För hög stränghöjd

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

För hög stränghöjd

Inlägg av Vibe »

Fick hem en ny (gammal) bas idag, nåt slags hopplock/hemmabygge.
Stränghöjden är otäckt hög, går inte att skruva ner strängarna mer.
Så vad kan tänkas vara lämpligast sätt att åtgärda detta?
Har funderat på att lägga något mellan halsen och kroppen, men kommer det påverka ljudet?

Förmodar att det finns fler som haft detta lilla trassel så jag förlitar mig på er
8)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Är det högt redan på första bandet och dessutom jämt högt över alla strängar,
så kan det kanske vara läge att plocka bort sadeln och fila ner den från undersidan.

Frågan är ju halsens vinkel oxå.
Om det går att släppa ngt på den?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ett slags hemmaplock, eh?!! Bildh!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev:Ett slags hemmaplock, eh?!! Bildh!
Carl?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Skulle ta mig en kik längstmed gräppbrädan..
Om halsen har alderles för mycket böj (den skall vara spikrak) så har du lite pill med din trusrod att göra..
Sen om den skall släppas är jag inte så säker på? Heter det så när man drar åt den?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:Skulle ta mig en kik längstmed gräppbrädan..
Om halsen har alderles för mycket böj (den skall vara spikrak) så har du lite pill med din trusrod att göra..
Sen om den skall släppas är jag inte så säker på? Heter det så när man drar åt den?
Förstod igår att herr Årnes reagerade på min OLP 5:a.
Det var någe hiskeligt vad det hade bananat till sig.
Fick dra åt trussen ett varv, säkert....och det känns inte helt färdigt än. :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:den skall vara spikrak
Fan heller. Då blir den helt ospelbar, tycker jag. Och eftersom det finns åtminstone en som tycker det så "ska" den definitivt inte vara rak. :wink: Läs vilken setup-beskrivning som helst så står det att halsen ska ha en viss böj. Annars blir det bara en jäkla massa rassel.
Böjen gör nämligen (om den är optimal) att frigången mellan sträng och nästföljande band är precis samma över hela halsen. Är halsen rak så ökar vinkeln mellan sträng och hals ju högre upp på halsen man spelar. Följdaktligen kommer man att behöva ha onödigt hög stränghöjd för att undvika rassel nere mot sadeln till.
Senast redigerad av Makten den fre 30 nov 2007, 09:12, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har disskuterat lite med vibe om det här över msn. Inte halsens böj som är problemet. Strängarna är bara snorhöga.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:
Liten skrev:den skall vara spikrak
Fan heller. Då blir den helt ospelbar, tycker jag. Och eftersom det finns åtminstone en som tycker det så "ska" den definitivt inte vara rak. :wink: Läs vilken setup-beskrivning som helst så står det att halsen ska ha en viss böj. Annars blir det bara en jäkla massa rassel.
Böjen gör nämligen (om den är optimal) att frigången mellan sträng och nästföljande band är precis samma över hela halsen. Är halsen rak så ökar vinkeln mellan sträng och hals ju högre upp på halsen man spelar. Följdaktligen kommer man att behöva ha onödigt hög stränghöjd för att undvika rassel nere mot sadeln till.
Intressant! Ungefär hur mycket böj rekommenderas och hur mäter man enklast det?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

TDHP skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:den skall vara spikrak
Fan heller. Då blir den helt ospelbar, tycker jag. Och eftersom det finns åtminstone en som tycker det så "ska" den definitivt inte vara rak. :wink: Läs vilken setup-beskrivning som helst så står det att halsen ska ha en viss böj. Annars blir det bara en jäkla massa rassel.
Böjen gör nämligen (om den är optimal) att frigången mellan sträng och nästföljande band är precis samma över hela halsen. Är halsen rak så ökar vinkeln mellan sträng och hals ju högre upp på halsen man spelar. Följdaktligen kommer man att behöva ha onödigt hög stränghöjd för att undvika rassel nere mot sadeln till.
Intressant! Ungefär hur mycket böj rekommenderas och hur mäter man enklast det?
Prova dig fram tills du hittar det som passar dig säger jag. Sålde min femma till en kille som tyckte den var ospelbar med de justeringar jag trivdes med :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:
Liten skrev:den skall vara spikrak
Fan heller. Då blir den helt ospelbar, tycker jag. Och eftersom det finns åtminstone en som tycker det så "ska" den definitivt inte vara rak. :wink: Läs vilken setup-beskrivning som helst så står det att halsen ska ha en viss böj. Annars blir det bara en jäkla massa rassel.
Beror givetvis på om du kör med "noll" i stränghöjd i stallet??
Vi är som vanligt olika.. men om syftet är att få en så bra "action" som möjligt förespråkar jag att halsen är så rak den bara kan.. sen jysterar man stallet och stränghöjden efter det. Vissa basar har dåligt jysterade halsar av olika anledningar.. dåligt slipade band är vanligt förekommande anlednig.. då är det svårt att ha en rak hals.. men det betyder inte att man per default ska avfärda principen av att ha en så rak hals som möjligt bidrar till bättre action.. sen kan man ju lätt skita i action också.. man kan trivas med sitt instrument ändå..

Jag hänvisar ofta till: http://garywillis.com/pages/bass/bassma ... anual.html

Gör det igen...

EDIT: Vill kommentera att jag föredrar en så låg action som det bara fysiskt går.. väldigt många andra gör det inte.. då kan man ju ha lite banan i halsen utan att det märks.. För mig är det inte en option längre .. många tyckte säkert att min hals va väldigt rak innan Mattisson jysterade den.. men nu är den spikrak.
Senast redigerad av Liten den fre 30 nov 2007, 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:Jag har disskuterat lite med vibe om det här över msn. Inte halsens böj som är problemet. Strängarna är bara snorhöga.
Då låter det som att det är samma "problem" som jag har med min vita P-bas;
Det behöver slipas på sadeln.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Liten skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:den skall vara spikrak
Fan heller. Då blir den helt ospelbar, tycker jag. Och eftersom det finns åtminstone en som tycker det så "ska" den definitivt inte vara rak. :wink: Läs vilken setup-beskrivning som helst så står det att halsen ska ha en viss böj. Annars blir det bara en jäkla massa rassel.
Beror givetvis på om du kör med "noll" i stränghöjd i stallet??
Vi är som vanligt olika.. men om syftet är att få en så bra "action" som möjligt förespråkar jag att halsen är så rak den bara kan.. sen jysterar man stallet och stränghöjden efter det. Vissa basar har dåligt jysterade halsar av olika anledningar.. dåligt slipade band är vanligt förekommande anlednig.. då är det svårt att ha en rak hals.. men det betyder inte att man per default ska avfärda principen av att ha en så rak hals som möjligt bidrar till bättre action.. sen kan man ju lätt skita i action också.. man kan trivas med sitt instrument ändå..

Jag hänvisar ofta till: http://garywillis.com/pages/bass/bassma ... anual.html

Gör det igen...
Och han skriver: "There needs to be some relief or bow in the neck to
compensate for this curve and allow the string to
vibrate freely but stay close to the neck." :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kalebas skrev:
Liten skrev:
Makten skrev:
Liten skrev:den skall vara spikrak
Fan heller. Då blir den helt ospelbar, tycker jag. Och eftersom det finns åtminstone en som tycker det så "ska" den definitivt inte vara rak. :wink: Läs vilken setup-beskrivning som helst så står det att halsen ska ha en viss böj. Annars blir det bara en jäkla massa rassel.
Beror givetvis på om du kör med "noll" i stränghöjd i stallet??
Vi är som vanligt olika.. men om syftet är att få en så bra "action" som möjligt förespråkar jag att halsen är så rak den bara kan.. sen jysterar man stallet och stränghöjden efter det. Vissa basar har dåligt jysterade halsar av olika anledningar.. dåligt slipade band är vanligt förekommande anlednig.. då är det svårt att ha en rak hals.. men det betyder inte att man per default ska avfärda principen av att ha en så rak hals som möjligt bidrar till bättre action.. sen kan man ju lätt skita i action också.. man kan trivas med sitt instrument ändå..

Jag hänvisar ofta till: http://garywillis.com/pages/bass/bassma ... anual.html

Gör det igen...
Och han skriver: "There needs to be some relief or bow in the neck to
compensate for this curve and allow the string to
vibrate freely but stay close to the neck." :wink:
Igen.. halsen är visuellt utan kurva/grop/banan.. spåren i sadeln och vinkeln i infästningen av halsen gör att jag kan ha det så på min bas..
Jag var inte missnöjd med hur den "spelade" innan jysteringen.. men Mattisson filade ner sadeln och de 2 första banden.. sedan rätade han ut den lilla böj som var i halsen.. givetvis så kan man inte räta ut halsen tills den spänner ner strängarna mot banden.. men visuellt så går det att ha en spikrak hals utan att strängarna ligger på...

EDIT: Jag inser att jag kommer få ta foton på halsen för att bevisa min poäng.. återkommer när det är gjort.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev: EDIT: Jag inser att jag kommer få ta foton på halsen för att bevisa min poäng.. återkommer när det är gjort.
Jag tror att du inser rätt. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Va? Försöker du mena att vi är obstinata här?! :wink:
EDIT: Jag inser att jag kommer få ta foton på halsen för att bevisa min poäng.. återkommer när det är gjort.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev: EDIT: Jag inser att jag kommer få ta foton på halsen för att bevisa min poäng.. återkommer när det är gjort.
Jag tror att du inser rätt. :wink:
Och ja.. jysteringsskruven (Micro-tilt) på baksidan av halsen är skruvad i botten.. mao har halsen full kontakt mot kroppen i infästningen ..

Bild

EDIT: för att förtydliga vad det är jag menar.

Setup "B" är exempel på hur många instrument ser ut idag... (vissa dras nog med setup "A" tillochmed..)

Jag förespråkar en modifierad "C" där man höjer upp stränghöjde i stallet och ev mickarna för att kompensera för detta.. Setup "C" kräver dock att bandslipningen är så bra som det går...
Varför förespråkar jag detta? Jo för att få en så jämn action som möjligt på alla positioner av halsen vid en så lång stränghöjd som möjligt.. Vilket du inte lyckas lika bra med i figur "B"..

Bild
Senast redigerad av Liten den fre 30 nov 2007, 10:27, redigerad totalt 3 gång.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Beror givetvis på om du kör med "noll" i stränghöjd i stallet??
Vi är som vanligt olika.. men om syftet är att få en så bra "action" som möjligt förespråkar jag att halsen är så rak den bara kan.. sen jysterar man stallet och stränghöjden efter det. Vissa basar har dåligt jysterade halsar av olika anledningar.. dåligt slipade band är vanligt förekommande anlednig.. då är det svårt att ha en rak hals.. men det betyder inte att man per default ska avfärda principen av att ha en så rak hals som möjligt bidrar till bättre action.. sen kan man ju lätt skita i action också.. man kan trivas med sitt instrument ändå..

Jag hänvisar ofta till: http://garywillis.com/pages/bass/bassma ... anual.html

Gör det igen...

EDIT: Vill kommentera att jag föredrar en så låg action som det bara fysiskt går.. väldigt många andra gör det inte.. då kan man ju ha lite banan i halsen utan att det märks.. För mig är det inte en option längre .. många tyckte säkert att min hals va väldigt rak innan Mattisson jysterade den.. men nu är den spikrak.
Man kan mycket väl ha rak hals, men så låg stränghöjd som möjligt utan rassel uppnår man inte om halsen är rak.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tror det är svårt att ha lägre stränghöjd utan rassel än vad liten har på sin svarta Jazz.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:Man kan mycket väl ha rak hals, men så låg stränghöjd som möjligt utan rassel uppnår man inte om halsen är rak.
Ta en titt på föregående sida där jag försökt förklara i bilder..

Igen.. inga sanningar.. bara hur jag har kommit fram till vad som funkat bäst för mig..

(Ang att gilla låg stränghöjd: Jörgen som var meck på gammla Estrad skrek NEJ!! Inte han igen!! när jag kom ner i källaren vecka efter vecka under 2 mån tid.. för att få min gammla 83:a jazz bandslipad... han sa gång på gång.. Anders.. man kan INTE ha 0 i stränghöjd och förvänta sig att den inte ska rassla... Jörgen har och hade fel... man kunde inte ha det på den basen bara... :lol: )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Ta en titt på föregående sida där jag försökt förklara i bilder..

Igen.. inga sanningar.. bara hur jag har kommit fram till vad som funkat bäst för mig..

(Ang att gilla låg stränghöjd: Jörgen som var meck på gammla Estrad skrek NEJ!! Inte han igen!! när jag kom ner i källaren vecka efter vecka under 2 mån tid.. för att få min gammla 83:a jazz bandslipad... han sa gång på gång.. Anders.. man kan INTE ha 0 i stränghöjd och förvänta sig att den inte ska rassla... Jörgen har och hade fel... man kunde inte ha det på den basen bara... :lol: )
Slipar man banden för minimalt rassel vid helt rak hals så är det en annan femma. Antagligen bildar då bandens överdelar tillsammans en båge. Det är inte en slump att exempelvis "PLEK" bygger på att halsen har en jämn kurva. Det är inget hokus-pokus, om allt annat stämmer på basen så är möjligheten till minst rassel som störst när halsen är en aning böjd. Om det inte är så på just din bas så är det nåt som är lurt. Du skrev ju exempelvis att de första banden slipats, och det förklarar en del. Det är ju bandens överdelar som är intressant, inte själva halsen.

Tillägg: Det jag vill komma fram till är att det i allmänhet inte är att rekommendera en helt rak hals, oavsett om det funkar bäst på din bas eller ej. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:
Liten skrev:Ta en titt på föregående sida där jag försökt förklara i bilder..

Igen.. inga sanningar.. bara hur jag har kommit fram till vad som funkat bäst för mig..

(Ang att gilla låg stränghöjd: Jörgen som var meck på gammla Estrad skrek NEJ!! Inte han igen!! när jag kom ner i källaren vecka efter vecka under 2 mån tid.. för att få min gammla 83:a jazz bandslipad... han sa gång på gång.. Anders.. man kan INTE ha 0 i stränghöjd och förvänta sig att den inte ska rassla... Jörgen har och hade fel... man kunde inte ha det på den basen bara... :lol: )
Slipar man banden för minimalt rassel vid helt rak hals så är det en annan femma. Antagligen bildar då bandens överdelar tillsammans en båge. Det är inte en slump att exempelvis "PLEK" bygger på att halsen har en jämn kurva. Det är inget hokus-pokus, om allt annat stämmer på basen så är möjligheten till minst rassel som störst när halsen är en aning böjd. Om det inte är så på just din bas så är det nåt som är lurt. Du skrev ju exempelvis att de första banden slipats, och det förklarar en del. Det är ju bandens överdelar som är intressant, inte själva halsen.
Absolut... .. allt spelar in som du säger... som jag skrev så är anledningen att jag valt att ha basen på detta sättet är för att få en så jämn action på alla positioner av halsen som möjligt.. men det tar tid och jobb att ta reda på och jystera ett instrument så att det passar en själv.. har tagit mig över 10 år med min nuvarande bas.. och ändå var det inte förens för några månader sedan den blev RIKIGT riktigt bra.. :oops:
Mängden arbete man måste lägga ner kan vara i relation till hur gammalt instrument man har.. Jag har haft.. som många andra en svag banan med störst "hump" runt det 12:e bandet.. Nya instrument har sällan det problemet så vitt jag sett.. de har ofta en jämnare böj med kulmen vid huvudet.. är hur som haver mycket glad åt att den är borta..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag föredrar ordentligt hög stränghöjd, så jag har gärna en rejäl bananhals. :lol: Jag vill kunna spela ordentligt hårt utan att det skramlar det minsta. Sen gillar jag också när det är lite "motstånd" i basen på något sätt. På bandlös däremot har jag spikrak hals och extremt låg stränghöjd.

Smaken är som baken. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:Jag föredrar ordentligt hög stränghöjd, så jag har gärna en rejäl bananhals. :lol: Jag vill kunna spela ordentligt hårt utan att det skramlar det minsta. Sen gillar jag också när det är lite "motstånd" i basen på något sätt. På bandlös däremot har jag spikrak hals och extremt låg stränghöjd.

Smaken är som baken. :)
+1!! det måste topic owner ta ställning till förr eller senare och jystera efter det..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det blir rejält stor skillnad i låg och hög stränghöjd.. på min gamla mexbas hade jag vansinnigt hög stränghöjd för det lät så jäkla bra.. när den blev justerad till minihöjd blev jag sjukt besviken på ljudförändringen.. (hur tonen klingar).. det var riktigt bra kärna i ljudet men det var rejält trögspelat med hög stränghöjd.. spelar man inte alltför avancerade saker kan det vara riktigt trevligt med banan och hög stränghöjd.. men växlar man mellan tekniskt spel och olika musikstilar är det för mig mycket enklare med låg stränghöjd.. men man offrar ofta möjligheterna att ha rent ljud över hela halsen när man sänker stränghöjden för mycket.. (beroende på bandslitage såklart..)

Däremot kan jag ha svinlåg snabb action på thunderbirden utan att ljudet försämras märkbart.. (vilket jag inte kan på rickenbackern eller på jazzbasen)och DET tycker jag är extremt intressant..

för mig har det mynnat ut till lagom är bäst.. som är alternativ b eller 2 bland dom du postade..
Skriv svar