bra, men idag bytte jag till originalsträngarna som jag tror är Fender "vanliga" rundspunna (nickelplätterade). De låter jäkligt bra trots att de är väl inslitna.
Annars är det GHS Boomers som gäller om jag köper rundspunna. Nästa gång blir det nog Thomastik Infeld flatspunna tror jag.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Efter diverse testande av stränfar på mina 5 basar så är status följande:
-Rickenbacker 4001: Rickenbacker original. Kanon på Ricken, men Daddarrio XL blir en ok ersättning. DR hibeams gav verkligen en grym "edge", tyvärr 040 set och och det blev lite väl slammrigt (skall fixa ett 045 set i framtiden) och Ricken med dubbla trussroddar orkar jag inte justera om i onödan.
- Jazzmudbucker: Daddarrio Chromes e kanon! Känner inget behov av roundwounds där...
- Allen Woodys sign: Daddario halfrounds funlkade så där, GHS flats blev lite väl dött. Daddario XL shortscale blev perfekt... äntligen kröp den grymma basguran fram!
- Guild: Provade GHS flatsen även där... totalkatastrof. Daddario XL blev räddningen, funkar ok. Tyvärr så tyckte jag att de noname longscale strängarna som satt på lät bäst... i metallskroten nu!
- Kramer 8 stränga: Dadarrio XL + daddarrio gittarr... funkar bra!

Så Daddarrio i topp och sen Rickenbacker orginal med DR som het bubblare. Jokern äör ett oöppnat rotosoundpaket som inväntar en P-bas :P

Edit: ångrade att även Daddario halfrounds hamnde i metallskroten... skulle vilja testa mera... tex på Guilden.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Anli: Prova DR Fat Beams (Marcus Miller strängar). Som Hi-beams ungefär. Fast lite mer botten. Har i alla fall jag fått intrycket av.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Svarte_Jack skrev:Anli: Prova DR Fat Beams (Marcus Miller strängar). Som Hi-beams ungefär. Fast lite mer botten. Har i alla fall jag fått intrycket av.
Grejen är att jag gillade hibeams.. lite love med ricken typ. Men de var lite slappa bara, Har man mpnga basar kan man trimma vissa rashästar åt det extrema så att säga... eller nåt... what ever :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Är förmodligen en stockkonservativ typ.
Kör Fender Superbass på samtliga basar med undantagen BB5000 Superbass taperwound och paddeln Eagle bandlös 6:a som fortfarande har originalsträngar, lirar förhållandevis lite på sistnämda.
JB:n 0,40 0,60 0,85 105
Pb:n 0,45 0,65 0,85 105
Larrivée 6:an 0,30 0,45 0,65 0,85 105 130
BB5000 0,45 0,65 0,85 110 130

Har genom åren tuggat mig igenom D.addario, Rotosound, GHL EBS mfl men funnit att Fendersträngarna är rätt för mig.
Dom klarar i allmänhet 2-3 kokningar med efterföljande isopropylalkohol svabbning sedan är det inte mycket liv i dom.
Hade helst bytt strängar var 14:e dag på jb:n och BB5000 men det tillåter inte kassan.

En högst personlig iaktagelse baserat på dryga 30 års lirande är att roundwound strängar är snällare mot fingsingarna på högerkardan än flatwounds. Körde flatwound och halfround under en period och hade ett snärre h-vete med blåsor. Försvann helt när jag gick över till roundwounds. Fingrarna på vänstertassen rår inte ens taggtråd på!!
Någon som har en bra teori på detta fenomen? Ferm t.ex.?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Klopper skrev:Är förmodligen en stockkonservativ typ.
Kör Fender Superbass på samtliga basar med undantagen BB5000 Superbass taperwound och paddeln Eagle bandlös 6:a som fortfarande har originalsträngar, lirar förhållandevis lite på sistnämda.
JB:n 0,40 0,60 0,85 105
Pb:n 0,45 0,65 0,85 105
Larrivée 6:an 0,30 0,45 0,65 0,85 105 130
BB5000 0,45 0,65 0,85 110 130

Har genom åren tuggat mig igenom D.addario, Rotosound, GHL EBS mfl men funnit att Fendersträngarna är rätt för mig.
Dom klarar i allmänhet 2-3 kokningar med efterföljande isopropylalkohol svabbning sedan är det inte mycket liv i dom.
Hade helst bytt strängar var 14:e dag på jb:n och BB5000 men det tillåter inte kassan.

En högst personlig iaktagelse baserat på dryga 30 års lirande är att roundwound strängar är snällare mot fingsingarna på högerkardan än flatwounds. Körde flatwound och halfround under en period och hade ett snärre h-vete med blåsor. Försvann helt när jag gick över till roundwounds. Fingrarna på vänstertassen rår inte ens taggtråd på!!
Någon som har en bra teori på detta fenomen? Ferm t.ex.?
Kan ha att göra med friktionen mot fingertoppen som blir större med flats. De släpper inte så lätt från fingret.
Men det stämmer inte med mina erfarenheter. Jag har aldrig fått blåsor och har i stort sett bara använt flats. Jo föresten fick en blåsa på höger tumme när jag började använda den
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Kaufmann
Medlem+
Inlägg: 526
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 12:03
Ort: Halmstad

Inlägg av Kaufmann »

Jag kör med Boomers (45-65-85-105).
Väldigt nöjd med dem. Tycker att Elexir och märken i samma prisklass låter "för" bra, man tappar kännslan av det lilla äkta.
Min dator förstår mig inte

http://soundcloud.com/konstantinmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/moskamusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/larsaandthebluebords" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/paddymaloneband" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Jag kör numera med Pyramid rounds på min Yamaha och flats på min jazzbas.

Roundsen ger ett bra roundwound-ljud utan att låta fär zingigt eller klankigt. Och flatsen... Ja, vad kan man säga? Hur coolt och vintage som helst! Definitivt en stor eye-opener med mina första flats. :D
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Jag blev positivt överaskad och kan rekommendera er att testa Warwick EMP (.45-105). Dom är ytbehandlade utan att kännas "snoriga" och håller formen ett bra tag. Jag var i desperat behov av nya strängar och dessa var de enda som fanns inne hos den lokala handlaren.

Tidigare har jag haft en lång relation med DR Lo Riders .45-105 som jag alltid har gillat.
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

anli skrev:
Svarte_Jack skrev:Anli: Prova DR Fat Beams (Marcus Miller strängar). Som Hi-beams ungefär. Fast lite mer botten. Har i alla fall jag fått intrycket av.
Grejen är att jag gillade hibeams.. lite love med ricken typ. Men de var lite slappa bara, Har man mpnga basar kan man trimma vissa rashästar åt det extrema så att säga... eller nåt... what ever :)
Då kommer du älska Fat-beams.. upplever dem som en uns stiffare.. men ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Allt sedan jag köpte 2 set DR Lo-riders av Grafen har jag varit helt såld på DR. Trivs nästan bättre med dem än mina älskade Rotosound... :shock:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Luslejon
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Luslejon »

Själv kör jag på ett par Elixir Lights just nu (45-100).
"I'm in competition with myself and I'm losing"
- Roger Waters
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Elixir
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Warwick! Har prövat alla möjliga strängar(Ett par originalsträngar, 2 gamla beggade strängar från typ 90-talet och ett set ernie ball hyber slinky), och black labelsarna är klart bäst... Ska köpa in mej ett set EMP E-C(finns ¨den strängsetupen ens på EMP?), och till Litens enorma glädje ett set DR! Och nu är det bäst för honom att dom är så jäkla bra som han säger, annars jeevvvlar....


Exakt hur pass lite använder du din Eagle klopper??
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev: Exakt hur pass lite använder du din Eagle klopper??
Tillräckligt mycket för att du får vända blickarna åt ett annat håll! :wink:
Varför inte åt mamsens eller pappsens bankkonto?
Skippa läsken och godiset och spara slantarna tills dess att du kan gå på shoppingtur i närmsta välsorterade basaffär. Läs Basstudio eller Windmill. :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
haraldfather
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 nov 2007, 09:11
Ort: Stockholm

Inlägg av haraldfather »

Nu förtiden när jag gett upp alla tankar om ett ljud som ens tangerar hi-tech så kör jag D'Addario Half Rounds på Jazzbasen och basen på jobbet. Jag gillade aldrig egentligen nya strängar och slutade koka i början på nittiotalet men hade ändå under mina ackis-år DR, Blue Steel och allt vad de hette. Sedan var jag nöjd med ljudet på D'Addarios nickelsträngar när de var några månader gamla men nu alltså Half Rounds. De har topp så det räcker för att slapa men är kanske framförallt snällare mot fingrarna, vilket inte är så dumt när man sitter och undervisar hela dagarna.

På P-basen har jag Labella flatsen men jag kan erkänna att det är mycket av känslomässiga skäl ... Men bra låter det.

/Martin
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:och till Litens enorma glädje ett set DR! Och nu är det bäst för honom att dom är så jäkla bra som han säger, annars jeevvvlar....
Im jumping for joy! :roll:

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Kör på Hybrid Slinky från Ernie Ball. 45-105.

La precis en beställning på ett set med Black Beauties 50-110... 8)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Byta strängar?

Med vem då :?:
Skriv svar