Reprologga *matching headstock, arbetet påbörjat!*

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ebay är jag inte ett dugg sugen på. Köpa saker av privatpersoner utomlands helt utan säkerhet?? Nej tack.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
knedy skrev:Skaffa en Fenderlogga istället, det blir ett bättre instrument.
Tycker Parkas, ja! :P
Självklart!!
Det blir iaf mycket coolare... :D




Makten:
De summor som det handlar om för en Suqierlogga, vad kan det röra sig om, en 100:ing max?
Tror inte det är nå´n som riskerar att fördärva sitt Ebay-rep för det och inte heller är det väl någon jättestor förlust för dig heller om det ändå skulle vara fallet.

Personligen är jag grympt skeptisk till att köpa dyrare saker på Ebay men folk köper ju både basar och prylar och tom bilar via Ebay så då ska nog du kunna köpa en logga :D

Tyskbasen min är köpt via tyska Ebay, och även om det hamnade precis över tusenlappen totalt sett så var jag ganska tveksam ändå..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

blackparkas skrev:
calif de funk skrev:
blackparkas skrev:
calif de funk skrev:
blackparkas skrev:Själv tycker jag Fucker är klockren...
Hette förresten Fucker jämt förut när jag lirade datorspel...
Och du äger en stooor bil också, eller :lol: ?

Nja, det kan jag inte påstå.
Men motorn i Camaron är väl 3 ggr så stor som motorn i frugans Rover... :D
Great! Då vet du vad jag syftade på (bolds)? :lol:
Aha.... du menar så....!

:D
Kompensera är OK :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:De summor som det handlar om för en Suqierlogga, vad kan det röra sig om, en 100:ing max?
Tror inte det är nå´n som riskerar att fördärva sitt Ebay-rep för det och inte heller är det väl någon jättestor förlust för dig heller om det ändå skulle vara fallet.

Personligen är jag grympt skeptisk till att köpa dyrare saker på Ebay men folk köper ju både basar och prylar och tom bilar via Ebay så då ska nog du kunna köpa en logga :D

Tyskbasen min är köpt via tyska Ebay, och även om det hamnade precis över tusenlappen totalt sett så var jag ganska tveksam ändå..
Jo, inte lär det bli särskilt dyrt. Jag är bara allmänt skeptisk och rädd för strul.
Jag får förresten noll träffar på "Squier logo", så jag vet inte om det går att hitta ändå.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Makten skrev:Jo, inte lär det bli särskilt dyrt. Jag är bara allmänt skeptisk och rädd för strul.
Du låter som min morsa när hon ska beställa från Bokus. :D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Hmm, var får man tag i en Fenderlogga, om det nu är omöjligt med Squier? Jag har ju en bra ursäkt i alla fall; skiten existerar inte. :evil:

Jag ämnar försöka inhandla lite prylar idag. Rundstav, lämplig borr samt lack. Klarlack har jag redan, men jag måste ta med bazn till färghandlarn och be honom matcha nåt mot kroppen.
Borren ska jag ha för att flytta stämskruvarna till "rätt" ställe (a la Fender). Verkar korkat att inte fixa det samtidigt om jag nu ändå ska kladda dit lack utanpå. :roll: Bakifrån kommer ingenting synas heller eftersom plattorna för stämmisarna är så stora.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:De summor som det handlar om för en Suqierlogga, vad kan det röra sig om, en 100:ing max?
Tror inte det är nå´n som riskerar att fördärva sitt Ebay-rep för det och inte heller är det väl någon jättestor förlust för dig heller om det ändå skulle vara fallet.

Personligen är jag grympt skeptisk till att köpa dyrare saker på Ebay men folk köper ju både basar och prylar och tom bilar via Ebay så då ska nog du kunna köpa en logga :D

Tyskbasen min är köpt via tyska Ebay, och även om det hamnade precis över tusenlappen totalt sett så var jag ganska tveksam ändå..
Jo, inte lär det bli särskilt dyrt. Jag är bara allmänt skeptisk och rädd för strul.
Jag får förresten noll träffar på "Squier logo", så jag vet inte om det går att hitta ändå.

Samma här, tycker det är skitläskigt.
Just Ebay är det ju dock ganska lämpligt när man kan betala med paypal. En liten försäkring känns det som iaf.
Men de små summorna det rör sig om i det här fallet skulle jag våga chansa med dock. Men finns det inga loggor så är det ju skit samma :D


Fenderloggor vet jag att det sålts på både Blocket och Vendolin.


Tror basen kommer blir riktigt snygg m matching HS, vit Fenderyxa med vitt huvud och gärna hela halsen är ju görsnyggt!


EDIT: Man kanske skull göra matching på Tyskbasen?
Vet inte om det skulle bli så snyggt med Union Jack på huvet men... typ röd eller nå´t skulle nog bli fränt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Fixa en egen logga som det står Squier på. Det måste väl finnas någon av byggarna här som kan göra sånt?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Makten skrev:Hmm, var får man tag i en Fenderlogga, om det nu är omöjligt med Squier? Jag har ju en bra ursäkt i alla fall; skiten existerar inte. :evil:

Jag ämnar försöka inhandla lite prylar idag. Rundstav, lämplig borr samt lack. Klarlack har jag redan, men jag måste ta med bazn till färghandlarn och be honom matcha nåt mot kroppen.
Borren ska jag ha för att flytta stämskruvarna till "rätt" ställe (a la Fender). Verkar korkat att inte fixa det samtidigt om jag nu ändå ska kladda dit lack utanpå. :roll: Bakifrån kommer ingenting synas heller eftersom plattorna för stämmisarna är så stora.
men testa och maila Squier. du kanske har tur och får en logga från dom.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

Makten om du är pallar hade det varit kul om du gjort en how-to guide med bilder likt Semborgs avbandning-tråd eller bara dokumenterat arbetetsgång!
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

a-row skrev:Makten om du är pallar hade det varit kul om du gjort en how-to guide med bilder likt Semborgs avbandning-tråd eller bara dokumenterat arbetetsgång!
Självklart! Jag kommer att dokumentera allt. Jag var nyss och köpte en borr. Någon vettig rundstav kunde jag däremot inte hitta, så jag får bege mig till närmaste byggvaruhus. De förplåtade hålen är förstås 11/16", vilket är ungefär 17,5 mm. Det får bli 18 istället av förklarliga skäl. Glappar bussningarna så blir det till att skimsa med tejp eller nåt. :lol:
Ska strax ner till Alviks måleributik och se om de har nån bra färg. Jag tar med basen så att man kan matcha skapligt. Eftersom det är så liten yta som dessutom är plan så kan det nog till och med funka utan spray. Bara man gör det ordentligt och efterslipar så. Vi får se vad de har där nere.

Tillägg: Hehehe! Nu har jag "allt" jag behöver (utom logga). Undrar var fasen det här ska sluta. Jag kommer att dokumentera noggrant under jobbet. I brist på ordentliga prylar så kommer det att bli ett jädra handjagande av allt. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Okej, nu är jag igång på riktigt! Känsliga läsare varnas för hantverksmässigt tveksamma metoder. :lol:

Igår inhandlade jag lite prylar. I brist på vett tog jag vad som fanns till hands. En lite för stor borr (18 mm istället för 11/16" = 17,5 mm), ett kvastskaft (!) istället för träplugg, samt helt vanlig alkydfärg istället för spray. Färgen blandades för att matcha basen hos måleributiken, då jag tog med mig basen och bad om detta.

Bild

Bild

Bild

Efter demontering vidtar pluggandet av originalhålen. Jag avverkade kvastskaftet för hand tills det passade med lite våld i hålen helt enkelt.

Bild

Sen var det bara att såga till lämpligt långa bitar och limma i hålen.

Bild

Bild

Huvudet är här slipat så att man inte känner pluggarna med fingertopparna över huvud taget.

Bild

Sedan vidtog ett jäkla räknande, mätande och funderande för att överföra måtten på Fenderhuvudet jag hade på datorskärmen till Squierhuvudet. Här har jag märkt ut var de nya hålen ska vara.

Bild

Provar hur det ser ut att lägga bussningarna ovanpå. Ser riktigt ut. Ignorera att bussningarna är kopparfärgade; det skall ordnas sen.

Bild

Fram med borren... Pelarborr är för fåntrattar, här kör vi hardcore med handborrmaskin! En riktigt dålig batteridriven sådan dessutom.
Jag insåg raskt att borren nog skulle dra snett om jag borrar rakt igenom eftersom fiberriktningen i pluggarna ligger 90 grader mot i huvudet. Så jag gjorde inte mer än såhär, och filade sen upp hålen för hand. Det var drygt, men blev bra till slut.

Bild

Nu börjar det likna nåt!

Bild

Kollar om hålen ligger ordentligt i linje, eller om jag måste justera filningen. Ser finfint ut. Check!

Bild

Påkluddning av lack. Det ser inget vidare ut just nu, men det kommer att jämna ut sig själv en aning när det får ligga. Sen ska det slipas och lackas minst en gång till. Därefter klarlack.

Bild

Under tiden jag väntar så ska jag fixa bussningarna rena från nickelrester och koppar. Det är sviterna efter en misslyckad relicering jag gjorde för ganska länge sedan (dessa stämmisar satt då på min J&D). Nicklet försvann helt enkelt bitvis fullständigt, och den underliggande förkoppringen kom fram. Nu blir det till att slipa stålrent.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ser ju ut att bli bra det där, även fast kvastskaftet var något ajg aldrig skulle kunna komma på :D
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Ser ju ut att bli bra det där, även fast kvastskaftet var något ajg aldrig skulle kunna komma på :D
Jag kom faktiskt på det när jag såg skaftet i måleributiken. 27:-, som hittat. :lol:

Jag postade om det här på Talkbass också, och de verkar tycka att jag är helt dum i huvudet, hehe. Obegripligt att lägga ner tid på en Squier, typ. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

haha!

det ser bra ut, även om jag är emot anti matching-headstock.

spacklade du innan du la lacken? tänkte så det inte blir fula halvringar där skaftet limmades in.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

hosse skrev:spacklade du innan du la lacken? tänkte så det inte blir fula halvringar där skaftet limmades in.
Nä, limmet skötte det rätt bra tror jag. Det har sjunkit en liten aning i en av ringarna vad jag kan se nu, men det torde försvinna med slipning och nästa lager lack.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Det ser riktigt bra ut. Nu återstår väl bara att hitta en logga då.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

Det där kommer nog bli riktigt snyyygt! bra jobbat Makten. Har tyckt något var skumt med squier huvet men inte fattat riktigt vad det var. Gillar att det folk delar med sig av sina projekt här på pratabas, finns mycket insperation att hämta.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är inte långt mellan tanke och handling hos dig Makten! Jag är imponerad av hur rakt du lyckades borra hålen med så enkla medel som du beskriver. Ser bra ut så här långt. Fortsätt posta bilder på slip- och lackjobben.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Matte skrev:Det ser riktigt bra ut. Nu återstår väl bara att hitta en logga då.
Jepp, och jag väntar nog med klarlacken tills jag hittar en logga. Jag kommer att montera ihop allt innan det är helt klart alltså, för jag måste ju ha något att spela på. :wink:
a-row skrev:Det där kommer nog bli riktigt snyyygt! bra jobbat Makten. Har tyckt något var skumt med squier huvet men inte fattat riktigt vad det var. Gillar att det folk delar med sig av sina projekt här på pratabas, finns mycket insperation att hämta.
Det tog mycket funderande innan jag begrep vad som var "felet". Jag har suttit i Photoshop och lagt olika bilder över varandra för att jämföra, och till slut kunde jag dra slutsatsen att huvudena är i stort sett identiska så när som på stämmisarna. Huvudena skiljer sig lite beroende på halsbredden dock, vilket gör att vinkeln på den övre linjen blir brantare på vintage-instrumenten med bred hals (44,5 mm mot 41,3 på denna). Det undre "bladet" är nog också en aning större på Squiern, men det är mest snyggt.
BarbequeVillage skrev:Det är inte långt mellan tanke och handling hos dig Makten! Jag är imponerad av hur rakt du lyckades borra hålen med så enkla medel som du beskriver. Ser bra ut så här långt. Fortsätt posta bilder på slip- och lackjobben.
Jo, jag brukar inte låta förnuftet råda i såna här situationer. Får jag en idé så gäller det att sätta den i verket innan jag glömmer bort den. :lol: Det är i och för sig inte helt sällan jag tar mig vatten över huvudet heller. Att slipa ner pluggarna av kvastskaftet (som bara stod upp kanske en millimeter) var ett rent helvete, vilket jag inte räknat med. Fy faaaan vad hårt det var, och jag gör ju allt för hand. 120-papper, klots och värk i handen blev det. Borrandet hade blivit betydligt sämre om jag borrat rakt igenom, så det var nog klokt att bara låta borren göra en antydan och sedan fila. Det är lagom snygga hål på baksidan, men de döljs ju av stämskruvarnas plattor, så det skiter jag i. Man har inte så mycket val när man inte har annan verkstad än skrivbordet. :roll:
Lacken kommer att ta lång tid på sig att härda tror jag, eftersom den är oljebaserad. Så det dröjer ett par dagar innan jag vågar slipa. Nu ska jag försöka få de där fula bussningarna fri från kopparplätteringen. Jag gissar på att det blir riktigt jobbigt också. :twisted:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:EDIT: Man kanske skull göra matching på Tyskbasen?
Vet inte om det skulle bli så snyggt med Union Jack på huvet men... typ röd eller nå´t skulle nog bli fränt!
Jag missade visst det här. Du skulle ju kunna göra en "stripe" på huvudet som motsvarar flaggans mönster som fortsätter! Det borde bli skitsnyggt. Alltså blå botten och sen en röd linje med vita kanter som löper som en förlängning av halsen. :P

Tillägg: Såhär!

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Fan!

hur ska jag nu modda squiern för att följa efter?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:EDIT: Man kanske skull göra matching på Tyskbasen?
Vet inte om det skulle bli så snyggt med Union Jack på huvet men... typ röd eller nå´t skulle nog bli fränt!
Jag missade visst det här. Du skulle ju kunna göra en "stripe" på huvudet som motsvarar flaggans mönster som fortsätter! Det borde bli skitsnyggt. Alltså blå botten och sen en röd linje med vita kanter som löper som en förlängning av halsen. :P

Tillägg: Såhär!

Bild

Klockrent!!!

Funderar på att lacka om basen totalt.
Samma mönster men byta ut den röda mot orange...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det var ända in i Valhalla vad lång tid det tar för lacken att härda då... Har inte kunnat slipa den än. :evil:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vad är det för lack? 2-k?
När jag lackade min avbandade var det klart slipbart efter mindre än ett dygn, körde med höglank båtfernissa!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar