Setup på bandlös

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Janne

Setup på bandlös

Inlägg av Janne »

Helt ny på det här med bandlös bas, köpt en riktigt billig för att testa om det är något för mig. Den här basen är det;
Bild
Halsen är riktigt rak och fin, sadel och stall är däremot inte alltför roliga. Nyfken på hur en setup för bandlös "ska" vara, vilket stränghöjd har ni vid sadel respektive 12:e band? Halsen ställer man helt rak på en bandlös? Halsen saknar markeringar för banden vilket jag inte vill ha, men har prickmarkeringar på sidan av halsen. Problemet är att dessa markeringar inte stämmer särskilt väl, även när 12:e band är riktigt intonerat. Är kanske problemet den ganska höga sadeln? Vad gör man annars, ritar nya markeringar?
Många dumma frågor, tacksam för all ev. hjälp jag kan få.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag vill gärna ha en lite rakare hals på bandlösa basar, "nästan rak" typ...

Stränghöjden brukar jag skruva till på känsla, men något lägre än bandad. 2 - 2,5 mm på E-strängen och 1,5 - 2 mm på G kanske?

Sadeln ska filas ner tills det går in ett papper mellan greppbräda och strängar (eller tunna G-strängen från en gitarr).

Intonering är inte lika petigt som på en bandad, men det underlättar om man kollar så att den är i närheten!

När det gäller halsmarkeringarna så har en del bandlösa prickarna där de sitter på bandade basar, mitt mellan bandstavarna, och andra har prickarna där bandstavarna skulle ha suttit. Lurigt det där...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Janne

Inlägg av Janne »

Tackar. I stort sett allt jag behöver veta med ganska få ord, lysande!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Intonering är inte lika petigt som på en bandad, men det underlättar om man kollar så att den är i närheten!
Är man ovan så är det ganska bra med en välintonerad bandlös, eftersom man i början går mycket efter markeringarna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:
BarbequeVillage skrev:Intonering är inte lika petigt som på en bandad, men det underlättar om man kollar så att den är i närheten!
Är man ovan så är det ganska bra med en välintonerad bandlös, eftersom man i början går mycket efter markeringarna.
Självklart är det bättre med en välintonerad bas än en felintonerad bas, särskilt om man är ovan vid bandlöst. Vad jag menar är att om basen saknar strecken på greppbrädan så kommer man ändå inte att veta exakt var man ska sätta fingret och då måste man lita på sina öron iallafall. Om intoneringen då är några cent off så spelar det mindre roll.

Men bra är bättre, det håller jag med om! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Även om du sätter fingret direkt på bandstrecket så måste man ju ändå intonera med fingret om man skall få rätt pitch.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har lättare att spela stämt på en utan linjer än med. Linjerna förvillar bara. Har hjälpprickar på ovansidan. Bandlöst skall spelas med öronen och inte ögonen.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Gary Willis har finfin info. på sin hemsida.
Skriv svar