Ändra halsprofil??

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Ändra halsprofil??

Inlägg av JohannesH »

Alltså! Jag har en bas som är helgrym på många sätt. Halsbredden är perfekt men jag känner att den är lite djup. Har någon av er erfarenhet av att slipa om halsen på en fabriksbas.
Tänker att ett sandpapper i handen borde få till profilen efer ett tag. 🥳
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ändra halsprofil??

Inlägg av BBQV »

Det är absolut görbart men jag skulle börja med en rasp, sandpapper tar lång tid.
Mät tjockleken på en hals du gillar så får du ett hum om hur mycket som ska bort, raspa till rätt tjocklek vid första band och arbeta sen in den nya tjockleken längs hela halsen. Sen jämnar du till det med grovt sandpapper och jobbar dig i två eller tre steg ner till 240 korn.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5437
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ändra halsprofil??

Inlägg av bjelkeman »

JohannesH skrev: fre 26 apr 2024, 19:21 Alltså! Jag har en bas som är helgrym på många sätt. Halsbredden är perfekt men jag känner att den är lite djup. Har någon av er erfarenhet av att slipa om halsen på en fabriksbas.
Tänker att ett sandpapper i handen borde få till profilen efer ett tag. 🥳
Hur länge har du haft den?

Jag hade en bas som jag tyckte precis så om. Så jag valde att sälja den. Men jag hade inte spelat på den på ganska länge så jag tog den till repan en sista gång. Och det visade sig att på något sätt hade jag vant mig vid tjockleken på halsen. Nu är det den jag spelar på mest.

Jag har byggt ett par halsar från scratch, med såg och rasp. Tycker det är jättesvårt att få det bra. Så om det är första halsen du ska ändra skulle mitt tips vara att göra de på en billig hals först som övning.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar