Maktens märkliga modifieringar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Maktens märkliga modifieringar

Inlägg av Makten »

Nu kommer säkert några av er tycka att jag är dum i huvudet, men jag gjorde igår en ganska "vågad" modifiering som jag tycker är helt klockren efter lite utprovande. Basen har såpass lätt kropp och tung hals (eller tunga stämmisar) att den var framtung. Dessutom ville jag att den skulle hänga "längre bak" för att få bättre spelbarhet. Jag tog helt sonika och satte borren rätt i baksidan av kroppen och flyttade axelbandsknoppen dit! :lol: Och det blev hur bra som helst. Den balanserar bättre och hänger mer på "rätt ställe". Det enda är att man får ha lite koll så att man inte vränger loss bandet från knoppen när man trär på sig basen.
Rekommenderas för den som har samma problem och inte bryr sig om andrahandsvärde. Typ ingen på Pratabas alltså.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Re: Maktens märkliga modifieringar

Inlägg av Diesel »

Makten skrev:Nu kommer säkert några av er tycka att jag är dum i huvudet, men jag gjorde igår en ganska "vågad" modifiering som jag tycker är helt klockren efter lite utprovande. Basen har såpass lätt kropp och tung hals (eller tunga stämmisar) att den var framtung. Dessutom ville jag att den skulle hänga "längre bak" för att få bättre spelbarhet. Jag tog helt sonika och satte borren rätt i baksidan av kroppen och flyttade axelbandsknoppen dit! :lol: Och det blev hur bra som helst. Den balanserar bättre och hänger mer på "rätt ställe". Det enda är att man får ha lite koll så att man inte vränger loss bandet från knoppen när man trär på sig basen.
Rekommenderas för den som har samma problem och inte bryr sig om andrahandsvärde. Typ ingen på Pratabas alltså.

Bild
Tror du jag brytt mig om andrahandsvärde på min squire? Dyra moddar som sänker värdet..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Fan, du är ju helt skadad... :shock:
Måste säga att du har rätt kul grejor för dig och jag tror säkert många av dem funkar. :wink:

Dock håller jag nog med Diesel att om det var en billigare bas skulle jag nog inte bry mig så mycket heller.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Maktens märkliga modifieringar

Inlägg av Danne »

Makten skrev: Rekommenderas för den som har samma problem och inte bryr sig om andrahandsvärde. Typ ingen på Pratabas alltså.
:D . Lysande! Jag har hört talas om blyvikter hängandes i bakre knoppen alt blyvikter i kontollutrymmet. Det där var något nytt och alla sätt är bra utom de dåliga.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Maktens märkliga modifieringar

Inlägg av Makten »

Danne skrev: :D . Lysande! Jag har hört talas om blyvikter hängandes i bakre knoppen alt blyvikter i kontollutrymmet. Det där var något nytt och alla sätt är bra utom de dåliga.
Jag har faktiskt aldrig sett nån som gjort på detta sätt, men det funkar uppenbarligen. :P

Jag var förstås ironisk med "ingen på Pratabas", men de flesta verkar ju vara inne på dyra instrument eller "original". :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fan va' smart! Men sitter inte knoppen ivägen? Känner du inte av den när du spelar? Att skruva fast axelbandet med en skruv och bricka skulle i så fall lösa det, men då är det ju svårt att få bort axelabandet förstås...

Dessutom är detta ytterligare ett argument för tunga kroppar! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

LYSANDE!

....för att koppla lite till ditt tidigare ämne, där du berörde känslor till sitt instrument :wink: ....så är det väl så att om man ändå aaaaldrig tänker eller kommer göra sig av med sitt favoritinstrument, men känner att man behöver göra en modd (som troligen sänker värdet) för att det skall passa bättre (mekanisk eller ljudmässig) så är det ju bara att köra hårt! Hur "galet" det än kan verka!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten: KLOCKRENT!

Jag ska ta detta i beaktning när jag bandar på 5:an.. den är framtung pga att den inte är lackad och halsen har ebony bräda..

Kul som fan!

:D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

bra ide!
men hur hänger den?
bra?
isf beordrar jag alla med framtunga instrument att genast göra likaledes!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Fan va' smart! Men sitter inte knoppen ivägen? Känner du inte av den när du spelar?
Nej, den är faktiskt inte i vägen alls. Den kommer en bit till höger om magen, men om man är lite lagd åt det rundare hållet så kanske det är värre.
Att skruva fast axelbandet med en skruv och bricka skulle i så fall lösa det, men då är det ju svårt att få bort axelabandet förstås...
Ja, jag satte dit ett par lite större knoppar som jag hade liggandes, som dessutom är ganska rundade. Mitt axelband är av styvt läder, så det sitter rätt bra. Straplocks är väl en idé annars, men de står ut så fasligt mycket.
Man skulle också kunna försänka knoppen, men det är lite för stort ingrepp även för min smak.
JMP skrev:LYSANDE!

....för att koppla lite till ditt tidigare ämne, där du berörde känslor till sitt instrument :wink: ....så är det väl så att om man ändå aaaaldrig tänker eller kommer göra sig av med sitt favoritinstrument, men känner att man behöver göra en modd (som troligen sänker värdet) för att det skall passa bättre (mekanisk eller ljudmässig) så är det ju bara att köra hårt! Hur "galet" det än kan verka!
Ja, precis. Det är ju dumt att finna sig i att det inte passar riktigt bara för att det är "original". Kanske dumt att börja borra i ett värdefullt instrument dock (eller såga sönder huvudet på snygga Ibanezer :twisted: ).
Liten skrev:Makten: KLOCKRENT!

Jag ska ta detta i beaktning när jag bandar på 5:an.. den är framtung pga att den inte är lackad och halsen har ebony bräda..

Kul som fan!

:D
Beroende på kroppsformen och din spelstil så bör det också gå att flytta knoppen nedåt på bakkanten där den normalt sitter. Nackdelen med det är att basen kommer att vilja luta utåt om man inte lägger armen över den. Om du i min bild tänker dig en förlängning av axelbandet i dess nuvarande sträckning så kommer den i så fall att sluta nånstans nere på undersidan av basen. Lite väääl långt ner för att få samma balans.
criss skrev:bra ide!
men hur hänger den?
bra?
isf beordrar jag alla med framtunga instrument att genast göra likaledes!
Den hänger utmärkt, men jag kan ju bara tala för mig själv. Jag har basen väldigt högt, så det kanske inte funkar alls om man har den lågt. Men det borde nästan göra ännu mer effekt då, om jag tänker rätt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det är ju strålande! Logiskt tänkande utan att vara låst i "måsten" kan man komma långt med!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

criss skrev:bra ide!
men hur hänger den?
How´s it hangin´...heter det! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag gjorde en liten moddning åt samma håll på min Burns.
Den vägde ner i kroppen, eftersom den är så gigantisk.
Jag flyttade dock bara den bakre axelbandsknoppen några cm
och fick den därmed att hänga mer rakt.

Tycker bara samma som ngn annan; gör det inte ont att spela med den där tuggandes mot kroppen? Den mänskliga alltå?
Du kanske redan svarat på det, eftersom jag inte orkade läsa hela tråden?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Geddy_Lee skrev:Tycker bara samma som ngn annan; gör det inte ont att spela med den där tuggandes mot kroppen? Den mänskliga alltå?
Den tuggar inte mot kroppen, som jag skrev ovan. :wink: Knoppen hamnar till höger om min kropp så att säga. Axelbandet sitter ju som vanligt men basen förskjuts lite.

Jag vägde den just hemma hos mor och far förresten, då jag inte har någon våg. Badrumsvågen visade 3,0 kilo och köksvågen 3,5. Ganska lätt för en Precision oavsett vad som är rätt. :) Inte fjäderlätt dock, men jag vet inte om det är något att eftersträva ljudmässigt heller.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar