Avbandning-Blodad tand!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Avbandning-Blodad tand!!

Inlägg av kmo »

Fick som sagt blodad tand av Semborgs inlägg.
Igår kväll åkte banden av med hjälp av en liten avbitare och en god whisky. Det hela gick ganska lätt bara man tar det försiktigt. Använde samma plastiskt trä som Semborg, efter första slipning ser det ut som nedan. Ska spackla en gång till o sen lacka x antal lager med schysst båtlack. Fler bilder följer efter hand.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Stort!

Vad är det för hals?.. huvudet såg trevligt ut..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Banda av lönnhals är lite hardcore... :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Halsen är i rosenträ, handbyggd i Motala runt -97 av Robban Sahling(Ares).
Nu blir han väl purken eftersom jag slipade till huvudet oxå o då rök hans logga..
Rundade även till det övre hörnet, blev lite mindre -90-talslook, nöjd!
Väntar ivrigt på att andra omgången spackel ska torka!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tycker den känns lite som en blandning av Retro-serien status gjorde.. och en fernandes.. snygg!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

säker på att det är rosewood? vet att han kört ek-, päronträ och andra lite mer oortodoxa träslag på en del av hans instrument.

jag vill också ha en bashals att banda av, har bandat av en gitarrhals en gång när halsen hade slagit sig på den. Den blev ganska oanvändbar kan jag tillägga :mrgreen: :twisted:
Senast redigerad av knedy den lör 08 sep 2007, 16:35, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

kmo skrev:Halsen är i rosenträ, handbyggd i Motala runt -97 av Robban Sahling(Ares).
Nu blir han väl purken eftersom jag slipade till huvudet oxå o då rök hans logga..
Rundade även till det övre hörnet, blev lite mindre -90-talslook, nöjd!
Väntar ivrigt på att andra omgången spackel ska torka!
Hela halsen eller bara grepbrädan?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Greppbrädan är i rosenträ, icke att förväxla med rosewood.
Halsen är jag ej säker på. Lägger ut en bild på baksidan av halsen när jag kommer hem så får expertisen säga sitt!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Håller som jag sa i Semborgs icke-band-tråd på att banda av en usel Falconbas med lönnhals och den hänger på tork efter första lacklagret nu! Bilder kommer, då med Diesels gamla P-mickar monterade och klara! Blir svart med mässings/alu-skydd och lönnhals, real 50´s! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

kmo skrev:Greppbrädan är i rosenträ, icke att förväxla med rosewood.
Ehh... , que?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Fick det förklarat för mig nån gång, rosenträd är nåt som växer i sydamerikansk regnskog, rödaktig i färgen o förmodligen utrotningshotat.. Alltså inte samma sak som klassisk greppbräderosewood.
Sitter o väntar på att ösregnet ska ge sig så slippappret kan komma fram igen!! Bra sugen på o få på första lagret lack så man kan börja ana slutresultatet! Varför har man aldrig hållt på med sånt här förut? Skitkul!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

vad ska halsen sitta på för bas?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Ska sitta på en varmoth p-specialkropp, finns bild på posta bilder tråden, typ s.76. Men jag tror nog att EMG-mickarna får bytas ut mot nåt passivt..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

kmo skrev:Fick det förklarat för mig nån gång, rosenträd är nåt som växer i sydamerikansk regnskog, rödaktig i färgen o förmodligen utrotningshotat.. Alltså inte samma sak som klassisk greppbräderosewood.
Sitter o väntar på att ösregnet ska ge sig så slippappret kan komma fram igen!! Bra sugen på o få på första lagret lack så man kan börja ana slutresultatet! Varför har man aldrig hållt på med sånt här förut? Skitkul!!
Rosenträ är lika med rosewood fast på svenska. Det är förbjudet att avvärka rosenträ i Latinamerika sedan 1965-66. Däremot används indijsk rosenträ flitigt. Det finns alltså olika rosenträds sorter :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Överbevisad! Vad tror du om härstamning på min bräda med tanke på färgen?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

i pre-cbs fender sitter rosenträ från latinamerika.. sen blev det indien..

Totalt onödigt inlägg :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

kmo skrev:Överbevisad! Vad tror du om härstamning på min bräda med tanke på färgen?
Det var inte menat som överbevisning, hedersord :D. Jag kan nästan försäkra dig att det där inte är någon brasiliansk rosenträ utan säkert indijsk. Men det är bara estetiskt fråga i vilket fall som helst.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:i pre-cbs fender sitter rosenträ från latinamerika.. sen blev det indien..

Totalt onödigt inlägg :)
Just det. Pre CBS fram till Januari 1965 = brasiliansk rosenträ. Senare kommer den indijska. Det är klart, under 1965 fanns fortfarande brasiliansk rosenträ i omlopp, dock bara det som var lagrat från tidigare. Nu när jag tänker efter, så måste förbudet ha införts tidigare än 1965 det år det lagrade brassevirket började ta slut.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Hur har ni fått för er att brasiliansk rosewood(jakaranda) är så ovanligt och speciellt? :mrgreen:

Här var en snygg och billig hals hos warmoth med brasiliansk rosewood och quartersawn lönnhals = väldigt diskret porrighet.
http://www.warmoth.com/showcase/sc_guit ... _filter=22

Den här har vad jag vill kalla ovanligt trä i greppbrädan, brasiliansk vit rosewood:
....varning för gitarr.
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

knedy skrev:Hur har ni fått för er att brasiliansk rosewood(jakaranda) är så ovanligt och speciellt? :mrgreen:
Vi pratade om 60-talet. 1965-66 blev det omöjligt att hitta brasse rosewood pga avverkningsförbudet från tidigare. Saker kan naturligtvis ha ändrats med tiden fast inte dramatiskt. Skogarna i Latinamerika är ju världens andningsorgan du vet :D. Det finns säkert vissa sortens brasse rosewood som går å få tag på som den vita t. ex. men då är det säkert frågan om någon slags kontrollerat avverkning. Det finns som sagt en hel flora av trädsorter som hamnar under rosewood kategorin och även under brasse rosewood.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Schysst diskussion!! Har efter regnavstannande slipat lite o det blir snyggt!! Brasilianskt eller inte.. Tyvärr var det för mörkt för att få till nåt hyfsat kort baksida hals men även den blir grymt fin. Antar att man efter slipning bör olja in halsen(baksida) vilken typ av olja bör jag använda?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

kmo skrev:Schysst diskussion!! Har efter regnavstannande slipat lite o det blir snyggt!! Brasilianskt eller inte.. Tyvärr var det för mörkt för att få till nåt hyfsat kort baksida hals men även den blir grymt fin. Antar att man efter slipning bör olja in halsen(baksida) vilken typ av olja bör jag använda?
Baksidan kan man antingen olja in eller lackera. Grepbrädan likaså. BBQV är bättre på den fronten och jag antar att han kommer in snart med sin ekspertis :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

kmo skrev:Schysst diskussion!! Har efter regnavstannande slipat lite o det blir snyggt!! Brasilianskt eller inte.. Tyvärr var det för mörkt för att få till nåt hyfsat kort baksida hals men även den blir grymt fin. Antar att man efter slipning bör olja in halsen(baksida) vilken typ av olja bör jag använda?
Jag brukar använda Tungolja till halsen.
Tänkte skriva att munlädret blir snabbare så men jag låter bli
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Tungolja???
Är det samma som kravallolja?
HB, Skogstjärnans ohyvlade, sprattelvatten? :D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Den här har vad jag vill kalla ovanligt trä i greppbrädan, brasiliansk vit rosewood:
Det där var nog den mest smaklösa gitarr jag sett. Som om det skulle bli vackrare för att träslagen är mer ovanliga? :?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar