NYXL B-sträng, någon?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

NYXL B-sträng, någon?

Inlägg av Per »

Jag satte på ett femsträngsset NYXL igår och plinkade lite genom en billig topp och en entolva. Idag repade jag med den stora toppen och fyra tolvor och det lät ju naturligtvis annorlunda, men intrycket av strängarna var detsamma.

Jag gillade känslan, som var lite "spänstiga men inspelade från början". Ljudet var starkt och klart utan att bli för metalliskt och tonen hängde länge - utom på B-strängen. Där halverades volymen ganska snabbt och kvar blev någon sorts efterklang. Själva volymsänkningen gick dessutom även den snabbt, ungefär som att dra ner volymen utan att tona ut snyggt. Det kändes mycket märkligt.

Lekamen hade någon kommentar om att E-strängen inte höll riktigt samma klass som övriga, men annars har jag inte hittat några synpunkter i den vägen. Någon som känner igen fenomenet, eller har jag råkat få ett måndagsexemplar?
Det var lite synd, eftersom jag gillade dem för övrigt.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: NYXL B-sträng, någon?

Inlägg av Roger Hedin »

Reklamera den! Se till att få en ny sträng. Om du nu har köpt den av en handlare nära dig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: NYXL B-sträng, någon?

Inlägg av Per »

Det skulle jag ju kunna göra, men dels har jag haft setet liggande ett par månader, innan det blev läge att byta, (så kvittot är borta), och dels blir det drygt åtta mil att köra t o r enkom för det. Jag var mest intresserad av andras eventuella iakttagelser.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: NYXL B-sträng, någon?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag fick en defekt B-sträng i ett set Dingwall-strängar när jag köpte min Voodoo-sexa. BassDirect skickade en sträng direkt(!). 4Sound här hemma brukar aldrig trassla heller. De enda som är tjuriga med kvitto är Musik-IKEA: Thomann.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: NYXL B-sträng, någon?

Inlägg av Per »

Tja, det kostar ju inget att fråga.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar