Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension...

Inlägg av Roger Hedin »

Idag låg ett paket Thomastik JR344 "Jazz Rounds" i brevlådan. JR som i Jazz Rounds, 344 som i 34 tum fyrsträngat. Logiskt!
Vid första påseende ser de lite märkliga ut, med lindning som på en gitarrsträng, dvs. betydligt tunnare tråd. Dessutom i princip samma diameter på lindningstråden på alla fyra strängar, vilket ger en len känsla. Sen är de tunna också:
.043 på G,
.051 på D,
.068 på A och
.089 på E-strängen.
Ovanligt! Ovant!

Hur känns de? Jo, styvare än jag förväntade mig av strängar av dessa relativt klena dimensioner. Jag får spela med lösare anslag, men de sitter på min Skyline Hollowbody, och nu också på min Tom Clement-sexa, vilka mer bjuder in till jazzigare toner och softare spel. Truss rod:en behövde också släppas ett kvarts varv p.g.a. den minskade spänningen.

Jag skrev så här i den ursprungliga recensionen:
"Inga nackdelar? Vet inte! Däremot en liten... egenhet. G-, D- och A-strängarna har homogen klang, medan E-strängen har ett uns mer "Thomastik Flat" i tonen. Inte ett problem, men en skillnad som i alla fall jag märker när jag spelar ensam och strängarna är nya. Det beror säkert på den dubbla lindningen av den strängen. Skillnaden minskar nog med tiden. De lär vara långlivade, inte som flats, men betydligt mer än vanliga strängar."


Här kommer en uppdatering:
Den något udda E-strängen jag refererade till här ovan verkar vara en felaktig sträng. Jag fick just idag ett sexsträngsset levererat, vilket monterades på min Tom Clement-sexa. Alla strängar har en homogen klang och känsla rakt över greppbrädan.

Tonen, hur man nu ska beskriva den i ord, men ungefär så här: Tänk den där lite torra knarrigheten man kan få ur en kontrabas blandat med tonen från en elbas. Den har betydligt mer kontra "timbre" än Thomastik Flats i mina öron. Trots att den har mer bett och lite försiktig skärpa. Inte så mycket diskantfnissel, men en fullödig mid, som ger en fyllig, djup och mogen(!) ton. Mycket användbart, det kommer att låta bra i en bandmix.

Det är inte en sträng för alla, men gillar du att spela med köttiga delen på tummen och lite dämpning mot stallet skulle du gilla läget. Plektrumspel funkar också utmärkt. P-basen skulle låta fantastiskt med denna sträng om du inte spelar metal. Tum-funk är väl inte det som denna sträng gör sig bäst till. Old school med fyllighet, helt enkelt.

595 SEK från Malmö Musikaffär, sexsträngssetet 875 SEK.

Bild
Senast redigerad av Roger Hedin den mån 20 nov 2017, 21:46, redigerad totalt 4 gång.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik Jazz Rounds - en liten recension...

Inlägg av BillWyman »

Tack! :tummenupp:

Men jag blir lite konfunderad. Trodde dom skulle göra sig bäst för soft fingerspel på en Jazzbas och att dom skulle vara (nästan) lika mjuka som flatsen. Value for money?

Cheers!
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Jazz Rounds - en liten recension...

Inlägg av Roger Hedin »

BillWyman skrev:Tack! :tummenupp:

Men jag blir lite konfunderad. Trodde dom skulle göra sig bäst för soft fingerspel på en Jazzbas och att dom skulle vara (nästan) lika mjuka som flatsen. Value for money?

Cheers!
De gör sig säkert utmärkt på en Jazzbas, men nu satte jag dem på min HoBo. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De har ungefär samma spänst som TI Flats, men betydligt tunnare. Värda pengarna? Psolut!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension kommer...

Inlägg av Roger Hedin »

Uppdaterad recension! Läs i ursprungsinlägget... ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension...

Inlägg av Danny »

Tack för recensionen. Blir ett set nu när jag tar bort chromesen från Jazzbasen.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension...

Inlägg av BillWyman »

Roger Hedin skrev: Tonen, hur man nu ska beskriva den i ord, men ungefär så här: Tänk den där lite torra knarrigheten man kan få ur en kontrabas blandat med tonen från en elbas. Den har betydligt mer kontra "timbre" än Thomastik Flats i mina öron. Trots att den har mer bett och lite försiktig skärpa. Inte så mycket diskantfnissel, men en fullödig mid, som ger en fyllig, djup och mogen(!) ton. Mycket användbart, det kommer att låta bra i en bandmix.

Det är inte en sträng för alla, men gillar du att spela med köttiga delen på tummen och lite dämpning mot stallet skulle du gilla läget. Plektrumspel funkar också utmärkt. P-basen skulle låta fantastiskt med denna sträng om du inte spelar metal. Tum-funk är väl inte det som denna sträng gör sig bäst till. Old school med fyllighet, helt enkelt.

595 SEK från Malmö Musikaffär, sexsträngssetet 875 SEK.

Bild
Intressant! :tummenupp:
Mitt set ligger fortfarande ouppackat - strängarna på dom tilltänkta instrumenten är för fräscha för att kasseras redan.
Tänkte först att dom skulle hamna på Jazzbasen, men efter din beskrivning här så blir jag väldigt sugen på att testa dom på P-basen. Oxå! :P
Ja, det är svåra val här i livet :lol:
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension...

Inlägg av Roger Hedin »

BillWyman skrev:...
Intressant! :tummenupp:
Mitt set ligger fortfarande ouppackat - strängarna på dom tilltänkta instrumenten är för fräscha för att kasseras redan.
Tänkte först att dom skulle hamna på Jazzbasen, men efter din beskrivning här så blir jag väldigt sugen på att testa dom på P-basen. Oxå! :P
Ja, det är svåra val här i livet :lol:
Det är det som kallas I-landsproblem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastik Jazz Rounds - uppdaterad recension...

Inlägg av BillWyman »

Roger Hedin skrev:
BillWyman skrev:...
Intressant! :tummenupp:
Mitt set ligger fortfarande ouppackat - strängarna på dom tilltänkta instrumenten är för fräscha för att kasseras redan.
Tänkte först att dom skulle hamna på Jazzbasen, men efter din beskrivning här så blir jag väldigt sugen på att testa dom på P-basen. Oxå! :P
Ja, det är svåra val här i livet :lol:
Det är det som kallas I-landsproblem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dom monterades idag, efter moget övervägande, på P-basen (med lönnbräda) där det tidigare satt RotoSound pressurewounds (RS 55LD) som visserligen lät bra men är för stiffa för min smak. Herregud vilken uppgradering det blev! :P
Som ett helt annat instrument. Mycket nöjd! :) Det blir absolut fler sådana. Kan nog vara fina på bandlöst oxå?
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Skriv svar