Någon som testat Picato?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Någon som testat Picato?

Inlägg av Markooo »

Eftersom mitt strängforskande inte riktigt vill ge sig ännu så undrar jag ifall någon som har någon erfarenhet av dessa? Såg att de fanns på stringsdirect.co.uk MEN den tjockleken jag vill ha finns ej där, men går de att få tag på här inom Svea Rikets gränser för en rimlig peng istället för att bidra till det brittiska imperiet?

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Någon som testat Picato?

Inlägg av Roger Hedin »

En gång i tiden då jag spelade gitarr, runt 40 år sedan körde jag med Picato, därför att Ritchie Blackmore använde dem. I alla fall gjorde han reklam för dem. Det jag minns är att de var väldigt "gummisnoddiga", som om kärnan var väldigt tunn och att det var mycket lindning. Om bassträngarna var så då, eller är så nu, vet jag inte. Kolla den här länken; den säger nog inte så mycket heller, men...

http://basschat.co.uk/topic/68692-picato-strings/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Någon som testat Picato?

Inlägg av Markooo »

Roger Hedin skrev:En gång i tiden då jag spelade gitarr, runt 40 år sedan körde jag med Picato, därför att Ritchie Blackmore använde dem. I alla fall gjorde han reklam för dem. Det jag minns är att de var väldigt "gummisnoddiga", som om kärnan var väldigt tunn och att det var mycket lindning. Om bassträngarna var så då, eller är så nu, vet jag inte. Kolla den här länken; den säger nog inte så mycket heller, men...

http://basschat.co.uk/topic/68692-picato-strings/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ritchie är väl den som introducerade dem för min del också, dock 40 år senare. :D
Dock hoppas jag på att slippa "gummisnoddigheten" då jag vill gärna testa ett sett 35-95 eller 40-100, stainless rounds och det är just dessa storlekar som saknas på Stringsdirect...

Nja, Basschat-länken sa inte alltför mycket... Men jag får spana vidare helt enkelt.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Någon som testat Picato?

Inlägg av gthyni »

en kommentar på talkbass, om deras flats:
Picatos are old style flats - fairly stiff, thuddy....just like they (actually) made them in the 60's. Great if you like that style of string, and pretty good value in Europe (not sure how pricey they are in the USA).
vad gäller kvalitet så verkar den lite ojämn, vissa är nöjda medan andra klagar på döda/defekts strängar
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Någon som testat Picato?

Inlägg av HirYoshima »

gthyni skrev:vad gäller kvalitet så verkar den lite ojämn, vissa är nöjda medan andra klagar på döda/defekts strängar
Kanske en bieffekt av att man tillverkar dem på samma sätt som för 50-60 år sen :D Det fanns väl inte lika snäva felmarginaler då, tänker jag.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Någon som testat Picato?

Inlägg av Danne »

Har kört på Picato flats och de var helt ok. Dock var det en annan kille (iofs med Ritchie Blackmore-koppling) som fick mig att testa. Bob Daisley!
Skriv svar