4 strängs strängat i B....

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

4 strängs strängat i B....

Inlägg av Rufnek Oslo »

Hej - har under ett tag nu stämd min LP bas i C#. Inte droppad utan hela (hatar Droptunings). Men iaf - bandet har bytt vokalist så vi funderar stämma ännu längre ner, i B. Hittils har det gått bra med DR 4-strängs-sett i .110, och så länge dom är sprillans nya går det bra att stämma ner, men efter sisådär en vecka börjar det fladdra i C... Måste jag köpa ett 5-strängs sett och sätta inn det utan ljusa strängen? Frågan då är om halsen pallar? Fått för mig att det inte skulle vara så bra..
Eller sitter "felet" nån stans i bridge eller setup, coh fortsätta använda .110 strängarna?

Tacksam för alla svar!

/Putte
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Tunnare strängar har mer dragningskraft än tjockare så det ska inte vara några problem... tror jag, Makten får konfimera det om han läser tråden för jag har för mig det var han som klargjorde det i en tråd förrut. Bara sadeln och stallet du kanske måsta fila till lite.. kanske justera dragstången lite iaf.


får se om nån reagerar på mina ordval..
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag hajar inte det där med att tunnare strängar skulle ha mer dragningskraft...
När jag bytt till grövre strängar så märks det då klart och tydligt att halsen påverkas mer.

Men det ska inte vara några problem att stränga upp basen i BEAD.
Som sagt, sadeln som kan vara lite för trång ibland.
Det är då ingen idé att försöka med något annat än typ .130, finns ju iofs .125 osv men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tjockare strängar har mer dragningskraft vid samma pitch som tunnare. Det jag antar Makten påtalat är att tex D-strängen drar mer i halsen än E-strängen men det beror ju på att den är högt stämd. Försök stränga en .105-sträng upptill D.

Du kan ju alltid testa med ett tunt 5-strängat set. Förmodligen behöver du fila upp översadeln. Sedan skiljer sig ju fabrikaten åt också när det gäller strängspänningen.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Danne skrev:Tjockare strängar har mer dragningskraft vid samma pitch som tunnare. Det jag antar Makten påtalat är att tex D-strängen drar mer i halsen än E-strängen men det beror ju på att den är högt stämd. Försök stränga en .105-sträng upptill D.

Så är det ja 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kan varmt rekommendera att köra en B E A D-strängning. Låter bättre och är roligare att spela på än tunnare strängar. =)
Skriv svar