Hjälp! Förstärkarmysterium

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Hjälp! Förstärkarmysterium

Inlägg av 200071 »

En gammal Laneycombo som uppför sig mystiskt.
Om man sätter på den utan att plugga in något och drar på till klockan 12 på både gain och master och sedan nuddar gainratten eller frekvenskontrollen till mideq:n så surrar den ganksa rejält, för att inte tala om när jag petar på själva potten! Men håller jag i potten och samtidigt tar i chassit tystnar det i sort sett.
Kopplar man in en bas så låter det också en massa fast ganska olika beroende på bas, störst skillnad är det nog om det är aktiv eller passiv. Det mesta tystnar om man håller i sladden eller någon switch. Eller i chassiet.
Antar att det är något jorfel, men vad vågar man göra?
Samtidigt är det lite kul att peta med fingrarna inne i förstärkaren med strömmen på :shock:
Vad konstigt det killar i fingrarna....
Förmodligen omöjligt för någon att svara på det med denna konstiga beskrivning; eller också är det genant enkelt för den som vet...
dereborn

Inlägg av dereborn »

samma fel som det vanligaste felet på gamla H-D elsystem....
Jordångest.

NÅNTING i stärken har tappat kontakten med jord. Har du tur är det bara så mkt oxid i nån pot att den inte jordar. har du otur får du leta dej harmynt innan du hittar det....

Vanlig felsökning o en burk elektronikrengöring är en bra start!

Lycka till!
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Kolla om el uttaget är jordat!!!
Detta problem hadde jag i min gamla lägenhet där nån fuskat med elen. T.o.m LightWave-n brusade ordentligt.

/EA
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Ja, kolla eluttag mer än en gång. Min gamla Laneycombo brukade ge mig lite pirr i fingrarna(!) när den var ansluten till ett ojordat uttag, och likadant brumma en hel del om jag inte lade handen på ("jordade") strängarna.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Man kan testa att vända på kontakten i väggen (jag vet att det är AC och att det låter knäppt) men det hjälper faktiskt ibland!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Svensson skrev:Man kan testa att vända på kontakten i väggen (jag vet att det är AC och att det låter knäppt) men det hjälper faktiskt ibland!
Det är bara fasen som alternerar, nollan rör sig vanligtvis inte så mycket så det är inte så konstigt.
Annars kan det vara nån lödning som givit upp. Speciellt på rörförstärkare där arbetstemperaturen ligger nära lodets smälttemperatur. Det brukar synas på att lödningarna är grå istället för blanka. Lite färskt lod och en kort uppvärmning med kolven. Men det behövs lod med flussmedel för att det ska bli bra
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

ferm skrev:
Svensson skrev:Man kan testa att vända på kontakten i väggen (jag vet att det är AC och att det låter knäppt) men det hjälper faktiskt ibland!
Det är bara fasen som alternerar, nollan rör sig vanligtvis inte så mycket så det är inte så konstigt.
Annars kan det vara nån lödning som givit upp. Speciellt på rörförstärkare där arbetstemperaturen ligger nära lodets smälttemperatur. Det brukar synas på att lödningarna är grå istället för blanka. Lite färskt lod och en kort uppvärmning med kolven. Men det behövs lod med flussmedel för att det ska bli bra
King Crimson, tror jag bestämt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Geddy_Lee skrev:
ferm skrev:
Svensson skrev:Man kan testa att vända på kontakten i väggen (jag vet att det är AC och att det låter knäppt) men det hjälper faktiskt ibland!
Det är bara fasen som alternerar, nollan rör sig vanligtvis inte så mycket så det är inte så konstigt.
Annars kan det vara nån lödning som givit upp. Speciellt på rörförstärkare där arbetstemperaturen ligger nära lodets smälttemperatur. Det brukar synas på att lödningarna är grå istället för blanka. Lite färskt lod och en kort uppvärmning med kolven. Men det behövs lod med flussmedel för att det ska bli bra
King Crimson, tror jag bestämt!
Hahahaha!!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

funkys**t skrev:
Geddy_Lee skrev:
ferm skrev:
Svensson skrev:Man kan testa att vända på kontakten i väggen (jag vet att det är AC och att det låter knäppt) men det hjälper faktiskt ibland!
Det är bara fasen som alternerar, nollan rör sig vanligtvis inte så mycket så det är inte så konstigt.
Annars kan det vara nån lödning som givit upp. Speciellt på rörförstärkare där arbetstemperaturen ligger nära lodets smälttemperatur. Det brukar synas på att lödningarna är grå istället för blanka. Lite färskt lod och en kort uppvärmning med kolven. Men det behövs lod med flussmedel för att det ska bli bra
King Crimson, tror jag bestämt!
Hahahaha!!
ööhh fattar ju inget nu... :?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Det häftigaste skivomslaget jag vet. King Crimson In the court of the crimson king.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

ferm skrev:Det häftigaste skivomslaget jag vet. King Crimson In the court of the crimson king.
Något ångestladdat, lite skriet över det..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar