lacken släpper överallt!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

lacken släpper överallt!

Inlägg av hosse »

Har repat ett x antal ggr med ett hardcore-punk band de senaste veckorna och jag rycks lätt med när det är bra fart. hoppar och far över hela repan med lite småkollisioner som följd. som vanligt med andra ord.

Fast nu är min Mexare skum på allvar. den är ca 10 år gammal och lackade med hederlig gammal plastlack. har kunnat stöka som fan innan utan att lacken har tagit så mycket stryk, men efter dom här veckorna så har lacken släppt på massvis ställen! och det är inga små chips heller. lika stora som naglar ungefär. Jag ser inte detta som något negativt men likt förbannat blir man fundersam.

Varför blir det såhär? jag har inte varit överdrivet våldsam med basen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: lacken släpper överallt!

Inlägg av blackparkas »

hosse skrev:hardcore-punk.
Säger allt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Min ovetenskapliga reflexion är denna:
Modern, enkel lack lägger sig om ett skal runt trät. När det blivit några skador eller att träet lyckats ventilera lite ändå så släpper den lättare från trät vilket gör att den trillar av i "flak", stora eller små.
Typ celluslosa lack hamnar mer i symbios med träet, fäster bättre men låter också träet "andas" naturligt. Det gör att träet mår bättre och dessutom torkar/"mognar" i en naturlig takt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

200071 skrev:Min ovetenskapliga reflexion är denna:
Modern, enkel lack lägger sig om ett skal runt trät. När det blivit några skador eller att träet lyckats ventilera lite ändå så släpper den lättare från trät vilket gör att den trillar av i "flak", stora eller små.
Typ celluslosa lack hamnar mer i symbios med träet, fäster bättre men låter också träet "andas" naturligt. Det gör att träet mår bättre och dessutom torkar/"mognar" i en naturlig takt.
Jag tror att du har rätt. Cellulosalack har samma bindemedel som trä och fäster därför bättre. Det "blir ett" med träet helt enkelt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men cellulosalack slits ju betydligt fortare än plastlack. Eller?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Den kanske nöts fortare (och snyggare), men den trillar inte av i sjok.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Den kanske nöts fortare (och snyggare), men den trillar inte av i sjok.
Ah!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

fast cellulosa spricker lättare ändå
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jo, eftersom den är mycket tunnare än plastlack. Och den slits ju charmigt också... En välutförd plastlackering slits väääldigt långsamt. Min ´77-a visar ingen tecken på slitage än fasten jag inte är särskild försiktig med den.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
dereborn

Inlägg av dereborn »

200071 skrev:Min ovetenskapliga reflexion är denna:
Modern, enkel lack lägger sig om ett skal runt trät. När det blivit några skador eller att träet lyckats ventilera lite ändå så släpper den lättare från trät vilket gör att den trillar av i "flak", stora eller små.
Typ celluslosa lack hamnar mer i symbios med träet, fäster bättre men låter också träet "andas" naturligt. Det gör att träet mår bättre och dessutom torkar/"mognar" i en naturlig takt.
Jag håller på o renoverar 100 år gamla fönster just nu. Linoljefärg är som cellulosalack i det fallet. Den tränger in i trät o impregnerar o "blir en del av", samt andas o mognar. BRA!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

calif de funk skrev:Jo, eftersom den är mycket tunnare än plastlack. Och den slits ju charmigt också... En välutförd plastlackering slits väääldigt långsamt. Min ´77-a visar ingen tecken på slitage än fasten jag inte är särskild försiktig med den.
just det här med noggrannhet vid lackning tror jag man skippade när det gällde mitt ex. allt annat är skitbra för att vara Mexico, men lacken? nja, vete tusan det.

Men kul är det. nu vet jag att jag inte behöver spela lika mycket för att trasha till den. med alla lackavskrap, nötningar och dings luktar det riktigt arbetshäst över min kära bas. :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:
calif de funk skrev:Jo, eftersom den är mycket tunnare än plastlack. Och den slits ju charmigt också... En välutförd plastlackering slits väääldigt långsamt. Min ´77-a visar ingen tecken på slitage än fasten jag inte är särskild försiktig med den.
just det här med noggrannhet vid lackning tror jag man skippade när det gällde mitt ex. allt annat är skitbra för att vara Mexico, men lacken? nja, vete tusan det.

Men kul är det. nu vet jag att jag inte behöver spela lika mycket för att trasha till den. med alla lackavskrap, nötningar och dings luktar det riktigt arbetshäst över min kära bas. :D
Kör hårt och hänsynslöst :twisted: :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar