Säkring till Trace Elliot-kombo?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
00david
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 23:11

Säkring till Trace Elliot-kombo?

Inlägg av 00david »

Jag hade ett otroligt kul rep igår, det var det första på säkert två veckor eftersom vi alla i bandet går sista året på gymnasiet.. och det börjar bli mycket att göra.

I vilket fall så testade jag min nyinförskaffade Shredmaster genom Trace-kombon, och den blev helt tyst efter ett tag. "Peak overload" -lampan blinkade ju lite grann såklart, men det brukar den göra. Diverse lampor lyste fortfarande (som powerknappen), men fläkten bakpå snurrade inte. Min slutsats var då att en säkring hade gått.

Jag kunde inte hitta några externa säkringar som finns på vissa stärkare, så jag antar att jag måste öppna upp den och leta.

Kan det vara något annat? är den helt enkelt kaputt? Vad kostar en ny säkring om det nu är nåt sånt?

Till råga på allt så spelade jag sönder trummisens kaggeskinn samma dag. .. :oops:

Bild Det är en sån här det rör sig om. modellnamn gp7sm nånting.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hade en extern huvudsäkring gått hade den nog vart stendöd
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kan vara en säkring. En glassäkring kostar inte särskilt mycket. Å andra sidan finns det ju en anledning till att en säkring går. Den anledningen kan vara dyrare däremot.
Användarvisningsbild
00david
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 23:11

Inlägg av 00david »

Danne skrev:Kan vara en säkring. En glassäkring kostar inte särskilt mycket. Å andra sidan finns det ju en anledning till att en säkring går. Den anledningen kan vara dyrare däremot.
var gärna övertydlig... har inte varit med i gemet så länge att jag har hunnit pajja en säkring tidigare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag vet inte exakt hur en sådan stärkare är uppbyggd men är det så att det inte finns en säkringshållare att komma åt i chassit får du skruva isär och se om du kan hitta någon glassäkring. Ser ut som ett litet glasrör med metallpluppar i ändarna. Det jag menade med anledning är att säkringen är till för att skydda komponenter vid en överlast eller kortslutning. Säkringar brukar oftast inte gå spontant av sig själva om det inte är fabrikationsfel på dem eller att någon satt i en underdimensionerad säkring. Att bara byta säkringen utan att först leta upp vad som kan vara fel kan innebära en risk eftersom en kortslutning i en komponent kan orsaka en för hög strömrusning igenom en annan som då också går sönder. Jag tror inte att jag behöver säga att du skall ha nätsladden urryckt gärna flera minuter efter att du hade igång den senast innan du pillar i den. Det finns kondensatorer som behöver laddas ur innan man pillar i den.

Mao du kan chansa på att byta en trasig säkring men var medveten om att det kan orsaka mera problem. Det kan ju vara en överlast också, men eftersom det är en combo med avsedd högtalare tror jag inte det borde vara det. Att spela på maxvolym länge skulle kanske kunna orsaka värme och eventuellt göra att säkringen gick också.
Användarvisningsbild
00david
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 23:11

Inlägg av 00david »

säkringen var det inget fel på! jag hittade däremot att fläktgallret hade blivit intryckt och låg emot fläkten. vi har otroligt mörkt i replokalen och med öronproppar i hörde jag tydligen inte det här..

nåt överhettningsskydd måste ha gått på så den la av. var ju lätt fixat i alla fall!

tack för hjälpen med felsökning danne!

puss
Skriv svar