Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av Punkster »

Jag har införskaffat en ny sadel till min P-bas. Den som sitter på nu är uppfilad sedan jag strängade BEAD, och jag har skaffat en ny ersättningssadel. Den nuvarande sadeln sitter dock som berget, och jag kan för mitt liv inte få bort den utan att riskera åverkan på greppbräda eller hals. Är det någon som är haj på liknande operationer och skulle kunna hjälpa mig? Mattisson svarar inte på mail och jag vill helst slippa lämna in till t.ex. Jam eller 4sound. Ersättning för utfört arbete utgår självklart om så önskas, utöver min stora tacksamhet.
/Linus
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av hitman »

Har du provat att sätta en hyfsat stor skruvmejsel mot sadeln och med hjälp av en liten hammare knacka lite försiktigt från båda sidorna? Sadeln är limmad men man brukar inte använda alltför kraftigt lim till sådant. Om du får bort den så slipa bort ev. limrester med en lagom stor fil så att den nya får full kontakt med träet i halsen.

Om du lyckas och ska limma dit den nya sadeln så har jag ett tips från en gitarrbyggare: använd Karlssons klister, det är så dåligt att man får lätt bort grejorna igen :-)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av Punkster »

Jo, jag har provat att knacka. Jag har provat med rakblad också, men den sitter som berget. Vill inte ta i allt för mycket, då är väl risken stor att det yr rosewood-flisor all världens väg när sadeln lossnar.
/Linus
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av Lowlife »

Tryck ner ett rakblad, en klickskrapa är perfekt, på båda sidor om sadeln för att skära isär ev lim mellan sadelns sidor och greppbrädan. Skär även runt så gott det går runt sadelns ändar. Sedan kan du använda en radiomejsel som kil och knacka in under sadeln för att lossa den. Funkar inte det så är det sågar du ett spår i mitten igenom sadeln, tvärs halsriktningen. Sedan knackar du loss sadelns kvarvarande delar in mot sågspåret. Lycka till! Du fixar det säkert!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av Pumpa »

Men varför byta sadel?
Spelar det någon roll om den är filad?
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av Punkster »

Pumpa skrev:Men varför byta sadel?
Spelar det någon roll om den är filad?
Det blir ju gärna lite strängrassel när spåren i sadeln är större än strängarna som sitter på basen.
/Linus
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av Phear »

Annars kan du köra bakpulver och superlim för att fylla igen lite i strängspåren.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Re: Sökes: Hjälp i Örebro-trakten

Inlägg av Steffo »

Varmluftspistol brukar ju funka att lösa upp lim med.... Men inte för nära ! (Kan bränna då)
Skriv svar