Storslagna planer

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Storslagna planer

Inlägg av Foxbat »

Nu har jag kommit fram till att jag, eftersom jag inte har nån dyr origalmärkesbas, likväl kan modda dem så de faller mig mer på läppen eller bara blir lite snyggare/mer custom till usteendet.

Objekt no. 1

Epiphone Tunderbird

Bild


Med denna skulle telejacket (som Macahans -76:a) bytas mot ett stratajack och sitta i linje med kroppen under rattarna. Det skulle nog vara svart då tror jag. Ev gjort hela skiten mer åt Elitistvarianten med kromat istället för svart. men stallet blir kanske inte så lätt att få tag på? Ska jag då slänga på en kåpa över stallet istället? Någon som är kompis med Photoshop får gärna flippa på fruktkakan och komma med bilder...

Åikter om detta?

Objekt no.2

Bild

Här det stora. Jag vill inte ha kvar den aktiva elektroniken i denna. Jag vill helst inte sälja den eftersom den är min första egna bas. Jag har i princip noll kunskap om vad som försiggår under den lilla lukan på baksidan (På rickenbacker finns inte ens nån lucka!?!) :shock: :wink:
Alltså. Skrota det aktiva skall göras men jag behöver väl inte byta mikarna för det? Stämskruvarna skall bytas till svarta. Passar dessa på T-birden och vice cersa? Vart mäter man diametern som står i produktinfon?
Och då kommer jag snabbt in på detta spåret. Skall jag göra den så svart som möjligt? Svarta stämmisar, stall och rattar. Bilden på tjejen skall ju va kvar så den blir inte helt svarta hingsten. Jag funderar på att göra ett "placeboplektrumskydd" vid rattarna med vit dekalplast i nåt mönster eller bara linjer.

Skumma ut mina frågor ur texten och försök få en bild av mitt tänk med basarna. Jag har aldrig petat i basarna men börjar bli riktigt sugen på att testa mina idéer nu. jag uppskattar om förslagen ni kommer med håller sig på jordliga summor.

Tack på förhand.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tycker dunderfät skulle bli som coolast om du satte på ett svart p-skydd istället! Sen tycker jag den är snygg som den är med svart mekanik(hata krom :oops: ). Men nu är det ju förstås dina åsikter som räknas(till viss del iallafall :wink: ), så du får välja själv :) . Angående ´däffmättal basen, det ska nog gå att koppla förbi preampen, men det vetejagfasen hur man skulle göra, så om jag vore som antingen skaffa ett uppladdningsbart batteri, eller skaffa nya mickar. Eller försöka koppla bort preampen, men det skulle nog gå tveksamt :roll: . EMG är enligt mej det fetaste mick-märket, iallafall av mickar som jag har prövat! Dom är förvisso i 1000kr klassen, fast det finns en passiv serie(aldrig prövat eller hört), som går att få för typ 600 eller nåt, sen Select, har jag heller aldrig prövat, men dom är också väldigt billiga har jag för mej, 300kr klassen typ. Dessutom är de design by EMG, vilket är mycket snyggt! Sen kan det nog också betyda att dom har EMG:s underbara quik-connect system, vilket är perfekt om man vill byta mickar utan att löda. Nu tror jag å anda sidan inte att dom har det :oops: .

Och apropå rickenbackern :) Nu har du inte frågat om det, men jag måste ändå glänsa med mina kunskaper och berätta hur det ligger till :wink: Istället för att hugga ut kontrollutrymmet på baksidan, har man gjort det på framsidan, under p-skyddet! Likadant gör man på jazzbasar och p-basar och liknande, och jag tycker det är riktigt skitdåligt... Tänk om man vill köra utan p-skydd förihävvetä! :evil: förvisso får man då ha en ful kontrollplatta på baksidan, men i mitt tycke är framsidans utseende viktigare än baksidans!
:o
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vill du ha kromat stall på Epin kan du använda Allparts stall:

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Du får mäta diametern och ev längd på strängposterna på stämskruvarna för att se om det går att skifta mellan de två basarna.

Kollade Warwicks sida och det verkar som att din Vampyre (tyvärr i detta fall) har aktiva mickar + en tvåbands aktiv eq vilket innebär att det är kört att köra passivt med de mickarna.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Svart stall till Warwicken finns att köpa från Thomann, kostar 48€
Stämmisar svart har jag köpt direkt från Warwick 5,55€/styck
Rattar från Thomann enkla 2,35 dubbla 4,11€
Allt som behövs i verktygsväg är en stor Pozidrivemejsel några insexnycklar, en liten krysspårsmejsel och en skiftnyckel
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Tack Danne för info. Perfekt med länk till tipsen! Det är ju snyggt med krom på T-birden. Kanske skulle köpt ett sånt stall, kromade stämmisar och ett dito stratajack då? Eller ska jag köra på med svart jack även när all annan mekanik är krom? Får fendermodellen stämmisar plats? Jag har inte basen hemma så jag kan mäta osv. Men Gibsons gamla åskfåglar hade vääl sådana så de kanske passar.

Blir det så kanske jag får lugna mig med Vampyren och efter vad jag kunde förstå så var mikarna aktiva. det blir lte dyrt med ett mikbyte också.

Det får bli fokus på åskfågeln och kanske till att skriva annons om Vampyren då?
Skall fundera frenetiskt nu...
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

cheers, ferm.

Ev lämnas det projektet åt sitt öde. Jag får se. är mer sugen på att grejja med Thunderbirden.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

frågan är ju som sagt om det bär sig att fixa rockbassen..

Det är inte jättesvårt, men det kan bli kostsamt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Foxbat skrev:Får fendermodellen stämmisar plats? Jag har inte basen hemma så jag kan mäta osv. Men Gibsons gamla åskfåglar hade vääl sådana så de kanske passar.
Vet inte hur Epi-modellen är men standard Fender får inte plats på nuvarande Gibson T'birds pga att hålen sitter för tätt. Hipshot Ultra Lites får plats om man vill ha klövervred (dyra men man får ner vikten på ett framtungt instrument):

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Annars kan Gotoh passa:

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Finns en kopia också som inte kostar skjortan:

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2791
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Storslagna planer

Inlägg av saft »

Foxbat skrev:Ska jag då slänga på en kåpa över stallet istället? Någon som är kompis med Photoshop får gärna flippa på fruktkakan och komma med bilder...
vart får man tag i kåpa till stallet? vill åxå ha de till min epi...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

the_great_alfonzo skrev:Likadant gör man på jazzbasar och p-basar och liknande, och jag tycker det är riktigt skitdåligt... Tänk om man vill köra utan p-skydd förihävvetä! :evil:
På en Jazzbas är det väl inga problem att ta bort plektrumskyddet? Jaco för helvete! :D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Den här kåpan ser ut som att den är en kopia på Gibsons gamla stallkåpor. Har själv varit sugen på att testa en och isf utrusta de gamla Gibsonbasarna jag har som saknar den.

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

dexter skrev:
the_great_alfonzo skrev:Likadant gör man på jazzbasar och p-basar och liknande, och jag tycker det är riktigt skitdåligt... Tänk om man vill köra utan p-skydd förihävvetä! :evil:
På en Jazzbas är det väl inga problem att ta bort plektrumskyddet? Jaco för helvete! :D
Syftade på kontrollplattan i det fallet :wink: Jacos må vara lite cool, men coolast skulle nog ändå vara med varken p-skydd eller kontrollplatta :) !
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Än ett tack till svaren.
Skall kolla om en kåpa får plats över stallet. Det blir nog en sån till att börja med.
Hur tror ni installationen av stratajacket kommer gå. Vad jag minns så är det inte särskilt trångt i det utrymmet. Svart eller krom? Jag har så svårt att bestämma mig.
Men denna är ju snygg!

Bild

Är Gotohs stämskruvar Klöverformade eller den andra formen (vingen)?
Ska kolla om jag kan skifta med Rockbassen så det blir billigt.

Men ska jag ha svart eller kromat jack?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Jaha flickor vad tror ni om detta. Kromat stall (kanske +kåpa) Fendermodell på stämkruvarna och svart stratajack. Mikarna är ju fortfarande svarta på min till skillnad fån den på bilden.

I mitt huvud blir det snyggt. Mer åt originalet är ju inte fel.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det kan nog faktiskt vara rätt snyggt det.. även om jag hundra gånger om skulle säga så här.. : "chromade mickar för helsicke!!!!" :)
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Ja jo.
Vart finns såna att köpa? eller finns det lösa ersättnngskåpor?

Det blir nog kromat stratajack trots allt. Varför blyga?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag säger som jag alltid säger... Svart mekanik är såååååååååå snyggt............... mmmmmmmmmmmmmmm.....
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Aktiva mikar!?

Inlägg av GNUlars »

Jag tror att du kan använda originalmikarna passivt. Det är i princip bara EMG som har preampen inbyggd i själva miken, och det är lika få som har mikar som är byggda enbart för att användas med preamp.
Aktiva mikar finns egentligen inte, men det finns lågohmiga mikar som har klen utsignal och är avsedda för preamp. Dessa klarar sig inte utan preamp. EMG:s mikar är sådana, men de har sin preamp inbyggd i själva mikkåpan. EMG: passiva serie är helt vanliga passiva mikar.

Ett enkelt test är att löda tåtarna direkt från miken till jacket eller håll eller tejpa tåtarna direkt på gitarrkabeln (eller löd på ett löst jack som är tvåpoligt om du blir förvirrad av det trepoliga jacket som sitter i basen, ett tvåpoligt går inte att koppla fel...) Låter det normalt nu så är miken helt vanlig.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Ahaa! En tax i mocka ska du ha. Jag får ta och testa detta om det inte är någon som vill köpa den av mig.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Ok. Igår var det stora julslakten och delarna flög från min thunderbird. En stund... Tills allt gick åt pipan. Fendermodellen på stämskruv. även den mindre, har för stor platta och kan inte radas upp på huvudets längd. Det jag behöver nu är en kapslad stämskruv mod. Warwick men med Fenders klöverförm på skruvarna. Finns detta eller får jag nöja mig med kromade Warwicks?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Hmm. Hipshot Ultralight jag fick en länk till kanske funkar ändå?
Någon fom har sådana och kan mäta hur långt man måste ha mellan hålen? Så vingarna på skruven inte går i varann vill säga.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har en flock kromade HipShot UltraLite liggande. Vredet är 40 mm brett, så om hålen sitter tätare än 40 mm cc så blir det svårt. Mina är till salu för en tvåhundring styck. Kolla diametern på hålen, 14 mm ska det vara, så vi vet om de passar om du är intresserad!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Aktiva mikar!?

Inlägg av BBQV »

GNUlars skrev:Jag tror att du kan använda originalmikarna passivt. Det är i princip bara EMG som har preampen inbyggd i själva miken, och det är lika få som har mikar som är byggda enbart för att användas med preamp.
Aktiva mikar finns egentligen inte, men det finns lågohmiga mikar som har klen utsignal och är avsedda för preamp. Dessa klarar sig inte utan preamp. EMG:s mikar är sådana, men de har sin preamp inbyggd i själva mikkåpan. EMG: passiva serie är helt vanliga passiva mikar.

Ett enkelt test är att löda tåtarna direkt från miken till jacket eller håll eller tejpa tåtarna direkt på gitarrkabeln (eller löd på ett löst jack som är tvåpoligt om du blir förvirrad av det trepoliga jacket som sitter i basen, ett tvåpoligt går inte att koppla fel...) Låter det normalt nu så är miken helt vanlig.

Lars
Om MEC-mikarna har loggan i guldtext så har de inbyggd preamp, är texten i silver så är det vanliga, passiva. Dynamic Correction tror jag det står på dem också. I övrigt instämmer jag med GNUlars.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Ohh. Ja jag tackar jag. Jag har inte thunderbirden i närheten men ska undersöka hur det ligger till med måtten. Schallers fenderstämskruv passade ganska jätteexakt i hålen utan bussningen. Så jag antar det blir tvunget att borra upp hålen om det går med storleken på Ultralitens vred.

Vad texten på mikarna en gång hade minns jag inte. men det ska nog synas någonstans. Jag kommer nog lämna mikarna åt sitt öde där de sitter. Ev byter jag ut stämskruvarna och stallet till svarta varianter.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

BBQV: C/C-mått på hålen är vad jag kan se 39 mm. Är det möjligt att klämma dit Hipshot-skruvarna? Det kanske är omöjligt iochmed hålens nuvarande storlek och avstånd. Kan det gå om man tar sig för ett projekt och flyttar hålen bakåt och förstorar dem?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Skriv svar