Hänga basen i huvudet?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Hänga basen i huvudet?

Inlägg av 213 »

Jag vill höra vad ni har för erfarenheter av hängare (typ väggfästen) där man hänger upp basen i huvudet.
Finns det inte en risk att halsen tar stryk av det?
Jag har haft min Warwick Corvette Bubinga 6 hängande i halsen och efter ett tag upptäckte jag konstiga sprickor i halsinfästningen och efter det vågade jag inte ha den hängande i huvudet längre, medan jag haft andra som inte tycks ha påverkats alls.

Vad har ni för erfarenheter av denna typ av upphängning? Musikaffärsbiträdena envisas med att hävda att basen aaaaabsolut inte tar skada av att hänga på det sättet, men gäller det även ett Thumb-monster på 5 kg?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har märkt att min lönnhals blev aningen missfärgad av en svart hängare med svart gummi på. Hängare är inget för mig.
Gäst

Re: Hänga basen i huvudet?

Inlägg av Gäst »

213 skrev:Jag vill höra vad ni har för erfarenheter av hängare (typ väggfästen) där man hänger upp basen i huvudet.
Finns det inte en risk att halsen tar stryk av det?
Varför ska du ha basen hängande i huvudet? Det är ju mycket mer spelvänligt att ha den äver axeln på det traditionella viset.

213 skrev:Jag har haft min Warwick Corvette Bubinga 6 hängande i halsen och efter ett tag upptäckte jag konstiga sprickor i halsinfästningen och efter det vågade jag inte ha den hängande i huvudet längre
Det är klart det frestar på nackkotorna om du har 5 kilo bas som medaljong. Gå till en bra ortoped, sprickor är inget att skämta om...
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Re: Hänga basen i huvudet?

Inlägg av TredoX »

GrafZeppelin skrev:
213 skrev:Jag vill höra vad ni har för erfarenheter av hängare (typ väggfästen) där man hänger upp basen i huvudet.
Finns det inte en risk att halsen tar stryk av det?
Varför ska du ha basen hängande i huvudet? Det är ju mycket mer spelvänligt att ha den äver axeln på det traditionella viset.

213 skrev:Jag har haft min Warwick Corvette Bubinga 6 hängande i halsen och efter ett tag upptäckte jag konstiga sprickor i halsinfästningen och efter det vågade jag inte ha den hängande i huvudet längre
Det är klart det frestar på nackkotorna om du har 5 kilo bas som medaljong. Gå till en bra ortoped, sprickor är inget att skämta om...

Hahahahaha XD
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Enkel matematik: Basen väger 5 kilo, strängarnas dragkraft är ungefär 90 kilo på en fyrsträngad med 50-105 stämd i E. Att hänga basen i huvudet minskar således påfrestningen på halsen med några procent. Du behöver inte oroa dig ett skvatt alltså.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Re: Hänga basen i huvudet?

Inlägg av gäst »

213 skrev:Jag vill höra vad ni har för erfarenheter av hängare (typ väggfästen) där man hänger upp basen i huvudet.
Finns det inte en risk att halsen tar stryk av det?
Jag har haft min Warwick Corvette Bubinga 6 hängande i halsen och efter ett tag upptäckte jag konstiga sprickor i halsinfästningen och efter det vågade jag inte ha den hängande i huvudet längre, medan jag haft andra som inte tycks ha påverkats alls.

Vad har ni för erfarenheter av denna typ av upphängning? Musikaffärsbiträdena envisas med att hävda att basen aaaaabsolut inte tar skada av att hänga på det sättet, men gäller det även ett Thumb-monster på 5 kg?
Köp en riktig bas så slipper du oroa dig.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hahahahaha.. hejja johannes!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har alla mina basar hängande på väggen och har så haft i tio års tid. Hittills har det inte gjort någon åverkan alls på dem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

De flesta musikaffärer har väl sina stränginstrument hängande så?
Precis som makten säger, jag ser bara positiva aspekter.
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Re: Hänga basen i huvudet?

Inlägg av 213 »

GrafZeppelin skrev:
213 skrev:Jag vill höra vad ni har för erfarenheter av hängare (typ väggfästen) där man hänger upp basen i huvudet.
Finns det inte en risk att halsen tar stryk av det?
Varför ska du ha basen hängande i huvudet? Det är ju mycket mer spelvänligt att ha den äver axeln på det traditionella viset.

213 skrev:Jag har haft min Warwick Corvette Bubinga 6 hängande i halsen och efter ett tag upptäckte jag konstiga sprickor i halsinfästningen och efter det vågade jag inte ha den hängande i huvudet längre
Det är klart det frestar på nackkotorna om du har 5 kilo bas som medaljong. Gå till en bra ortoped, sprickor är inget att skämta om...
Tack Gustaf... *skickar bajs med posten*
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Se bara till att inte ha nån hållare som färgar av sig.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Så länge det är basen och inte basisten som hänger i huvudet så är det ju rätt lugnt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

Makten skrev:Enkel matematik: Basen väger 5 kilo, strängarnas dragkraft är ungefär 90 kilo på en fyrsträngad med 50-105 stämd i E. Att hänga basen i huvudet minskar således påfrestningen på halsen med några procent. Du behöver inte oroa dig ett skvatt alltså.
Aha, intressant synvinkel. Det har jag inte tänkt på. Tackar för det!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Däremot ska man ju naturligtvis välja rätt vägg, alltså inte ytterväggar t.ex. men det var ju gammal skåpmat...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar