Badass stränghöjdsjustering

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hassemannen
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 23:19
Ort: Lund

Badass stränghöjdsjustering

Inlägg av Hassemannen »

Har fått lite problem med mitt nya badass 2 stall. Skulle ställa stränghöjden idag men upptäckte till min stora förvåning att 1.5 mm insexnyckeln var för stor.

Har sökt på specifikationerna på nätet men endast kommit fram vilka dimensioner stallet har, inte insexstorleken på sadlarna.

Har letat som en galning på nätet efter mindre insex men det finns knappt att tillgå så jag gick till min musikaffär och de sa att det skulle vara 1,5 mm insex till det stallet (för övrigt är de inkompetenta i denna affär). Men trots deras råd så passar det inte? Hörde att 1.27 mm passar till vissa stall, ska det vara en sådan som man ska ha till detta? Och var får jag isåfall tag i en sådan eller mindre?

tackar på förhand!

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Upptäckte samma sak själv.
BBQ har koll på dimensionerna.
Det är väl tumgänga, men jag vet inte vilken.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

4/40" eller 6/32" brukar det vara. Tror att det är 4/40 på Badass. Jag har en sådan nyckel men vet inte måttet. :oops:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:4/40" eller 6/32" brukar det vara. Tror att det är 4/40 på Badass. Jag har en sådan nyckel men vet inte måttet. :oops:
Tror snarare på 3/64"(1.2-1.3mm cirka). 3/16" (eller 6/32" om man så vill) är 2.4mm tjock. 4/40" (eller 1/10") är 2.54mm, men ingen storlek son finns som standard inom sexkantsnycklar.
Det finns även 1.3mm i milimeterstorlekarna, men den är inte så vanlig.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Matte skrev:
200071 skrev:4/40" eller 6/32" brukar det vara. Tror att det är 4/40 på Badass. Jag har en sådan nyckel men vet inte måttet. :oops:
Tror snarare på 3/64"(1.2-1.3mm cirka). 3/16" (eller 6/32" om man så vill) är 2.4mm tjock. 4/40" (eller 1/10") är 2.54mm, men ingen storlek son finns som standard inom sexkantsnycklar.
Det finns även 1.3mm i milimeterstorlekarna, men den är inte så vanlig.
Jag ska inte säga saker utan att tänka efter....
Det jag skrev är väl skruvens "grovlek"? Tur att det finns begåvade järnhandlare!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om 1,5 mm är för stor så är det 3/64" som gäller. Fast jag hade spontant gissat på BadAss körde med 1/16" (1,58 mm)... :oops:

Tack Geddy för förtroendet! :wink:

Fick du inte med en insexnyckel när du köpte stallet? Det brukar ligga en i lådan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

1/16" brukar det ju vara på USA stall.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev: Jag ska inte säga saker utan att tänka efter....
Det jag skrev är väl skruvens "grovlek"? Tur att det finns begåvade järnhandlare!
Ja då är det något helt annat. :wink: 8)
Användarvisningsbild
Hassemannen
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 23:19
Ort: Lund

Inlägg av Hassemannen »

BarbequeVillage skrev:Om 1,5 mm är för stor så är det 3/64" som gäller. Fast jag hade spontant gissat på BadAss körde med 1/16" (1,58 mm)... :oops:

Tack Geddy för förtroendet! :wink:

Fick du inte med en insexnyckel när du köpte stallet? Det brukar ligga en i lådan.
Köpte mitt begagnat så fick varken lådan eller insexsnyckeln.

Det låter rimligt att det skulle vara 3/64" för det saknas så ytterst lite från 1,5.
Dansar runt ett vitt skelett
livet känns så fritt och rätt
bidragstagaren full och mätt
Heja Sweden vinner lätt!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hassemannen skrev:
BarbequeVillage skrev:Om 1,5 mm är för stor så är det 3/64" som gäller. Fast jag hade spontant gissat på BadAss körde med 1/16" (1,58 mm)... :oops:

Tack Geddy för förtroendet! :wink:

Fick du inte med en insexnyckel när du köpte stallet? Det brukar ligga en i lådan.
Köpte mitt begagnat så fick varken lådan eller insexsnyckeln.

Det låter rimligt att det skulle vara 3/64" för det saknas så ytterst lite från 1,5.
"Nu ska vi dansa efter min....PIPA!!!" :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hassemannen skrev:
BarbequeVillage skrev:Om 1,5 mm är för stor så är det 3/64" som gäller. Fast jag hade spontant gissat på BadAss körde med 1/16" (1,58 mm)... :oops:

Tack Geddy för förtroendet! :wink:

Fick du inte med en insexnyckel när du köpte stallet? Det brukar ligga en i lådan.
Köpte mitt begagnat så fick varken lådan eller insexsnyckeln.

Det låter rimligt att det skulle vara 3/64" för det saknas så ytterst lite från 1,5.
Då förstår jag.

Problemet med tum- och millimeternycklar är att skillnaderna är så jäkla små. Det är väldigt lätt att dra sönder en insexskruv med fel nyckel.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Re: Badass stränghöjdsjustering

Inlägg av Kale »

Hassemannen skrev:Har fått lite problem med mitt nya badass 2 stall. Skulle ställa stränghöjden idag men upptäckte till min stora förvåning att 1.5 mm insexnyckeln var för stor.
:idea: Äntligen! Jag trodde jag var tokig! Nu vet jag varför!

Min Ibanez: 1.5 mm
Min Musicman: 1/16"
Mitt Badass: 3/64"

Har inte heller någon nyckel till mitt Badass stall. Jag fick lossa strängarna, lyfta på blocken och skruva med en trästicka igår när jag behövde justera lite... :x
Användarvisningsbild
Hassemannen
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 23:19
Ort: Lund

Inlägg av Hassemannen »

Jodå, nu har allt löst sig. Köpte ett set minimalinsex och det visade sig att det var 1.3 mm nyckeln (1,27 mm eller 3/64"). Nu kan jag äntligen gå in i studion igen.

Tack för all hjälp!

/Hans
Dansar runt ett vitt skelett
livet känns så fritt och rätt
bidragstagaren full och mätt
Heja Sweden vinner lätt!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

BadAss reservdelar

Inlägg av anli »

Letar nya stallsadlar utan strängspår till ett BadAss stall av gamla modellen (I). Skall fila till dom själv (eller så mutar jag BBQ ;)).
Vart tusan hittar man sådana? Inte på GMF i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag har haft samma problem med att justera stränghöjden på mitt Badass men jag släppte bara strängarna och skuvade på skruvarna under sadlen. fast jag behövde bara höja stränghöjden lite grann.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar