För djup halsficka !!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

För djup halsficka !!!

Inlägg av Kale »

Köpte ny hals till min gamla jazzbas (Ibanez 70-talare). Det visade sig att halsfickan är lite för djup för den nya halsen. Finns det någon smart metod för att lösa detta? Kan man gjuta på ett lager med epoxi för att få önskad nivå eller är det kört med denna kombination hals - kropp?

/Kale
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

bygg på med faner tills du är nöjd
epoxy känns lite onödigt
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

"bygg på med faner tills du är nöjd
epoxy känns lite onödigt"

Onödigt är ok för mig, bara det blir bra. Är mer van att hantera epoxispackel än jag är van vid att bearbta trä...

/Kale
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

jag körde med "trä på tub" från Claso ohlson,
-La i en lagom tjock trädsticka som shims (min ficka var sned och glapp) och kladdade i massan.
-Spände gladpack på halsen och skruvade dit den. Tog bort överflödig massa.
- Väntade några timmar och lossade halsen samt tog bort gladpacken.
- Skruvade fast halsen igen och voilá... perfekt passform!

Fuskmetod men det funkade.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Tror ändå att resultatet blir så mycket bättre att det är värt att ta fanéralternativet. Har dessutom svårt att tro att epoxyalternativ är så mycket enklare om man vill ha en jämn yta.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:Tror ändå att resultatet blir så mycket bättre att det är värt att ta fanéralternativet. Har dessutom svårt att tro att epoxyalternativ är så mycket enklare om man vill ha en jämn yta.
Håller med!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

200071 skrev:Tror ändå att resultatet blir så mycket bättre att det är värt att ta fanéralternativet. Har dessutom svårt att tro att epoxyalternativ är så mycket enklare om man vill ha en jämn yta.
Det låter svårt i mina öron jag är som sagt inte någon höjdare på trä. Men det känns som att faneralternativet är det bästa för att få bra kontaktyta mellan hals och kropp. Finns det någon enkel beskrivning på hur man gör?


anli. Det var ungefär så jag hade tänkt göra, fast med plastspackel
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Sorry, dubbelpost !!!

Inlägg av Kale »

Edit: Sorry, dubbelpost !!!
Senast redigerad av Kale den fre 29 jun 2007, 12:55, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det finns massor med olika epoxy produkter och jag kan inte uttala mig om det- jag är ingen expert. Kan du få det jämnt och fint utan att det rinner ut igenom skruvhål och på sidan så blir det förmodligen ok. Man ska jobba med det som man är van vid men såga ut en tunn trä bit som passar halsens häl känns mycket enklare. Samtidigt tycker jag att det ska vara trä mot trä vid halsinfästningen
Hoppas det går bra!
Lycka till!
I live and I learn!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Är fickan plan så funkar ju faner galant.
Min hade behövt fräsas ur först.
"trä på tub" är segt och gummiartat innan det stelnar, sen blir det sprött och lätt bearbetat.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Vad ni är snabba :D
det är inte så svårt. Mät fickan eller rita av halsen, såga ut det eller be någon göra det i önskad tjocklek och sedan är det bara att lägga det mellan och skruva ihop. Välj faner med liknande färg som halsen (eller kroppen) så kommer det knappast att synas …
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

EA skrev:Vad ni är snabba :D
det är inte så svårt. Mät fickan eller rita av halsen, såga ut det eller be någon göra det i önskad tjocklek och sedan är det bara att lägga det mellan och skruva ihop. Välj faner med liknande färg som halsen (eller kroppen) så kommer det knappast att synas …
Skall det inte limmas?
/Kale
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

ok, då kan du ta fram lite epoxy...skojar :D
det kan du göra om du vill men behöver inte
om du vill att det inte skal synas alls... då kan du lima,betsa, lacka... :)
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

EA skrev:ok, då kan du ta fram lite epoxy...skojar :D
det kan du göra om du vill men behöver inte
om du vill att det inte skal synas alls... då kan du lima,betsa, lacka... :)
Okej!

Jag tror jag kör fanér stuket med lim, vill ha det så kompakt som möjligt för at få bra sustain ...

Tack alla för hjälpen!!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Lim behövs inte eftersom du ju skruvar ihop delarna. Det gör bara att du inte kan återställa kroppen utan att fräsa, om du skulle råka på en hals som passar.
Jag hade en HPD där jag fick skimsa 5 mm. Jag tog helt enkelt en bit plywood av rätt tjocklek och sågade till. Det funkade utmärkt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Makten skrev:Lim behövs inte eftersom du ju skruvar ihop delarna. Det gör bara att du inte kan återställa kroppen utan att fräsa, om du skulle råka på en hals som passar.
Jag hade en HPD där jag fick skimsa 5 mm. Jag tog helt enkelt en bit plywood av rätt tjocklek och sågade till. Det funkade utmärkt.
Klokt! Jag provar utan lim. Blir det inte bra så kan jag ju sätta på den gamla halsen igen...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Kalebas skrev:Klokt! Jag provar utan lim. Blir det inte bra så kan jag ju sätta på den gamla halsen igen...
En bra sak kan nog vara att rugga upp det som du använder som mellanlägg med grovt sandpapper, så att det blir ordentlig friktion mellan delarna. Då behöver du inte dra så förbaskat hårt. Är delarna glatta och halsfickan lite otajt så kan det gå att rucka på halsen, vilket ju inte är någon höjdare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Makten skrev:
Kalebas skrev:Klokt! Jag provar utan lim. Blir det inte bra så kan jag ju sätta på den gamla halsen igen...
En bra sak kan nog vara att rugga upp det som du använder som mellanlägg med grovt sandpapper, så att det blir ordentlig friktion mellan delarna. Då behöver du inte dra så förbaskat hårt. Är delarna glatta och halsfickan lite otajt så kan det gå att rucka på halsen, vilket ju inte är någon höjdare.
Tack för tipset, nu gäller det bara att få "tummen ur..."

/Kale
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Kalebas skrev:
Makten skrev:
Kalebas skrev:Klokt! Jag provar utan lim. Blir det inte bra så kan jag ju sätta på den gamla halsen igen...
En bra sak kan nog vara att rugga upp det som du använder som mellanlägg med grovt sandpapper, så att det blir ordentlig friktion mellan delarna. Då behöver du inte dra så förbaskat hårt. Är delarna glatta och halsfickan lite otajt så kan det gå att rucka på halsen, vilket ju inte är någon höjdare.
Tack för tipset, nu gäller det bara att få "tummen ur..."

/Kale
Åtta månader till med andra ord :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Tummen loss ...

Inlägg av Kale »

Idag fick jag ett ryck. Nu j-ar skulle jag ta tag i problemet med den djupa halsfickan och samtidigt lacka den nya halsen. Iväg till byggvaruhuset - nej det fanns ingen fanér där. In på ett snickeri - sur gubbe som knappt ville lyssna, inget napp!

Hemma igen - ner i källaren för att kolla om det fanns någon lämplig träbit... I bortre hörnet stod det en gammal vinlåda, perfekt: VINTAGE !!!
Bild

Tyvärr så var lådvirket för tjockt. Nu var goda råd dyra. Det krävdes något med bättre precision. En gammal tumstock av känt märke fick duga så länge.
Bild

Tumstocksbitarna ruggades upp och fixerades i ett par punkter med snabblim. Sedan var det halsens tur att få ett första lager med lack. Det såg ut att bli bra! Nu väntar jag på att lacken skall torka innan jag lägger på nästa lager...

Bild

Fortsättning följer...

/Kale
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:D

Måttfull fanér? :oops:

Ser fram mot fortsättningen.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

200071 skrev::D

Måttfull fanér? :oops:

Ser fram mot fortsättningen.
Ja, jag hoppas att det håller måttet :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har du en så´n gammal Ibanez som jag nyss plockade ihop en bandlös av tro?
Med lite udda micplacering..
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Geddy_Lee skrev:Har du en så´n gammal Ibanez som jag nyss plockade ihop en bandlös av tro?
Med lite udda micplacering..
Bild
Nej! Min har inte den placeringen på mickarna, tror jag, svårt att säga utan plektrumskydd (orkar inte kolla nu). Dessutom hade orginalhalsen blockinlägg. Jag har ägt den sedan 1977. Enligt definition i en annan tråd här på pratabas http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=672 så kan man (enligt vissa) kalla den Vintage. :)
Basen har alltid varit "död", men av sentimentala skäl och som en utmaning försöker jag nu få liv iden.

/Kale
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kalebas skrev:
Geddy_Lee skrev:Har du en så´n gammal Ibanez som jag nyss plockade ihop en bandlös av tro?
Med lite udda micplacering..
Bild
Nej! Min har inte den placeringen på mickarna, tror jag, svårt att säga utan plektrumskydd (orkar inte kolla nu). Dessutom hade orginalhalsen blockinlägg. Jag har ägt den sedan 1977. Enligt definition i en annan tråd här på pratabas http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=672 så kan man (enligt vissa) kalla den Vintage. :)
Basen har alltid varit "död", men av sentimentala skäl och som en utmaning försöker jag nu få liv iden.

/Kale
Det är inte orginalhals på den där.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar