Vem säljer band i brons (?) i Sthlm ? - FIXAT !!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Vem säljer band i brons (?) i Sthlm ? - FIXAT !!!

Inlägg av whatawaste »

Warwickhals....eller kanske jag ska byta till rostfritt ??? :roll:
Senast redigerad av whatawaste den tis 08 jan 2008, 15:10, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Testa nån av dem som bandar. Adlib, Arvidsson eller kanske Paul Guy?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Fast du kan säkert beställa bandstavar eller på rulle hos vilken serviceinriktad musikhandlare som helst.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av Jan Hellman »

whatawaste skrev:Warwickhals....eller kanske jag ska byta till rostfritt ??? :roll:
Bandstavar i mässing?? Det kan väl aldrig vara vettigt? Mässing är en lite för mjuk legering så det gör att du måste banda om betydligt mer ofta. Finns en anledning till att inga byggare kör med mässingsstavar. Fast du kanske inte menar 100%? mässing? Finns flera uppblandade legeringar.

Ska du banda om själv? Det skulle inte jag personligen våga mig på. I alla fall inte om det är en bas som är värd mer än 5.000:-.

Kan nog garantera att inga musikaffärer har band på rulle i lager så det blir med all sannolikhet att beställa. Kolla med Adlib annars. Paul Guy har haft sönder en Stingray för mig vid ombandning så honom pratar jag aldrig mer med. Gamla Musicman basar har samma typ av bandstavar som gamla Fender basar, hullingar längst ner och man skjuter in dom sidledes. Paul slet ur banden rakt upp så trät i greppbrädan flög all världens väg istället för att knacka ur dom sidledes trots att jag sa till honom när jag lämnade in basen. Vart enda band på hela greppbrädan. Han tyckte att banden satt lite hårt sa han. Det vart aldrig någon fason på den där basen igen. En av dom första Stingray basarna som gjordes. Mars -76. Leo Fenders signatur i halsfickan. Så Paul Guy ger jag inte många kronor för. Stor mun, liten kunskap. Kul att få tillbaka en slarvigt ombandad bas med kemiskt trä över hela greppbrädan. Idiot.

//Jan :evil:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av ferm »

whatawaste skrev:Warwickhals....eller kanske jag ska byta till rostfritt ??? :roll:
Om det är en Warwick så använder de en silverbrons blandning i sina band
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:
whatawaste skrev:Warwickhals....eller kanske jag ska byta till rostfritt ??? :roll:
Bandstavar i mässing?? Det kan väl aldrig vara vettigt? Mässing är en lite för mjuk legering så det gör att du måste banda om betydligt mer ofta. Finns en anledning till att inga byggare kör med mässingsstavar. Fast du kanske inte menar 100%? mässing? Finns flera uppblandade legeringar.

Ska du banda om själv? Det skulle inte jag personligen våga mig på. I alla fall inte om det är en bas som är värd mer än 5.000:-.

Kan nog garantera att inga musikaffärer har band på rulle i lager så det blir med all sannolikhet att beställa. Kolla med Adlib annars. Paul Guy har haft sönder en Stingray för mig vid ombandning så honom pratar jag aldrig mer med. Gamla Musicman basar har samma typ av bandstavar som gamla Fender basar, hullingar längst ner och man skjuter in dom sidledes. Paul slet ur banden rakt upp så trät i greppbrädan flög all världens väg istället för att knacka ur dom sidledes trots att jag sa till honom när jag lämnade in basen. Vart enda band på hela greppbrädan. Han tyckte att banden satt lite hårt sa han. Det vart aldrig någon fason på den där basen igen. En av dom första Stingray basarna som gjordes. Mars -76. Leo Fenders signatur i halsfickan. Så Paul Guy ger jag inte många kronor för. Stor mun, liten kunskap. Kul att få tillbaka en slarvigt ombandad bas med kemiskt trä över hela greppbrädan. Idiot.

//Jan :evil:
Wow.. å du blev inte kompenserad på något vis?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av whatawaste »

Even the frets of a WARWICK are special. Jumbo in profile, these are made from a bronze alloy similar to that used for church bells. The material was chosen for its acoustic properties. It transmits more of the sound into the neck, and thus into the pickups.

..så det var nog brons jag menade..... :oops:

JA, jag tänkte testa att banda lite....kan inte vara värre än att det skiter sig, men alltid lär jag mig nåt. Tanken är att byta några band som är gropiga på min Streamer. Den är spelbar och så, men det vore trevligt att ha nya....om ingen köper den innan jag börjat vill säga.... :wink:

Paul Guy litar jag inte ett smack på ! Han lyckades göra en spricka i lacken på min Euro Spector....inte farligt men ack så retande. Tror att han slagit till en av pottarna och att den trycktes ned i lacken lite.... Han skyllde på MIG !!! Seriöst snubbe ? Knappast....

Basen är "billig"...och att slänga ut tusenlappar på den känns onödigt.
[/b]
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:
Hellboy skrev:
whatawaste skrev:Warwickhals....eller kanske jag ska byta till rostfritt ??? :roll:
Paul Guy har haft sönder en Stingray för mig vid ombandning så honom pratar jag aldrig mer med. Gamla Musicman basar har samma typ av bandstavar som gamla Fender basar, hullingar längst ner och man skjuter in dom sidledes. Paul slet ur banden rakt upp så trät i greppbrädan flög all världens väg istället för att knacka ur dom sidledes trots att jag sa till honom när jag lämnade in basen. Vart enda band på hela greppbrädan. Han tyckte att banden satt lite hårt sa han. Det vart aldrig någon fason på den där basen igen. En av dom första Stingray basarna som gjordes. Mars -76. Leo Fenders signatur i halsfickan. Så Paul Guy ger jag inte många kronor för. Stor mun, liten kunskap. Kul att få tillbaka en slarvigt ombandad bas med kemiskt trä över hela greppbrädan. Idiot.

//Jan :evil:
Wow.. å du blev inte kompenserad på något vis?
Nix. Inte ens en ursäkt. Det vart ca 10 -12 år sedan nu så jag börjar komma över det. Men jag kommer ALDRIG att lämna in någonting till, eller ens prata med, Paul Guy igen.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av Jan Hellman »

whatawaste skrev:Tanken är att byta några band som är gropiga på min Streamer. Den är spelbar och så, men det vore trevligt att ha nya....om ingen köper den innan jag börjat vill säga.... :wink:
Litet tips. Banda om hela halsen, inte bara några band. Risken/chansen att du lyckas få tag på identiska band som redan sitter på basen är kanske inte så värst stor. Om du inte tar kontakt med tillverkaren och beställer där ifrån. Finns duktigt många varianter på bandstavar och även om dom ser likadana ut behöver inte legeringen vara det och då får du en liten tonal skillnad mellan dina nya band och dom som du inte bytt. Litet tips bara.

//Jan
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av whatawaste »

Hellboy skrev:
whatawaste skrev:Tanken är att byta några band som är gropiga på min Streamer. Den är spelbar och så, men det vore trevligt att ha nya....om ingen köper den innan jag börjat vill säga.... :wink:
Litet tips. Banda om hela halsen, inte bara några band. Risken/chansen att du lyckas få tag på identiska band som redan sitter på basen är kanske inte så värst stor. Om du inte tar kontakt med tillverkaren och beställer där ifrån. Finns duktigt många varianter på bandstavar och även om dom ser likadana ut behöver inte legeringen vara det och då får du en liten tonal skillnad mellan dina nya band och dom som du inte bytt. Litet tips bara.

//Jan
Blir det min "projekthals" så spelar det ingen större roll, men jag ska kolla med Flaa om de kan fixa "orginal"... Att byta alla 24 blir nog en segdragen uppgift.... :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Blir det inte billigare att köpa en ny hals?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

TDHP skrev:Blir det inte billigare att köpa en ny hals?
Hmm....en hals i Ovangkol och Wenge är nog INTE Gratis !!! :shock:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av Jan Hellman »

whatawaste skrev: Blir det min "projekthals" så spelar det ingen större roll, men jag ska kolla med Flaa om de kan fixa "orginal"... Att byta alla 24 blir nog en segdragen uppgift.... :wink:
Är banden helt slut? Räcker inte att slipa lite då? Brukar alltid putsa på mina band ett flertal gånger innan det är dags att byta. Ska ganska mycket till innan jag bandar om.

//Jan
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av whatawaste »

Hellboy skrev:
whatawaste skrev: Blir det min "projekthals" så spelar det ingen större roll, men jag ska kolla med Flaa om de kan fixa "orginal"... Att byta alla 24 blir nog en segdragen uppgift.... :wink:
Är banden helt slut? Räcker inte att slipa lite då? Brukar alltid putsa på mina band ett flertal gånger innan det är dags att byta. Ska ganska mycket till innan jag bandar om.

//Jan
Går inte att putsa/slipa, då blir det inget kvar... Får se vad som händer. Har mailat Flaa och får se vad de säger. Fattar inte hur man lyckas att nöta ner dessa band ??? Måste ju rasslat något överjäkligt när den förre killen spelade...tills dess att de fått "rätt höjd".... :wink:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av ferm »

whatawaste skrev:
Hellboy skrev:
whatawaste skrev: Blir det min "projekthals" så spelar det ingen större roll, men jag ska kolla med Flaa om de kan fixa "orginal"... Att byta alla 24 blir nog en segdragen uppgift.... :wink:
Är banden helt slut? Räcker inte att slipa lite då? Brukar alltid putsa på mina band ett flertal gånger innan det är dags att byta. Ska ganska mycket till innan jag bandar om.

//Jan
Går inte att putsa/slipa, då blir det inget kvar... Får se vad som händer. Har mailat Flaa och får se vad de säger. Fattar inte hur man lyckas att nöta ner dessa band ??? Måste ju rasslat något överjäkligt när den förre killen spelade...tills dess att de fått "rätt höjd".... :wink:
Det går aldeles utmärkt att beställa band direkt från Warwick i Tyskland

http://shop.warwick.de/index.php/cat/c8 ... H-lse.html

Jag har beställt grejer från dem, de är snabba och verkar ha bra ordning. Du har dem innom en vecka skulle jag tro
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev: Det går alldeles utmärkt att beställa band direkt från Warwick i Tyskland

http://shop.warwick.de/index.php/cat/c8 ... H-lse.html

Jag har beställt grejer från dem, de är snabba och verkar ha bra ordning. Du har dem innom en vecka skulle jag tro
Men det där var ju otroligt imponerande. Mer än vad Ernie Ball, Gibson och dom andra stora tillverkarna klarar av. :)

//Jan
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Vem säljer band i mässing i Sthlm ?

Inlägg av whatawaste »

TACK !!!

Den sidan har inte jag sett.....pinsamt !!! :oops:

Billiga är de ju också. Deras stall är ju grymt trevliga och PRISVÄRDA !!! 500:- för ett till en 4:a är ju snorbilligt.

Nu ska handlas..... :P
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Beställt.....

Band.
Vol.Pot.
Lite skruv.

350:- inkl. frakt ! Det är ju fanimej gratis.....Jag är sååå lycklig....!!! :lol:

Sen ska det beställas stall, stämmisar och lite plock till mitt projekt....

Usch vilken bra dag det blev idag ! :wink:
Skriv svar