Rengöra lack!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Rengöra lack!

Inlägg av knedy »

Av någon anledning, fråga mig inte för jag är inte säker själv, hade jag en märkpenna och ritade lite på min gitarr(cellulosa-lackad) men pennan var dålig så det tog inget. Eftersom jag inte tänkte så öppnade jag pennan och tog ut grejen med färgen i och tryckte lite på plasten och det sprutade ut en jäklarns mängd färg.
Jag var inte så snabb på att agera heller, jag satt i vardagsrummet, men tids nog tog jag mig ut i köket och då hade det torkat så jag hade en stor svart fläck på gitarren. Det såg faktiskt rätt bra ut, det hade sjunkigt ner i lacken så den såg svartlackad ut där. Ett tag funderade jag över att måla över hela men bestämde mig för att testa få bort det först.
Testade en hel del grejer som finns i kök och kylskåp, lite mer okonventionell a saker bl.a några tvättmedel, tvål, ketchup, någon olja, och fick bort rätt mycket efter ett jäklarns tag gnuggande men det fanns fortfarande klara spår kvar av färgen.
I ett sista försök tog jag en klick tandkräm och smetade ut det över det drabbade området, lät det ta ett par sekunder och började gnugga bort det och snabbt som attan försvann all färg utan skador i lacken.
Nu är den jäklarns blankpolerad där också så det är bara positivt efter det här äventyret!

Så om ni någonsin får för er att öppna en märkpenna och spilla ut färg på era cellulosa-lackade instrument: Tandkräm!
Senast redigerad av knedy den mån 07 jan 2008, 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det där hade ju kunnat gå riktigt illa du, tur att det bara var en gitarr :o
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:Det där hade ju kunnat gå riktigt illa du, tur att det bara var en gitarr :o
Jag var ju inte helt dum i huvudet, spillde färgen där ett plektrumskydd ska sitta så om det hade blivit fult så skulle det ändå inte synts.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vilken gura?

rubbing till bilen fixade jag partyguran jag köpte av dig med
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Diesel skrev:jag fixade partyguran jag köpte av dig med rubbing till bilen
:wink:

sorry. öppet mål.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Folxam skrev:
Diesel skrev:jag fixade partyguran jag köpte av dig med rubbing till bilen
:wink:

sorry. öppet mål.
köpte den för att spela hey there deliyla eller vafan den heter..

Men lessnade nör jag hade tagit bort alla klistermärken och orkade inte ens stämma upp den :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar