Strängtjocklek

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Strängtjocklek

Inlägg av Shezay »

Jag stämmer AGCFA# i ett av banden (stämmer alltså ner B och resten upp) och har nördat in mig (för mycket kanske).
Det är första gången jag strängar om Dingen f.ö därför jag är extra nördig.

Men hur som helst enligt Dingwalls hemsida med Kalium strängar är den "optimala" tjockleken på strängarna för den tuningen - .150, .084, .061 osv neråt men det känns som att både E och A strängen (G och C i mitt fall) kommer låta lite tunnt och mesigt?

Spelar just nu på .130, .100, .080 osv. Att gå upp till .150 ser jag inget problem med, den är redan maffig som den är, men sen att gå ner i tjocklek på dom andra känns lite som att de kommer bli för mesiga i tonen "trycket"

Känner att jag har lite svårt att beskriva problemet men hoppas nån av er förstår kanske.
Frågan är egentligen kort och gott, kommer det låta lite mjäkigt att gå ner till en .084 från en .100 samt .80 till .061?

Nån som har erfarenhet av detta eller kan dela med sig av sin eminenta kunskap?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Shezay den tor 09 feb 2017, 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Strängtjocklek

Inlägg av Roger Hedin »

Du kan ju plocka fram dimensions- och tensiontabellen på Kalium och matcha ihop de strängar du vill ha. Kolla bara resp. längd och försök få dem så lika som möjligt i dragkraft/tension. Måttet uttryckt i pounds (lbs).
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Strängtjocklek

Inlägg av Shezay »

Roger Hedin skrev:Du kan ju plocka fram dimensions- och tensiontabellen på Kalium och matcha ihop de strängar du vill ha. Kolla bara resp. längd och försök få dem så lika som möjligt i dragkraft/tension. Måttet uttryckt i pounds (lbs).
"Korrekt" så ska jag ha, .150, .082, .063, .047, .035.

Jag skulle vilja ha .150 alt 142, .098, .076, .057, .043.
Då ligger ju A strängen på runt 44lbs och resten ligger runt 60lbs.
Hur stort problem blir detta egentligen? Det är väl bara justera lite... typ... eller?

Det är det här jag vill slippa, nörda in sig för mycket. Fan det är väl bara köpa strängar man vill ha hur svårt ska det vara :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Strängtjocklek

Inlägg av Shezay »

Det blev tillslut 150, 86, 65, 49, 37.
Det blir nog bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Skriv svar