Sliten greppbräda.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Sliten greppbräda.

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag är ju inge guru på reperationer (därför jag skriver) och jag har börjat fundera lite kring min greppbräda på min OLP som jag köpte för ca 3 år sen. Efter flitigt spelande så har jag nött bort så gott som all lack på lönnbrädan och även fått några fina småjack i den (roundwonds). Så det jag undrar är kort och gott om mina älskling tar skada av sånt? Visst ser det lite coolt ut med sliten hals men ändå. Behöver man lacka om den i framtiden kanske?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

I samband med ombandning så brukar man även lacka om lönnbrädor. Tills dess kan du bättra på lackskadorna med nå'n passande lack, t.o.m. nagellack kan funka. Mest för att hindra fukt att tränga ner i träet.

Egentligen tror jag inte att det behövs, men man vet aldrig, fukt kan ställa till oreda med trä.

Å andra sidan så finns det många exempel på gitarrer och basar som spelats i stort sett trärena och ändå låter utmärkt...

Märks det att jag är lite ambivalent i ämnet? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har precis införskaffat sån där lemonoil...
Ska bara köpa möbelrengöring bara....sen är det väl tänkt att man
håller efter greppbrädorna med att olja in dem ibland?!
Eller....har jag fel nu kanske?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Lönnbrädor ska inte oljas om man avser att lacka om dem. Om man inte tänker lacka så kan man olja, men då bör de slipas rena först så hela ytan blir oljad. Antingen olja eller lack, aldrig både och!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Det finns ju iofs härdande oljor som man kan lacka över!

/Jocke
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Snor tråden lite...

Min Warmoth-hals kom med olackad greppbräda (resten av halsen var lackad, men greppbrädan var inte behandlad alls)... Behöver jag göra något åt det? Ska jag lägga på ett tunt lager vax/lasyr?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hmm. Jag har använt Lemonoil i rengöringssyfte. Kladdar på vid varje strängbyte. Fast ljudet har ju inte försämrats av mina små slitningar, så nån lackning är det inte tal om än på ett tag.
dereborn

Inlägg av dereborn »

FrecKo: Du har väl rosewoodbräda på din? Behöver sällan behandlas, olja in den nån enstaka gång (en gång om året?) det räcker!

Minns inte när jag gjorde det med min -64...Kanske ska ge den några droppar redan idag! Har ingen Lemon oil, så det blir lite linolja o terpentin.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

jocke skrev:Det finns ju iofs härdande oljor som man kan lacka över!
Jo, det är sant. Men inte lemon oil...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:I samband med ombandning så brukar man även lacka om lönnbrädor. Tills dess kan du bättra på lackskadorna med nå'n passande lack, t.o.m. nagellack kan funka. Mest för att hindra fukt att tränga ner i träet.

Egentligen tror jag inte att det behövs, men man vet aldrig, fukt kan ställa till oreda med trä.

Å andra sidan så finns det många exempel på gitarrer och basar som spelats i stort sett trärena och ändå låter utmärkt...

Märks det att jag är lite ambivalent i ämnet? :lol:
Men BBQV, lack skyddar men den gör väl knappast så att basen / gitarren låter bättre . Ju tunnare lack desto bättre ljud. Alltså ingen lack = ultimat ljud... , och kass skydd också :D :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jaco?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:Jaco?
Jaco lackerade greppbredan för att skydda den så klart. En gång till: lack skyddar träet men förbättrar icke ljudet.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Den idealiska lacken har ingen tjocklek och oändlig styrka, så allt är en kompromiss...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag vet att du har det här i fickan BBQV därför förstog jag inte vad du menade med : "Å andra sidan så finns det många exempel på gitarrer och basar som spelats i stort sett trärena och ändå låter utmärkt... "

Det var säkert bara en lapsus-lingue :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag ska försöka uttrycka mig klarare i fortsättningen... Mea culpa.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:FrecKo: Du har väl rosewoodbräda på din? Behöver sällan behandlas, olja in den nån enstaka gång (en gång om året?) det räcker!

Minns inte när jag gjorde det med min -64...Kanske ska ge den några droppar redan idag! Har ingen Lemon oil, så det blir lite linolja o terpentin.
Yeah, Rosewood... Så dom behöver inte oljas? För det stod att dom är helt obehandlade, men baksidan är ju lackad, så jag tänkte om jag behövde behandla greppbrädan med någon lack eller så också :lol: Lemon oil sa du? Vart får man tag på såna fräsiga saker? Kanske ska ta och olja in greppbrädan på min stackars Yamaha, den har svettats ner tillräckligt nu tycker jag, dags att plocka bort strängarna, skrapa bort klistermärkesresterna, olja in greppbrädan, köpa NYA klistermärken att dränka den i och sätta på nya strängar :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Lemon Oil köps enklast genom musikhandlare, annars har GMF i sin web shop.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar