Elixir strängar etc, förhindrar ordentlig jordning?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Elixir strängar etc, förhindrar ordentlig jordning?

Inlägg av Hånken »

Ärade forummedlemmar.

Jag läste till min förvåning följande av ingen mindre än Roger Sadowsky. Han påstår följande på sidan 99:

http://epublish.panaprint.com/publication/?i=118550" onclick="window.open(this.href);return false;

"On a properly shielded instrument, shielding will remove 90 % of the hum that goes away when grounding the instrument. But string grounding is still necessary when under different conditions, stage lighting, and old house wiring.
Conclusion: I can only recommend using conductive coated strings made by Cleartone or D'addario. All of the other companies should discontinue this coating or put a warning sticker that they coating aren't conductive and may increase hum".


Då borde det väl komma varningslappar på varenda flat/nylon/tapewound strängar också? Nylon leder inte ström, och kontakt och för övrigt tyder det bara på att basen är dåligt skärmad. Jag har aldrig stött på ovanstående fenomen. Han är ute och reser lite för mycket tycker jag.

Så även om jag inte gillar coated strängar alls, så undrar jag om någon av er har haft problem någon gång med detta, ja, förutsatt att ni använder coated strings såklart?
Senast redigerad av Hånken den sön 07 maj 2017, 09:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Elixir strängar etc, förhindrar ordentlig jordning?

Inlägg av Riboe »

Hånken skrev:Ärade forummedlemmar.

Jag läste till min förvåning följande av ingen mindre än Roger Sadowsky. Han påstår följande på sidan 99:

http://epublish.panaprint.com/publication/?i=118550" onclick="window.open(this.href);return false;

"On a properly shielded instrument, shielding will remove 90 % of the hum that goes away when grounding the instrument. But string grounding is still necessary when under different conditions, stage lighting, and old house wiring.
Conclusion: I can only recommend using conductive coated strings made by Cleartone or D'addario. All of the other companies should discontinue this coating or put a warning sticker that they coating aren't conductive and may increase hum".


Då borde det väl komma varningslappar på varenda flat/nylon/tapewound strängar också? Nylon leder inte ström, och kontakt och för övrigt tyder det bara på att basen är dåligt skärmad. Jag har alrdig stött på ovanstående fenomen. Han är ute och reser lite för mycket tycker jag.

Så även om jag inte gillar coated strängar alls, så undrar jag om någon av er har haft problem någon gång med detta, ja, förutsatt att ni använder coated strings såklart?
Mycket intressant smörja, få se om någon lyckas redogöra för ett användningsfall där isolerade strängar skulle utgöra en fara. Eller menar karln att man skall ha chansen att få en "liten" elstöt pga t ex något fel i en ojordad förstärkare innan man greppar tag i ett väljordat mikstativ!?

En annan sak är att div störningar någon gång kan minska när man tar i en oisolerad sträng men det är oönskat och tyder på andra tillkortakommanden t ex mindre bra skärmning, extrem förstärkning av högre frekvenser osv.

Tillägg: Nutida ljusstyrningar använder väl switchning vid nollgenomgångarna och genererar inte sådant knattrande som de forntida. De använde väl en enkel tyristor som tänder vid något inställt/önskat referensvärde under (sinus-)perioden (och leder tills strömmen nollas).
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Elixir strängar etc, förhindrar ordentlig jordning?

Inlägg av Hånken »

Just det.

De verkar ha skakiga och uråldrig starkströmsnätvker i staterna. Det skall sägas att många olika band på lägre nivå får alltid spela på s.k. "dumps" eller "joints" ute i öknen där inget har förbättrats i elen på 100 år om ens det. Det är väl det att jag inte vill att jordningen skall fungera på det sättet, att när jag tar av och på strängarna på fingrarna så blir det tyst eller inte. Att mina fingrar används som en noise gate. Jag skulle nämligen hellre vilja att det var det där lilla lilla brummet, eller buzziga bruset på hela tiden isåfall. De jordas ju i kuländen på strängarna och sladden som går in under stallet.

Om nu vissa coated strings, inte är ledande, så är det ju samma sak med flatwound nylon tape strängar. Nylon är inte ledande i heller. Då skulle det behövas en sticker på deras paket också. Och det är rätt många i USA och övriga länder som kör med Nylon Tapewounds för att får ett visst ljud ifrån en viss tidsperiod/musikstil. Om man nu som jag kör med EMG, behöver man aldrig bry sig om jordning ö h t, för att de jordas aldrig i stallet, och man riskerar aldrig brum, brus eller ens att få en stöt, vare sig med "läppar emot mikrofonen" eller om det skulle uppstå kortis. Och kan använda vilka strängar som helst. De jordas på helt annat sätt. Och inte genom fingrarna.

Och det där med ljusdimmers och neon-lysrör är något som går genom "luften" så att säga och tas upp av singlecoil pickuper. Det är detta med att man står i en viss vinkel mot förstärkare/högtalare så hörs det mer, och vänder man sig lite, så blir det annan vinkel och då tystnar det även om det inte försvinner helt. Sånt kan man aldrig skärma, eller jorda bort.

Jag tycker det dock var lite märkligt att en tidning (om än nätupplaga) med ansvarig utgivare, låter "auktoritetsargumentet" råda utan att får bli emotsagd. Han har väl upptäckt detta på sina egna basar (som har annonser i tidningen) och eftersom han själv skippar eller snålar in på skärmning eller jordning på något sätt och kör med single coils som är svaga eller kasst tillverkade så har han väl uppäckt detta fenomen förekommer oftare på hans basar än andras. Alltså, jag tror nog han har rätt i princip, men att det är såpass negligerbart, och borde/torde bara förekomma på basar som är "ekonomiklass" och inte gjorda på riktigt ifrån början, beträffande skärmning och jordning. Dvs, jag har aldrig hrt talas om detta problem, och ingen en endaste av de basar som kom in för reparation då jag jobbade i musikaffär hade någon som helst problem med detta, oavsett om de hade coated strings, eller inte.

Dessutom, om det är som han säger "old houses" och "old wiring" så finns väl inte någon bra jordning alls i själva nätet ö h t, och då kan man ha "strängjordat" och skärmat sin bas till månen och tillbaks, och det kommer ändå aldrig att hjälpa. Oavsett strängar.

Därför undrade jag om någon här ute i landet, någonsin har haft problem med detta.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Elixir strängar etc, förhindrar ordentlig jordning?

Inlägg av Musikanten »

Givetvis har strängarna inte ett dugg med brum att göra, isolerade eller "nakna".
Han nämner inte hela sanningen, det är synd.

Men Hånken, du skriver att du inte har haft något sådant problem då du jobbade i musikaffären.
Det tycker jag är märkligt. Jag har tipsat kolleger att se över skärmningen i basen när de haft brum
som upphör när de rör vid strängar eller output-jack (jordar sig).

Man måste absolut hänga på sig basen för att brum-testen skall bli rättvis.
Det duger inte att den bara ligger inkopplad på arbetsbänken.
Närheten mellan basistens kropp och basens interna elektronik är avgörande!

Med vänlig hälsning :wink:
- Ingvar -
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Elixir strängar etc, förhindrar ordentlig jordning?

Inlägg av Hånken »

Musikanten skrev: Men Hånken, du skriver att du inte har haft något sådant problem då du jobbade i musikaffären.
Det tycker jag är märkligt. Jag har tipsat kolleger att se över skärmningen i basen när de haft brum
som upphör när de rör vid strängar eller output-jack (jordar sig).

Man måste absolut hänga på sig basen för att brum-testen skall bli rättvis.
Det duger inte att den bara ligger inkopplad på arbetsbänken.
Närheten mellan basistens kropp och basens interna elektronik är avgörande!

Med vänlig hälsning :wink:
Helt rätt Musikanten. Men till saken hör är att oftast var det annat som störde de kunder som kom in. När vi provade deras basar i reparationen, påhängd på kroppen, så fanns det inget sånt. Alltså berodde det oftare på övrig elektronik, och förstärkeri som INTE var jordade. Även sådana billiga 9 v batterieliminatorer som var switchade producerade störningar som var brum, i DERAS replokal som hade lysrör. De kopplade ju in massor av annat i deras förlängningsdosor.

Om resten av rummet, lokalen, huset hade väl jordade och väl "gjord" el, inklusive inga lysrör så uppstod inte problemet. Nu var det ju så att jag skärmade basen ändå, tokskärmade, för att jag visste ju att folk kopplar aldrig in något som inte har något annat blandat jordat, ojordat i sig, och i allehanda källar-replokaler med lysrör och andra dimmers, och förstärkeri, pedaler (speciellt) och PA. När allt annat är ihopkopplat blir det ett sammelsurium av ojordat och jordat, inte avstört o s v. Vi fattade att väldigt få lokaler hade som vår repverkstad, en fas, ett uttag, väl jordat, avstört, inga lysrör, tyst omgivning a la studio och så vidare.

- - - - -

Jag har själv en bas som är tok-skärmad, och jordad till bäng. En gång så pluggade jag in och det började just så. Även utrustad med bra pickuper som var av humbuckerkaraktär. Helt plötsligt så uppstod jord-vid-kontakt-med-strängar fast det inte hade varit så tidigare. Så det berodde på något annat jag just kopplat in i samma slinga. Det visade sig vara en Peavey förstärkare. Och sedan när jag läste på och hörde att de har löst "jordproblemet" på ett helt annat sätt än andra, så skippade jag den. HÄPP! Utan att gå in på detaljer så handlar det ungefär om samma sak som när de har en GROUND LIFT swotch bakpå förstärkarna när de skall göra line out till PA.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Elixir strängar etc, förhindrar ordentlig jordning?

Inlägg av Hånken »

Annars kan ni ju titta i tråden Elixir Rond2 av signaturen Lekamen...

"Jag testade ett set på min roadworn jazz men får problem med oljud när jag drar handen längs med strängarna. Det låter som statisk elektricitet som jag misstänker kommer från att handen jordar basen lite sporadiskt där handen får dålig kontakt med metallen pga coatingen. Fler som upplever detta? Eller är det så att mexikanska basar är dåligt avskärmade?"

Där ligger något i det vad Sadowsky säger, men inte hela sanningen.
Skriv svar