Byta H-sträng

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Byta H-sträng

Inlägg av Gröna Lyktan »

Hej!

Har ett lite pinsamt problem, jag har nyss köpt min första 5:a, och skulle byta strängarna från fabriken till Ernie Ball Slinky´s 45-130. Har aldrig bytt H-sträng förut.....Den var helt hopplös att linda runt stämskruven, släppte hela tiden, pga tjockleken när jag skulle spänna åt. Jag har bytt bassträngar i tioårs tid utan problem, men känner mig nu som en rookie. Har ni några tips???
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Byta H-sträng

Inlägg av FreCKo »

Gröna Lyktan skrev:Hej!

Har ett lite pinsamt problem, jag har nyss köpt min första 5:a, och skulle byta strängarna från fabriken till Ernie Ball Slinky´s 45-130. Har aldrig bytt H-sträng förut.....Den var helt hopplös att linda runt stämskruven, släppte hela tiden, pga tjockleken när jag skulle spänna åt. Jag har bytt bassträngar i tioårs tid utan problem, men känner mig nu som en rookie. Har ni några tips???
Har du inte såna där stämskruvar där man kan pressa ner strängen i själva strängpinnen? Prova det? :D
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

[Har du inte såna där stämskruvar där man kan pressa ner strängen i själva strängpinnen? Prova det? ]

Asså? Jag trodde de var ventilationshål :D

Skämt åsido så är problemet att böja strängen så att den lindar sig runt stämskruven, hur ska jag få till böjvinkeln utan att skada strängen? Ingen som har haft detta problem?

[/quote]
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Är strängarna så långa (dvs hela delen som ej har ytterlindningen tvingas bli bortkapad) att du är tvingad att trycka ner ytterlindningen i stämskruven ifrån start alltså?
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Nej, jag har rätt längd på strängen, men trots att den lindade delen inte har ytterlindning, så är är det ett h-----e att tvinga ner strängen, så att den kan lindas, den är ju stark som en linbanekabel!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Jag har inga direkta tips, tycker själv det kan vara lite meckigt att byta B-strängen. Men du behöver inte linda strängen flera varv, det räcker att böja till den lite och spänna med hjälp av stämskruven.
Musik är oändlig
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Tack för tipset! Jag har försökt linda den lika många varv som E-strängen, det är nog därför den trilskats. Det verkar som om B-strängen bara behöver lindas knappt ett varv. Ibland är det de "enkla" sakerna som strular. Tack igen för alla tips!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Gröna Lyktan skrev:Tack för tipset! Jag har försökt linda den lika många varv som E-strängen, det är nog därför den trilskats. Det verkar som om B-strängen bara behöver lindas knappt ett varv. Ibland är det de "enkla" sakerna som strular. Tack igen för alla tips!
jag brukar linda mina strängar något varv eller två, krävs oftast inte mer :D Jag blev dock lite fundersam när jag skulle stämma, det krävdes mycket mer vridande på stämskruvarna för att stämma :? En bieffekt av korta strängar, men hur som helst är det värt det :wink:
Skriv svar