DR Hellborgsträngar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

DR Hellborgsträngar

Inlägg av strummer »

Satan så jag suttit och agoniserat över att behöva fråga detta här, men jag prövar i alla fall...

Jag undrar alltså om det är någon som testat Hellborgs DR signaturesträngar, som bara har en lindning också på dom tjocka strängarna. Det jag undrar mest är om det blev stor skillnad på intonationen samt känslan.
Att det inte blir någon bas vet vi ju redan ;-)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Åhå... det lät intressant faktiskt.
Jag är också nyfiken.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Inlägg av strummer »

Rund stålkärna och lindningen är i ren nickel.
Den här videon svarar inte så bra på det jag frågade om, men den fick mig intresserad.

http://bassplayer.tv/index.html?req=1&s ... drhellborg
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Gissar att man blir avstängd från forumet om man skriver "Bäst i världen"?!?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Jodå, jag har testat dom. Dom sitter på min Kubicki X-factor sedan några veckor.

Jag tycker inte att känslan är överdrivet annorlunda. I Bassplayers recension verkade som att det var som att spela på en ny bas med nya möjligheter etc. Så omtumlande har det inte varit för mig.
Strängarna har en varm grundton, fast med lite mer Zzing på de grövre strängarna än vanligt. Jag spelar mest (nästan uteslutande) med fingrarna och tummen och tycker jag får ett mjukt, varmt, fylligt och komplext ljud ändå med dessa strängar. Fast jag har inte så mycket diskant vare sig på basen eller strärkaren.

Strängarna känns medelmjuka för mig, fast lite vassa mot fingarna eftersom det bara är en lindning runt kärnan och den är lite grövre än de vanliga lindningarna.

Jag upplever det inte som att intonationen förändrats. Den tror jag mest beror på strängarnas tjocklek och inte på lindningens karaktär.

Vad jag förstår så är tanken bakom tekniken att man ska får en rikare skala av övertoner på det här sättet och det kan nog stämma. Jag gillar dom.

Jag har aldrig spelat på Dr-strängar förut så jag kan bara jämföra med andra märken. Mest använder jag GHS pressurewounds, bassboomers, Daddarios halfrounds och Thomastiks flats. Aldrig stainless, alltid nickel. Jag tycker DR-hellborg står sig väl i den samlingen, lika god kvalitet men annorlunda ljud.

Jag köpte dom från Saitenkatalog.de. Inte alltför dyra vad jag minns.

Väl värda att prova tycker jag.

lev väl
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Tack för en trevlig recention! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Klopper skrev:Tack för en trevlig recention! :tummenupp:
Håller med !

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Inlägg av strummer »

Coolt Lovart, tack för recensionen:)
Låter i alla fall klart som något man bör testa åtminstone en gång. fast vad jag fattade skulle ju framför allt fundeamentalen vara tydligare?
Nåja, testa ska jag nog.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Tack Lovart!

Intressant läsning.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Ja, tack för recensionen! Jag är också nyfiken på de nya DR-strängarna (har testat och gillat både Lo-Riders och Hi-Beams, för länge, länge sedan), men gissar att de bara finns i för-långa-för-de-basar-jag-gillar-bäst-av-de-jag-har-modell. :(
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

peter_s skrev:Ja, tack för recensionen! Jag är också nyfiken på de nya DR-strängarna (har testat och gillat både Lo-Riders och Hi-Beams, för länge, länge sedan), men gissar att de bara finns i för-långa-för-de-basar-jag-gillar-bäst-av-de-jag-har-modell. :(
Du får väl montera nya strängstolpar i storleken Kaj-pollare på basarna??
Bild

:)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Det var roligt att min lilla recension var till nytta. Jag mailade DR-strängar innan jag köpte Hellborgsträngarna för att få veta hur långa dom var. Kubickin har ju en E-sträng som är 36" och resten är 32". Vad jag förstod av svaret i kombination med infon på deras hemsida så är alla deras strängar lika långa. Jag frågade om Sunbeams och Hellborgs. Så här svarade Dr.

"The length on both of those sets is 37 3/4". You'd be cutting it pretty close but it should work for you"

Detta har inneburit att jag fått klippa ned strängarna rätt rejält för A, D och G-strängarna. Men det har inte fört med sig några problem. Jag spelar rätt mycket på 32-skaliga basar och min erfarenhet är att det funkar bra med normallånga strängar (även om jag köper mid-scale om det finns). Det kan bli lite klumpigt på stämskruvarna, men ljudet och strängspänsten är ok.
Skriv svar