Lack som inte torkar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Lack som inte torkar

Inlägg av eeakga »

Frågor till er som har erfarenhet av lack och färg.

Bandade av en bas i förrgår och bestämde mig för att lacka greppbrädan. Hade tänkt lacka 2-3 ggr med lätt slipning mellan lagren. Greppbrädan är rosewood.

Jag hittade en burk lack i förrådet som har några år på nacken, men efter omrörning såg den fin ut i burken. Men nu har basen legat i 36 timmar och lacken är fortfarande aningens klibbig på några ställen. Enligt lackburken skulle den vara klibbfri efter 6 timmar och slipbar efter 16.

Så till frågorna:
Är detta något som kan hända om lacken blivit för gammal? Det finns inget bäst-före-datum på den.
Är det bara att vänta ut torkningen, det blir ju väldigt sakta torrare, slipa lite och lacka igen med en ny färsk lack?
Funderar i så fall på att lägga på båtlack.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av allan »

Hmm.... Skulle den vara klibbfri efter 6 timmar, så är det väl förhoppningsvis inte någon kokt linolje- fernissa.

Kanske testa med att ha tålamod några dagar, och sedan lacka med en bra, lättstruken polyuretan-lack?

Jag tror Lingman lackar lönnhalsar med Jotuns Trestjerner, en stöddig golvlack....
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av eeakga »

Nej, någon linolja är det inte tror jag. Det är en vanlig Beckers "halvmatt alkydlack".

Den har ju som sagt åldrats en del, så det jag funderade på var väl om det kan leda till att något händer med den i burken som orsakar den extremt långa torktiden.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av Zyrran »

Kanske bara råkat lägga lite väl tjockt? Vänta du så torkar det nog fint.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av hitman »

Jag är rädd att lösningsmedlet i färgburken kan ha dunstat om den stått för länge. Prova att torka bort och köp en ny burk (samma typ av lack) och måla om.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av allan »

Jo, mem om lösningsmedlet hade har dunstat, då borde väl lacken stelnat i burken? Jag tror på tålamod. Brist på T är all ytbearbetnings värsta fiende.

Målade häromdan med en polyuretan-oljelack från oberon. Och även den tog lång tid för att härda.

Kollade på rickenbackarnas nördsidor. De har polyuretanlackade r-wood och bubinga greppbrädor, lacken läggs på i flera tunna lager. En välrenommerad lack som nämndes i slöjdsammanhang var en marin polyuretanlack från Epifanes. De säljs även i Sverige.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av allan »

Jo, mem om lösningsmedlet hade har dunstat, då borde väl lacken stelnat i burken? Jag tror på tålamod. Brist på T är all ytbearbetnings värsta fiende.

Målade häromdan med en polyuretan-oljelack från oberon. Och även den tog lång tid för att härda.

Kollade på rickenbackarnas nördsidor. De har polyuretanlackade r-wood och bubinga greppbrädor, lacken läggs på i flera tunna lager. En välrenommerad lack som nämndes i slöjdsammanhang var en marin polyuretanlack från Epifanes. De säljs även i Sverige.

Eller kolla in: HEMPEL DURA GLOSS VARNISH. Den skall jag använda till nästa marinHPD jazzprojekt. En riktig campingbas,,!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av eeakga »

Tack för alla tips. Ja, jag antar att det bara är att vänta...
Tyckte själv inte att jag lade på något särskilt tjockt lager, men det kanske blev så ändå.

Nu är nästan hela torr, men det klibbar fortfarande lite på några ställen.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av eeakga »

Yes! Lite lätt slipning efter att det äntligen slutat klibba, på med två lager sprillans färsk lack, med fin slipning mellan, och sedan en polering. Sedan blev det rätt bra.

Ser inte alls tokigt ut om jag får säga det själv. ;)


Bild

Tack för tips och glada tillrop!
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Lack som inte torkar

Inlägg av allan »

:shock:
Snyggt!
Skriv svar