D'addario EFX

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

D'addario EFX

Inlägg av Rut66 »

Upptäckte just att D'addario slutat tillverka EFX-strängarna, (FlexSteels). Man hänvisar till NYXL istället som enligt D'addario skiljer sig åt såpass lite att det i princip är samma strängkänsla. (Andrahandsuppgifter från mina lokala musikhandlare). Körde tidigare på DR Markus Miller signatursträngar, men dessa tillverkas inte heller längre.. :cry:
Är det någon som kan uttala sig om skillnaden mellan FlexSteels och NYXL? Har kört på super light gauge, 0.040 - 0.100.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: D'addario EFX

Inlägg av Aslan »

Rut66 skrev:Körde tidigare på DR Markus Miller signatursträngar, men dessa tillverkas inte heller längre.. :cry:
Men Fat Beams finns väl kvar? Och de är väl samma som MM-strängarna?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: D'addario EFX

Inlägg av brokenboy »

Kan ju tipsa om du är sugen på flexsteel =)
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=84695" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: D'addario EFX

Inlägg av Rut66 »

Tack, men jag är dessvärre helt bortklemad med tunna strängar, typ 0.040 (G).
Lyckades hitta ett par set hos "strings.fi"!
Har även tagit till mig Aslans info och väntar på svar från DR om Fat beams och MM är sak samma.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: D'addario EFX

Inlägg av Urban Guerilla »

Rut66 skrev:Upptäckte just att D'addario slutat tillverka EFX-strängarna, (FlexSteels). Man hänvisar till NYXL istället som enligt D'addario skiljer sig åt såpass lite att det i princip är samma strängkänsla. (Andrahandsuppgifter från mina lokala musikhandlare). Körde tidigare på DR Markus Miller signatursträngar, men dessa tillverkas inte heller längre.. :cry:
Är det någon som kan uttala sig om skillnaden mellan FlexSteels och NYXL? Har kört på super light gauge, 0.040 - 0.100.
Jag har testat båda, tycker egentligen mer om Flexsteels, upplever dom som "mjukare", det är i princip samma tension på dom. Har letat sträng set som känns rätt och Flexsteels var helt perfekta för det jag är ute efter, fick inte riktigt samma grej med NYXL. NYXL är bra strängar men det är något med dom som inte sitter lika rätt jämfört med just Flexsteels, jag kör 45-105.
Det är otroligt störigt att dom har slutat med dom, när man i princip kände sig nöjd efter att ha letat och provat runt en hel del.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: D'addario EFX

Inlägg av gthyni »

det verkar vara lite "AltFacts", Flexsteels finns att köpa t o m i D'Addarios egen webshop.
Köpte ett set Super Light, 40-95, av Nysse och strängade upp min JB igår,
första intrycket: twang i klass med Swingbass, me like.

NYXL är bra men betydligt mer "sofistikerade" i tonen.

betalade 260:- vilket är billigare än tysken, så kolla med Nysse.
http://nysse.com/lager.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar