Elixir Rond2

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Elixir Rond2

Inlägg av lekamen »

Hahaha, där slog du kanske huvudet på spiken :) Jag satt ju precis och hårdnojjade i min mancave! Men dra på trissor, kör JPJ på elixir? Då så, härmed är det färdignojjat!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Elixir Rond2

Inlägg av Hågge »

lekamen skrev:Hahaha, där slog du kanske huvudet på spiken :) Jag satt ju precis och hårdnojjade i min mancave! Men dra på trissor, kör JPJ på elixir? Då så, härmed är det färdignojjat!
:D :tummenupp:

Nattliga mancavenojor är hemska! Och långt från verkligheten ofta:-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elixir Rond2

Inlägg av gthyni »

mer elixirnoja:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KxYHr3Airdc[/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elixir Rond2

Inlägg av fieldflower »

Var precis och repade med Hågges gamla Rick med Elixir på (fortfarande samma som Hågge satte på once upon a time) och det låter fortfarande skitbra.
Har inte märkt några statiska ljud varken hemma eller i repan, och inga tendenser till fnas i coatingen trots plektrumspel.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elixir Rond2

Inlägg av blackparkas »

Satt Elixir på min 79:a när jag bytte åt mig den första gången... Vill minnas att det lät riktigt bra faktiskt..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Elixir Rond2

Inlägg av Hånken »

lekamen skrev:Jag testade ett set på min roadworn jazz men får problem med oljud när jag drar handen längs med strängarna. Det låter som statisk elektricitet som jag misstänker kommer från att handen jordar basen lite sporadiskt där handen får dålig kontakt med metallen pga coatingen. Fler som upplever detta? Eller är det så att mexikanska basar är dåligt avskärmade?
Yes, och det stämmer. Se min andra tråd i ämnet. Ingen mindre än Roger Sadowsky (känd basbyggare) har uttalat sig om detta i en artikel i en bastidnig.

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=5&t=85591" onclick="window.open(this.href);return false;

F ö hatar jag Elixir, EXP och andra coatings. Det enda jag kan någorlunda med, är Cleartone (Martin SP Lifespan men det finns bara till gitarr). Och det skall erkännas, jag tycker faktiskt bara coated strängar passar till akustiska gitarrer. Men det är så många som använder Elixir ändå. Men jag var "early adopter" och fick deras första omgång som FLEJKADE upp inom en månad. Sedan när de efter flera år ändra formulan så var det för sent. Jag tänker inte slösa mer pengar på dem, en gång fick räcka, och de var inte precis de billigaste när de kom ut. 4-500 kr då i slutet på 90-talet. Nu har de tydligen ändrat igen utan att tala om för oss. Ni vet "specifications are subject to change without notice".

Vi vet inte att de helt plötsligt ändrat något som känns och låter annorlunda föränn det är försent. Och då har vi redan pröjsat dem pengar för ett set som bär sig annorlunda åt än tidigare set. Bäst att hålla sig till de vanliga då.
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Elixir Rond2

Inlägg av Gastur »

Jag använde Elixir till både mina gitarrer och basar för ett par år sedan och jag var mycket nöjd med dem, speciellt eftersom det höll sig fräscha längre än andra strängar.
Jag hade nog fortfarande använt dem ifall jag inte upptäckt Earnie Ball Cobalt. I mina öron så låter dessa fantastiskt och konstigt nog så har även dessa förvånansvärt lång livslängd.
Men jag har inget dåligt att säga om Elixir, de äri mina öron som ett par helt ok vanliga strängar fast med mycket längre livslängd (och vem vill inte ha det)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Elixir Rond2

Inlägg av HirYoshima »

Hur vet man att det gamla vanliga kommer vara exakt samma då? De lär ha ändrat stål/nickel-innehållet beroende på regleringar och lagar som ändrats genom åren också... En ny maskin på fabriken kanske gör dem lite annorlunda liksom...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Elixir Rond2

Inlägg av Gastur »

Det är ju det som är det luriga med Elixir, att man vet inte riktigt vad man får.
Om jag har uppfattat det hela rätt så tillverkar inte Elixir några strängar alls, de har bara patent på själva coatingen och de köper strängar från andra tillverkare och behandlar dessa med sin patenterade coating och sedan säljer de dem som elixirsträngar. Detta är också något som de har fått kritik för tidigare eftersom det är nästan omöjligt som kund att veta vilka strängar som de har utgått från.
Min personliga erfarenhet säger dock att de har utgått från strängar av bra kvalitet.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Elixir Rond2

Inlägg av HirYoshima »

Gastur skrev:Det är ju det som är det luriga med Elixir, att man vet inte riktigt vad man får.
Om jag har uppfattat det hela rätt så tillverkar inte Elixir några strängar alls, de har bara patent på själva coatingen och de köper strängar från andra tillverkare och behandlar dessa med sin patenterade coating och sedan säljer de dem som elixirsträngar. Detta är också något som de har fått kritik för tidigare eftersom det är nästan omöjligt som kund att veta vilka strängar som de har utgått från.
Min personliga erfarenhet säger dock att de har utgått från strängar av bra kvalitet.
Samma sak gäller ju många andra också.. olika underleverantörer av råvaror och olika fabriker som tillverkar strängarna... sen är väl coatingen ytterligare en parameter, men ändå..
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar