trådlöst, laga

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2791
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

trådlöst, laga

Inlägg av saft »

vet inte om jag lägger tråden på rätt ställe nu, men men, hör av dej om du inte tycker den passar här å vart jag borde flytta den.

på Garagerocken gigget i fredas(lyckades komma trea) lyckades jag kliva på mitt trådlösa det första jag gjorde i första låten. så ena antennen på mottagaren gick av.
det är ett Sennheiser från 4sound.
skiter väll i hur bra det är eller inte men lite drygt o lyckas kliva på det endå:P

ja till sak! somsagt det finns två antenner för att signalen ska plockas upp problemfritt(den byter till den andra om den första får någonting ivägen etc)

som tur är e inte skadan på antennen så stor utan bara själva (vad ska man kalla det) "pinnen" som gått av, det är en tio centimeter ihålig aliminuim(typ) pinne. fästet med gångjärn in i själva motagaren är fortfarande helt...(ser precis ut som antenkonstruktionen hoss vilken radio antenn som hellst)

har ingen koll på radio, elektricitet etc.
så min fråga är nu:
går det att laga genom att försöka få dit antenn-pinnen på fästet igen? kommer den kunna ta emot radiosignalerna? eller måste jag löda det eller nått i den stilen? funkar det med nån annan radiosignalsmotagande metall som antenn?

ja kort å gott, hur ska jag laga den?:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
dereborn

Inlägg av dereborn »

Du kan förmodligen 1) hitta en reservantenn hos musikaffären/generalagenten 2) hitta en antenn med samma fäste (antar att antennerna är löstagbara?) på t.ex. datatillbehörsaffärer. Trådlösa modem etc brukar ha liknande fästen. 3) löda på en kabel som funkar som antenn.

En liten detalj bara: Om du har ett "diversity"-system så växlar det mellan 2 olika frekvenser, där den ena tar över om signalen från den andra blir för svag. Det är alltså inte de 2 antennerna den växlar mellan, utan 2 frekvenser.

mvh
Besserwisseravdelningen :wink:
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2791
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

okej tack så mycket!

jo det är ett såntdäringa diversity tjoho! å de antagligen precis som du säjjer!
mvh/ obildad wannabebassist avdelningen:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar