Svårt att justera trussrod på Jazzbas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Svårt att justera trussrod på Jazzbas

Inlägg av Dan the Man »

Tycker det är så förbålt knepigt att justera trussroden på min 60s classic JB. Den har sånt där kryss-spår nere vid kroppen. Min dragstång är lite trög så det krävs rätt mycket kraft och det är svårt om man står och vrider med en vanlig skruvmejsel. Vad använder ni andra för verktyg?
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

....antar att du släppt på strängarna....
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Ja, dom är rejält slappa. Trögheten sitter snarare i att själva stången...
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Dragstången sitter ju lite bökigt till på 60 talarna. Är inte ovanligt att man får skruva loss halsen för att komma åt. :-(
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

ingo skrev:Dragstången sitter ju lite bökigt till på 60 talarna. Är inte ovanligt att man får skruva loss halsen för att komma åt. :-(
men det är ju snyggt :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Ja, jag har fått ta av den och då kommer man ju lättare åt. Men frågan kvarstår, vad ska man ta för verktyg. Helst skulle man vilja ha en mejsel med vinklat skaft så man fick lite kraft. Ungefär som när man använder en insexnyckel.
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

köp en billig mejsel på classe o. och gå till en vän med gassvets och böj till den. :)
förvisso är det härdat stål, men det bör gå med lite våld.
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det finns en sats vinklade mejslar på Biltema:http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... -122_l.jpg
Hela 17 kr!
Fast om nån av de passar vet jag inte.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

om du inte är rädd för att göra ett litet ingrepp i basen så hade jag nog köpt en dremel och fräst ur en skåra i kroppen där trussen sitter. så har jag på min Highway Onejazz, fast det är snyggt gjort på fabriken. har du sen plektrumskyddet över så kommer inte den skåran synas och du behöver bara lossa skyddet för att komma åt med en rak mejsel. jag fick en skitlång insexnyckel med på köpet och min är dessutom gjord så att man inte behöver ta bort plektrumskyddet. det funkar utmärkt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:om du inte är rädd för att göra ett litet ingrepp i basen så hade jag nog köpt en dremel och fräst ur en skåra i kroppen där trussen sitter. så har jag på min Highway Onejazz, fast det är snyggt gjort på fabriken. har du sen plektrumskyddet över så kommer inte den skåran synas och du behöver bara lossa skyddet för att komma åt med en rak mejsel. jag fick en skitlång insexnyckel med på köpet och min är dessutom gjord så att man inte behöver ta bort plektrumskyddet. det funkar utmärkt.
Fast jag tycker att det är lättare att lossa halsen än att ta bort plektrumskyddet.

Hals: 4 skruvar
plektrumskydd: 369 skruvar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
hosse skrev:om du inte är rädd för att göra ett litet ingrepp i basen så hade jag nog köpt en dremel och fräst ur en skåra i kroppen där trussen sitter. så har jag på min Highway Onejazz, fast det är snyggt gjort på fabriken. har du sen plektrumskyddet över så kommer inte den skåran synas och du behöver bara lossa skyddet för att komma åt med en rak mejsel. jag fick en skitlång insexnyckel med på köpet och min är dessutom gjord så att man inte behöver ta bort plektrumskyddet. det funkar utmärkt.
Fast jag tycker att det är lättare att lossa halsen än att ta bort plektrumskyddet.

Hals: 4 skruvar
plektrumskydd: 369 skruvar
jag har 10 skruvar på mitt plektrumskydd på jazzbasen. :wink:

jag tycker nog att det är smidigare att bara behöva lossa på plektrumskyddet för att justera halsen. då slipper man allt onödigt jobb med att stränga om. med min metod behöver man bara slacka strängarna och sen på med plektrumskyddet igen.

men smaken är som baken, delad och lätt bruntonad.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:
bootsy skrev:
hosse skrev:om du inte är rädd för att göra ett litet ingrepp i basen så hade jag nog köpt en dremel och fräst ur en skåra i kroppen där trussen sitter. så har jag på min Highway Onejazz, fast det är snyggt gjort på fabriken. har du sen plektrumskyddet över så kommer inte den skåran synas och du behöver bara lossa skyddet för att komma åt med en rak mejsel. jag fick en skitlång insexnyckel med på köpet och min är dessutom gjord så att man inte behöver ta bort plektrumskyddet. det funkar utmärkt.
Fast jag tycker att det är lättare att lossa halsen än att ta bort plektrumskyddet.

Hals: 4 skruvar
plektrumskydd: 369 skruvar
jag har 10 skruvar på mitt plektrumskydd på jazzbasen. :wink:

jag tycker nog att det är smidigare att bara behöva lossa på plektrumskyddet för att justera halsen. då slipper man allt onödigt jobb med att stränga om. med min metod behöver man bara slacka strängarna och sen på med plektrumskyddet igen.

men smaken är som baken, delad och lätt bruntonad.
Ja. Jo, jag överdrev nog lite. Men jag har ju också kåpor, tumstöd och annat lull-lull på, så min plektrumskyddsdemontering tar nog längre tid ändå...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Eh... Dan The Man säger ju att han har tagit loss halsen, och har problem ändå som jag tolkar det.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

anli skrev:Eh... Dan The Man säger ju att han har tagit loss halsen, och har problem ändå som jag tolkar det.
Herregud, och jag som fick full pott på läsförståelsen på högskoleprovet. Fast det var många år sedan...

Vinklad mejsel är ett tips. Men inte fan ska den sitta så hårt - jag har aldrig varit med om det på någon av mina basar. Har ni?
Skriv svar