Stälbart stall (i strängbredd)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Stälbart stall (i strängbredd)

Inlägg av anli »

Jag har monterat (har väl inte undgått någon) en ibanez/Cimar-hals på en noname fenderjazzkropp med fenderstall. Tyvärr är halsen är lite för smal nedtill... eller rättare sagt fenderstallet är för brett. Strängarn nästan ramlar över kante. Försöker hitta smalare stall eller med ställbar strängbredd. Hittar inget... någon som vet?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Schaller har stall med rullsadlar som är ställbara i sidled.
http://www.schaller-guitarparts.de/bilder/467.jpg
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det är samma som sitter på Gibsons Victorybasar som jag har några (och har haft några till). Jag tycker de är kanonbra på många sätt.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har ett sånt på min Jazzbas. Funkar bra!
Kan fixa en detaljbild på det, om du vill ha?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Med all respekt anli, men fylla halsfickan med plastiskt trä, köpa stall för att dra ihop strängbredd... är det inte läge att köpa en ny hals istället?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Med all respekt anli, men fylla halsfickan med plastiskt trä, köpa stall för att dra ihop strängbredd... är det inte läge att köpa en ny hals istället?
Haha... kanske, det börjar bli fånigt. Men just nu är den det skönaste på basen.
Halsfickan är paj hur som helst efter som den inte är vågrät/jämn.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har ett sånt här stall i kromutförande över
http://www.schaller-guitarparts.de/1251.htm
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Anli kanske fortfarande är sugen, men för egen del lite för sent eftersom jag fick hem ett sådant igår. Är ganska säker på att om man använder det får inte en ev. stallkåpa plats så då är frågan funktionalitet mot utseende? Tror funktionalitet i alla fall.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Anli kanske fortfarande är sugen, men för egen del lite för sent eftersom jag fick hem ett sådant igår. Är ganska säker på att om man använder det får inte en ev. stallkåpa plats så då är frågan funktionalitet mot utseende? Tror funktionalitet i alla fall.
Va, får inte stallkåpan plats! :shock: Det vore katastrof, lägger ju plektrumknäppar handen på den numera!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Stallet är 79.8mm brett
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Bredden är nog inte problemet misstänker jag. Schallerstallet bygger mera bakåt och då riskerar kåpan att hamna utanför bakkanten av kroppen. Tänkte sätta igång i morgon (eller i dag. Klockan är visst över 00.00). Jag monterar Schallerstallet och om jag definitivt vill ha kåpan blir det ett annat stall senare. Väljer strängbreddsinställning före utseende till att börja med.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Bredden är nog inte problemet misstänker jag. Schallerstallet bygger mera bakåt och då riskerar kåpan att hamna utanför bakkanten av kroppen. Tänkte sätta igång i morgon (eller i dag. Klockan är visst över 00.00). Jag monterar Schallerstallet och om jag definitivt vill ha kåpan blir det ett annat stall senare. Väljer strängbreddsinställning före utseende till att börja med.
Hur gick det?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hittills har jag lött iordning kontrollplattan, fixat halsfickan (en massa lack på sidorna som behövde skrapas bort för perfekt passning), skruvat fast halsen , förmonterat stallet för god inpassning Mudbucker, filat ur plektrumskyddet (blev sådär), skissat för den djupa fräsningen (tror jag fick en "slothead"era-mick trots allt. Tänkte göra en "hylla" för den bockade plåten att vila på)). I morgon blir det urfräsning för mick samt borrning kanal för stalljordning och förhoppningsvis slutlig hopmontering. Saknar stallmick, men den verkar ju ha mindre betydelse. Peter Basstudio har mick(ar) på g åt mig. Mao så här långte allt väl men det blir spännande att se om jag lyckas klanta till någonting eller inte....
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har du någon stallkåpa att prova med?
Kul att du är på g. Jag fixade oxså en hylla åt mickplåten (två extraborrutstick med lagom djup med 25 mm borren jag använde för att göra mickuttaget). Själv borde jag haft en dremmel till plektrumskyddet. Är mycket nyfiken när du kommer till elektroniken, dåkan det vara intressant att utbyta erfarenheter.
Vart hamnade halsmicken då, jazzmickens gamla centrum?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Mudbuckerns stall-långsida s.a.s hamnade så att den precis täcker urtagen (mot stallet) för jazzbasens halsmickshöjdjusteringsskruvar (maratonord). Jo, jag har en Dreml-klon som jag ångrar att jag inte tog med mig igår.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Mudbuckerns stall-långsida s.a.s hamnade så att den precis täcker urtagen (mot stallet) för jazzbasens halsmickshöjdjusteringsskruvar (maratonord). Jo, jag har en Dreml-klon som jag ångrar att jag inte tog med mig igår.
Ok, ungefär samma läge som mig alltså?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jo det är nog ungefär samma. Blev nyligen klar så långt som det går. Det låter fett. Skall snart iväg och jobba men det blir en egen tråd med lite mera detaljinfo i morgon.

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tufft!!! Upp med lite ljudprov när den är klar och mottag applåder!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kanonsnyggt! Snygg hals, så skall det se ut! Visst låter det toppen, kan inte låta bli min. Vad har du strängat med?

Men, jag såg en sak min stallmick är ju mycket närmare stallet inte direkt standard inser jag nu!
Bild
eller?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

På 70-talet satt stallmiken närmare stallet, men så där nära har den nog aldrig varit. "Standard" är ett ord som inte verkar ha nå'nting med din bas att göra anli :lol:

Danne: Din bas var ju riktigt snygg!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ferm's ställbara stall låg i brevlådan (plus micken, testar den i helgen, har skaff fräscha lödgrejer ;)) vid hemkosten i dag. Min vana trogen tog jag knappt av mig skorna utan monterade stallet illa kvickt!
Succé!
Nu ligger strängarna där de ska.. och var lätt det är att justera med moderna stall :)
Tack vare halsens aningens kortare skala så hamnar ju stallet tillräckligt långt i på kroppen så att stallkåpan PRECIS fick plats.
Kan inte bli bättre.
Tack ferm, jag skall strax göra mig skuldfri via internetbanken ;)
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Kul att den passade. Jag märkte att det var ett ganska stort inställningsområde strängledes.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ja, visst funkar funkar det bra.Gött för dig att du fick plats med kåpan också. Den höjer ju utseendet helt klart.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Men stallmicken putar ut rätt fult (trots att den är rätt nära stallet) ur kåpan. Men får nog leva med det, ännu en grej som gör basen lite egen :wink: .
Skriv svar