Använda tunnare strängar i samma sadel?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Använda tunnare strängar i samma sadel?

Inlägg av Eriken »

Har en fender Jazz med strängtjocklek 45-105 (standard).

Brukar det gå bra att gå ner till 40-100 på samma sadel eller finns det risk att strängen vobblar i skåran med vobblande ton som följd? Eller andra oönskade effekter?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Använda tunnare strängar i samma sadel?

Inlägg av gthyni »

brukar inte vara några problem, jag har gått från .105 till .095 utan skaller på alla mina basar
om det skulle ske kan man bygga på lite med bakpulver och snabblim (sök på tuben)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Använda tunnare strängar i samma sadel?

Inlägg av Eriken »

Tack för svar. Det blev bra med 40-100, anledningen till att jag ville testa var för att jag läst att det kan vara värt att testa om man har problem med deadspots. Utöver den klassiska fender deadspoten på G strängen hade min E sträng G#, A och A# som aningens svagare toner med lite mera klonkigt ljud, för att sedan B, C osv blir avgjort fylligare i klangen. Inte hela världen men ändå lite störande.. Har testat att justera stall och dragstång men utan vidare resultat. Blev möjligen lite bättre efter att ha justerat halsen i halsfickan men det fanns ändå en del att önska.

Det blev faktiskt jämnare toner i volym och fyllighet med de tunnare strängarna, det blev en positiv överraskning. Sustainen kanske inte är lika bra på tunnare strängar dock? Men det får jag väll leva med, prioriterar jämnhet på basen före sustatin även om det också är viktigt.
Skriv svar