Sista grejerna på min jazzare!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Sista grejerna på min jazzare!

Inlägg av FreCKo »

Okej, eftersom jag inte är en gitarr/bastekniker för fem öre behöver jag lite tips och råd osv... Tänkte försöka mig på att borra fast stämskruvarna och löda ihop mickarna själv (dumdumduuuuuu)...

Så mina frågor nu är: Vad är det bästa och säkraste sättet att sätta fast stämskruvarna på? Något jag ska tänka på? Info osv?

Sen när det gäller mickarna: Jag fick orginalpotarna till basen från Joola men jag gissar på att dom mickarna var passiva, nu har jag aktiva EMG-mickar... Kommer potarna fortfarande att funka?

Sen så upptäckte jag att jag saknar inputjack och "hattar" till potarna, blir nog till att beställa från GMF :lol: Borde jag isf satsa på ett set potar också? Tänkte satsa på volym/volym/ton-setupen, om inte någon kan komma med en bra förklaring till varför jag ska satsa på något annat... Det känns onödigt med två tonkontroller eftersom jag i princip ALDRIG använder dom.

Sen så undrar jag om det finns plats för batteri i kontrollutrymmet? är det någon som har provat? Bean, jag fick ju mickarna från dig och du sa att du hade haft dom i en jazzare (obvious, dom är ju J-mickar :lol: ), hur gjorde du då? Anledningen till att jag frågar är för att inputjacket sitter "normalt", alltså i kontrollplattan och inte på sidan... Eftersom jag inte har några planer än på att flytta på inputjacket, får tre kontroller, ett inputjack och batteri plats i en jazzare?

Sen sista frågan: Greppbrädan var inte lackad eller behandlad från fabriken, borde jag lacka/behandla den på något sätt?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ähumm.....du saknar "utgångsjack" :)

Var en väldigt underhållande tråd om det på GMF. Innehöll självklart smutskastning, hårda ord och dolda hot....som vanligt på GMF :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

En annan fråga; borde du kanske åka o hälsa på nån som kan hjälpa dig få ihop den så bra som det bara går, och inte riskera att sabba nåt?

- Ja, det hade i alla fall jag gjort.


:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag måste säga emot Micke lite, learn by doing säger jag! :)
Det gör jag, en och annan pryl har väl pajat men man lever som man lär och efteråt är man förhoppningsvis en livsläxa rikare. ;)


Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med de frågorna du ställde. :oops: :x
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hmmm...you have a point Knedy. Ni är ju dessutom i den åldern då man ska göra sina misstag :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

EMG-mikar ska ha 25kohm-potar, en standard J-bas har 250k och ibland 500k. Du måste alltså byta potar, köp 25KA (GMF art.nr. 0245-000, 46 kr/st) så blir det bra!

Batteri får oftast plats i kontrollutrymmet på en J-bas, särskilt om du använder de där potarna som är mindre än originalen. Tänk på att linda batteriet med tejp eller nå't och gärna fästa det på nå't sätt (dubbelhäftande tejp eller batteriklämma) annars kan det kortsluta elektroniken.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:EMG-mikar ska ha 25kohm-potar, en standard J-bas har 250k och ibland 500k. Du måste alltså byta potar, köp 25KA (GMF art.nr. 0245-000, 46 kr/st) så blir det bra!

Batteri får oftast plats i kontrollutrymmet på en J-bas, särskilt om du använder de där potarna som är mindre än originalen. Tänk på att linda batteriet med tejp eller nå't och gärna fästa det på nå't sätt (dubbelhäftande tejp eller batteriklämma) annars kan det kortsluta elektroniken.
25Kohm-potar? Både på ton och volym? Jag trodde att 250ohm var för ton och 500 för volym, eller något i den stilen :lol:

Okej, här kommer en lista på grejer jag behöver skaffa, om någon kan hjälpa mig på GMF genom att säga vad jag borde satsa på så vore det jättesnällt :D

Input-jack Ingen aning...
Potar 3st såna här: http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Batterihållare http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Rattar http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Skruvar att höja och sänka mickarna med http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Vad tror ni?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ett vanligt inputsjack att sätta i kontrollplattan kan du få av mig.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Om du inte skall fästa mickarna i någon form av ram utan traditionellt rätt in i kroppen rekommenderar jag dessa:http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Kanske behöver detta också? http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071: Fan va bussigt! :D Släng med det i kropp-paketet (lustigt ord för övrigt) isf!

Danne: Sån där skumgummi satt det under mickarna från Bean, men den var så läskig så jag skrapade bort den :lol: :oops: var det ingen bra idé?

För övrigt så är basen så snyyyyyyyyygg för tillfället! Jag längar verkligen tills jag lyckats koppla ihop allting... Jag tror att ljudet kommer bli... Annorlunda! Aktiva mickar med flatwounds kommer nog kunna ge ett riktigt skojigt ljud... :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det går bra med vad som helst i skumgummiväg bara den är nårorlunda fast. Är du säker på att du skall ha humbuckerskruv?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Danne skrev:Det går bra med vad som helst i skumgummiväg bara den är nårorlunda fast. Är du säker på att du skall ha humbuckerskruv?
Nu skickade 200071 lite grejer! :D Nu borde jag faktiskt kunna färdigställa basen... Ska köpa potar och rattar till potarna bara och sen är den klar :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar